Betulkan: Masalah Pemacu Adaptor Grafik VGA Standard

Sekiranya anda melihat entri "Adaptor Grafik VGA Standard" dalam kategori Adaptor paparan dalam pengurus peranti anda, ini bermaksud bahawa pemacu untuk perkakasan grafik anda tidak dikonfigurasi dengan betul atau rosak. Penyelesaian yang paling biasa untuk masalah ini adalah mengemas kini pemacu.

Masalah ini timbul terutamanya dalam kes di mana anda mempunyai perkakasan grafik khusus yang dipasang (seperti NVIDIA atau AMD) tetapi komputer anda tidak dapat mengesannya dengan betul dan anda hanya melihat entri penyesuai grafik VGA.

Penyelesaian 1: Memasang Pemacu Lalai

Sebelum mengemas kini pemacu dengan memuat turunnya, kita boleh mencuba memulihkan pemacu lalai untuk perkakasan dengan menyahpasangnya terlebih dahulu.

  1. Tekan Windows + R , taip " devmgmt. msc ”di kotak dialog dan tekan Enter.
  2. Setelah berada di pengurus peranti, kembangkan kategori " Adaptor paparan ". Klik kanan pada penyesuai dan pilih " Nyahpasang ".

  1. Penyesuai paparan akan hilang dari pengurus peranti. Ini bermaksud bahawa peranti berjaya dicopot pemasangannya.

  1. Klik kanan pada mana-mana tempat kosong dan pilih " Imbas perubahan perkakasan ". Komputer anda kini akan mengimbas semua perkakasan yang disambungkan. Setelah menemui perkakasan paparan, secara automatik akan memasang pemacu lalai.

  1. Buka kategori "Adaptor paparan" sekali lagi dan periksa sama ada pemacu berjaya dipasang.
  2. Sekarang anda dapat memeriksa apakah pilihan itu kembali dalam tetapan. Sekiranya tidak, mulakan semula komputer anda dan periksa semula. Perhatikan bahawa anda mungkin perlu mengimbas perubahan perkakasan lebih dari sekali jika tidak mengesannya pada percubaan pertama.

Penyelesaian 2: Mengemas kini Pemacu

Sekiranya memasang pemacu lalai tidak menyelesaikan apa-apa, kami boleh mencuba mengemas kini pemacu secara manual setelah memuat turun yang terbaru dari laman web pengeluar. Anda hanya perlu memuat turun pemacu khusus untuk perkakasan anda dan pastikan anda memuat turun yang terbaru. Simpan ke lokasi yang boleh diakses yang boleh anda akses dengan mudah di kemudian hari.

  1. Ikuti arahan pada artikel kami mengenai cara boot komputer anda dalam mod selamat. Pastikan untuk mematikan Antivirus dan sambungan internet anda sebelum meneruskan.
  2. Setelah boot dalam mod selamat, klik kanan pada kekunci Windows dan pilih Device Manager dari senarai pilihan yang ada.

Cara lain untuk melancarkan pengurus peranti adalah dengan menekan Windows + R untuk melancarkan aplikasi Jalankan dan mengetik "devmgmt.msc".

  1. Klik kanan pada penyesuai dan pilih " Kemas kini Pemacu ".

  1. Sekarang tetingkap baru akan muncul yang meminta anda sama ada mengemas kini pemandu secara manual atau automatik. Pilih " Jelajah komputer saya untuk perisian pemacu ".

  1. Sekarang semak folder ke tempat anda memuat turun pemacu. Pilihnya dan Windows akan memasang pemacu yang diperlukan. Mulakan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya dapat diselesaikan.