Betulkan: Google Chrome Menggunakan Memori Terlalu Banyak

Google Chrome adalah salah satu penyemak imbas terbaik di sekitarnya dengan antara muka yang mudah digunakan dan kelajuan memuat yang pantas. Penyemak imbas pertama kali dikeluarkan pada tahun 2008 untuk Windows dan kemudiannya dipindahkan ke sistem operasi lain. Dalam beberapa kes, penyemak imbas dilaporkan menggunakan banyak memori. Masalah ini berterusan tanpa mengira jumlah Tab yang terbuka pada penyemak imbas. Prestasi penyemak imbas menjadi lembap kerana masalah ini dan kelewatan tertentu dapat dilihat semasa memuatkan hasilnya.

Apa yang Menyebabkan Kenaikan Penggunaan Memori di Google Chrome?

Setelah menerima banyak laporan dari pengguna mengenai masalah ini, kami menyiasat masalah tersebut dan membuat senarai penyelesaian dengan mengikuti masalah ini yang dapat diselesaikan. Kami juga melihat penyebab masalahnya dan membuat senarai penyebab yang mencetuskan masalah ini.

  • Sambungan:  Jika anda menggunakan peluasan pada penyemak imbas, ada kemungkinan ia meningkatkan penambahan memori untuk penyemak imbas kerana semua peluasan memerlukan sumber tambahan untuk berfungsi. Juga, kadang-kadang semasa anda mengunjungi laman web tertentu, pelanjutan berbahaya dimuat turun dan dipasang secara automatik pada penyemak imbas jika tidak ada firewall / antivirus yang berfungsi di komputer.
  • Percepatan Perkakasan Cacat:  Selalunya terdapat kandungan flash tertentu yang terdapat di hampir setiap laman web. Sebilangan besarnya, terdapat iklan di kandungan flash ini dan memuat di sepanjang laman web. Ini boleh berfungsi sebagai beban pada pemproses komputer dan memori. Tetapi ciri pecutan perkakasan mengalihkan beban ini ke kad grafik khusus yang dipasang pada komputer anda dan oleh itu, mengurangkan beban pada pemproses dan memori.
  • Tab Berlebihan:  Jika terdapat banