11 Aplikasi Teratas untuk Android yang Anda Root

Rooting peranti android anda hari ini jauh lebih mudah daripada beberapa tahun yang lalu. Prosedur keseluruhan hanya mengikuti beberapa langkah bergantung pada peranti anda, dan Wholaa anda di-root. Tetapi melakukan rooting pada peranti anda sendiri tidak membawa sesuatu yang istimewa untuk peranti anda sekiranya anda tidak memasang aplikasi tambahan yang dapat menggunakan izin root. Dengan kata lain, rooting peranti anda hanyalah pintu ke dunia peluang untuk peranti anda. Aplikasi yang menggunakan pintu itu akan meningkatkan pengalaman dan fungsi peranti Android anda. Tetapi, bagaimana anda dapat mengetahui aplikasi mana yang akan digunakan?

Tanpa perlu dibuat lagi, di sini saya akan membentangkan kepada anda 11 aplikasi teratas untuk peranti android anda yang telah di-root untuk tahun 2020.

1. MiXplorer


Cuba sekarang

Sebagai penjelajah fail root, MiXplorer menggunakan semua perkara yang anda mahukan penjelajah fail. Ini sepenuhnya percuma dengan iklan sifar, tidak seperti banyak penjelajah fail akar lain, yang mempunyai versi berbayar untuk membuang iklan. MiXplorer sangat disesuaikan sejauh susun atur, butang menu, dan tema. Sebenarnya, anda boleh mengimport tema baru yang dibuat oleh pereka pihak ketiga, yang mudah dijumpai di komuniti seperti XDA, atau hanya mencari Google untuk "tema MiXplorer".

Tambahan pula, ini sebenarnya hanya penjelajah fail yang benar-benar mendalam. Ia mempunyai penonton terbina dalam untuk banyak jenis fail biasa ( penyunting teks, penampil HTML, penampil PDF, pemapar gambar, dan lain-lain). Pemalam tambahan ( percuma) membolehkan anda melakukan perkara seperti mengemas / membongkar pelbagai format arkib, seperti ZIP, RAR, TAR, 7Z, dan banyak lagi. Anda boleh menyambungkan MiXplorer ke akaun awan anda untuk 19 penyedia awan yang berbeza.

Terdapat terlalu banyak ciri untuk disenaraikan, dan kami tidak dapat mencadangkannya dengan cukup. Ini adalah penjelajah fail root terbaik yang tersedia. Anda boleh membaca senarai ciri lengkap di utas XDA rasmi. MiXplorer tidak tersedia di Google Play, ia mesti dimuat turun melalui Makmal XDA atau laman web APK alternatif, tetapi kami mengesyorkan Makmal XDA.

2. Perapi (fstrim)


Cuba sekarang

Ramai orang secara keliru percaya bahawa pembersih RAM meningkatkan prestasi peranti Android anda. Sebenarnya, kami membincangkan pembersih RAM ( dan banyak mitos Android lain) dalam artikel kami "Mitos Pengoptimuman Android Paling Umum yang Dikeluarkan". Ringkasnya, pembersih RAM sebenarnya boleh menjejaskan prestasi dan hayat bateri peranti anda. Jauh lebih baik menggunakan utiliti fstrim secara berkala.

Semua peranti Android menggunakan cip NAND untuk penyimpanan. Ini pada dasarnya adalah teknologi yang sama yang terdapat dalam SSD ( pemacu keadaan pepejal) untuk PC. Bayangkan storan dalaman Android anda sebagai versi SSD Samsung EVO yang jauh lebih kecil ( kami sangat mempermudahkan perkara, tetapi tahan dengan kami) . SSD biasanya tidak menghapus fail sepenuhnya, walaupun selepas penyahpasangan. Fail yang dipadam menjadi "tidak kelihatan", tetapi sebahagian daripada fail itu masih bersembunyi di dalam memori. Seiring berjalannya waktu, blok yang tidak diturunkan ini dapat memberikan prestasi pada prestasi, terutama apa-apa yang menggunakan cache.

Dengan menggunakan utiliti fstrim, anda pada dasarnya membersihkan blok. Artikel di MakeUsOf ini lebih mendalam mengenai apa yang TRIM lakukan dan mengapa anda memerlukannya. Android sebenarnya mempunyai fungsi pemangkasan bawaan yang diatur untuk berjalan secara berkala, tetapi tidak berjalan sesering yang seharusnya. Oleh itu, dengan aplikasi seperti Trimmer (fstrim), anda boleh menjalankan perintah TRIM secara manual melalui aplikasi - biasanya disyorkan seminggu sekali atau lebih. Anda harus melihat peningkatan yang besar dalam prestasi peranti, terutamanya pada peranti yang lebih lama.

3. Pengurus Magisk


Cuba sekarang

Terdapat banyak kaedah root selama bertahun-tahun, yang paling terkenal adalah SuperSU. Walau bagaimanapun, banyak pengeluar telefon mula menjadikannya lebih sukar untuk mencapai root sepenuhnya / sistem, atau menghukum pengguna kerana / sistem melakukan rooting pada peranti mereka. Banyak pembangun aplikasi mengikuti praktik ini, sebab itulah sebilangan aplikasi popular akan menolak untuk dilancarkan sekiranya peranti anda tersekat SafetyNet ( kesan sampingan / root system) .

Magisk Manager bagaimanapun mencapai yang systemless akar, dan dengan itu telah menjadi lebih popular daripada SuperSU kalangan masyarakat perakaran Android sejak kebelakangan ini. Artikel XDA ini menerangkan perbezaan utama antara SuperSU dan Magisk. Walau bagaimanapun, rooting dengan Magisk Manager biasanya agak mudah, sebenarnya banyak panduan root Android kami menggunakan Magisk apabila tersedia.

Dengan aplikasi Magisk Manager, terdapat banyak modul pilihan yang boleh anda muat turun, seperti versi aplikasi yang sebelumnya memerlukan peranti berakar / sistem, yang diubahsuai untuk berfungsi dengan Magisk. Magisk juga mempunyai root cloaking, untuk menyembunyikan status root anda dari perkara seperti SafetyNet, Knox, dan kaedah pengesanan root yang lain.

4. Substratum


Cuba sekarang

Satu keluhan umum di kalangan peminat Android adalah bahawa hampir mustahil untuk meng tema UI sepenuhnya. Anda boleh menukar kertas dinding dan pek ikon, tetapi umumnya anda tidak dapat mengubah warna di menu Tetapan anda, misalnya. Apa-apa kaitan dengan SystemUI adalah "luar batas" sejauh bertema. Kecuali telefon anda dari pengeluar seperti Samsung yang menawarkan kedai tema.

Substratum adalah aplikasi yang membolehkan anda memuat turun dan menggunakan tema overlay . Ini adalah konsep yang sukar untuk dijelaskan, tetapi pada dasarnya, mereka adalah tema "peretasan" yang umumnya memintas API aplikasi untuk memaparkan tema Substratum pilihan anda. Dengan Substratum, anda dapat memiliki Gmail, WhatsApp, SystemUI hitam, AMOLED, atau pada dasarnya tema lain yang anda pilih.

Terdapat banyak tema Substratum yang tersedia, walaupun biasanya mereka dibayar ( pembangun harus sentiasa mengemas kini kod tema setiap kali pembangun aplikasi mengemas kini aplikasinya). Walau bagaimanapun, Substratum tidak sempurna . Untuk peranti Android pra-Oreo ( Nougat, Marshmallow, dll) peranti anda memerlukan sokongan OMS (Overlay Manager Service). Ini bermakna anda mesti menjalankan ROM khusus dengan sokongan OMS yang sudah ada, kerana OMS sebenarnya dikembangkan oleh Sony, ia hanya dibawa ke pelbagai ROM tersuai.

Tanpa sokongan OMS, Substratum hanya menawarkan "Legacy Support". Ini bermaksud ia boleh mengetengahkan kebanyakan aplikasi, tetapi bukan elemen SystemUI. Bermula dengan Android Oreo, anda memerlukan Substratum + Andromeda untuk menerapkan tema Substratum. Kami banyak menerangkan, mungkin yang terbaik bagi anda untuk mengunjungi bahagian Substratum rasmi di forum XDA. Namun, untuk sepenuhnya bertemakan peranti Android anda, Substratum adalah pilihan terbaik untuk pengguna yang di-root.

5. Viper4Android


Cuba sekarang

ViPER4Android FX adalah penyamaan bunyi yang kuat untuk peranti Android anda. Sudah tentu, aplikasi ini hanya berfungsi pada peranti yang di-rooting, tetapi ada versi Magisk yang tersedia jika anda di-root tanpa sistem. Viper4Android membolehkan anda mengubah pratetap suara sistem anda. Anda boleh menetapkan profil yang berbeza dan bebas untuk alat dengar, pembesar suara telefon, peranti Bluetooth, dan USB / Dock.

Sekiranya anda ingin mengoptimumkan peranti anda untuk pengalaman audio terbaik, ini adalah aplikasi yang sesuai untuk anda. Terdapat banyak panduan mengenai XDA untuk menyesuaikan Viper4Android, dan potensi sebenarnya akan dibuka apabila anda mula memuat turun Impulse Responses, yang merupakan modul pilihan untuk memuatkan ke V4A.

6. Greenify


Cuba sekarang

Greenify menjimatkan jus bateri anda dengan hibernasi aplikasi anda secara sistematik dan cekap. Ini meletakkan semua aplikasi anda yang tidak digunakan ke keadaan siaga yang menjadikannya tidak berjalan di latar belakang dan menghabiskan bateri anda. Kami baru-baru ini membahas Greenify, dan kaedah penjimatan bateri lain, dalam artikel kami "Cara Memperpanjang Kehidupan Bateri Android dengan Cara yang Benar", sambil menghilangkan banyak mitos umum mengenai prestasi bateri Android.

Aplikasi ini tersedia walaupun untuk peranti yang tidak di-root, tetapi versi yang di-root memberikan anda kuasa penuh ke atas sistem anda. Terdapat juga modul Xposed pilihan, yang membuka lebih banyak pilihan, jika anda menjalankan Xposed Framework pada peranti anda. Greenify adalah salah satu aplikasi bateri terbaik di Play Store, dan saya sangat menyarankan untuk mencuba jika anda belum melakukannya.

7. Titanium Backup


Cuba sekarang

Aplikasi ini adalah alat penting untuk pengguna root dan telah menjadi salah satu aplikasi paling terkenal di Play Store sejak beberapa lama. Titanium Backup menawarkan anda cara untuk membuat sandaran dan memulihkan semua aplikasi dan data anda pada telefon Android anda yang di-rooting. Versi pro bahkan mempunyai pilihan untuk menyimpan kata laluan WiFi di telefon anda dan membekukan semua aplikasi yang tidak diingini. Itu merangkumi semua aplikasi sistem dan aplikasi yang dilindungi.

Sekiranya anda melakukan root pada telefon bimbit Android anda baru-baru ini, kemungkinan anda masih menggunakan ROM Android stok anda. Sebelum anda menukar ROM, saya sangat mengesyorkan anda memasang Titanium Backup. Sandarkan semua data anda ke aplikasi, kemudian flash ROM khas baru. Sekarang, dengan hanya satu klik dalam aplikasi, anda dapat memindahkan semua aplikasi dan data anda ke ROM baru. Ia mudah dan ringkas dan menjimatkan banyak masa berharga anda.

8. AdAway


Cuba sekarang

AdAway bukan aplikasi biasa yang anda dapati di Play Store. Ini adalah penyekat iklan yang sangat efisien, secara konsisten menduduki peringkat # 1 adblocker Android oleh banyak laman web teknologi. Sebabnya ia memerlukan peranti yang di-rooting, sedangkan penyekat iklan lain tidak, adalah kerana AdAway mengubah fail host sistem anda untuk meningkatkan kekuatannya.

Ini akan membolehkan anda membuang semua iklan dari setiap aplikasi pada peranti Android anda. Juga, ia akan menjimatkan sedikit masa dan lebar jalur. Aplikasi ini mengemas kini fail hos secara berkala dan tidak memerlukan berjalan di latar belakang untuk menyekat iklan.

9. Pembuang Aplikasi Sistem


Cuba sekarang

Aplikasi ini akan membantu anda menyahpasang aplikasi sistem yang tidak diperlukan dengan selamat. Banyak telefon Android biasa dilengkapi dengan "bloatware", aplikasi pra-pemasangan dari pengeluar yang sebenarnya tidak anda perlukan. Senario kes terbaik, aplikasi ini memerlukan penyimpanan dalaman. Senario terburuk, mereka mempunyai aktiviti latar belakang yang sebenarnya tidak anda mahukan di telefon anda. System App Remover   mempunyai saringan untuk mengenal pasti aplikasi sistem mana yang dapat dihapus dengan selamat, untuk mencegah masalah sistem.

System App Remover menyediakan cara paling selamat untuk membuang semua bloatware dan mempunyai versi aplikasi percuma dan berbayar.

10. Kerangka Xposed


Cuba sekarang

Xposed Framework adalah aplikasi yang membolehkan anda membuat pelbagai perubahan pada rupa dan fungsi perisian Android anda. Ia adalah asas di mana anda dapat memasang banyak modul, yang masing-masing dapat menyesuaikan bahagian perisian peranti anda yang berbeza.

Dengan kata lain, Xposed Framework membuka tahap penyesuaian baru untuk peranti Android anda. Dalam artikel Appuals ini, kami menyoroti beberapa modul Xposed Framework terbaik untuk Android.

11. Flashify


Cuba sekarang

Flashify adalah aplikasi yang sempurna untuk anda yang menukar ROM dan kernel secara berkala. Aplikasi ini membolehkan anda mem-flash fail boot.img, recovery.img, dan zip tanpa perlu pergi ke mod pemulihan. Flashify bahkan membolehkan anda membuat sandaran kernel semasa anda dan menjejaki item yang baru dimuatkan.

Perlu disebutkan bahawa versi aplikasi percuma membolehkan anda hanya 3 kilat sehari. Tetapi, anda mempunyai pilihan untuk membuka had dengan pembayaran dalam aplikasi.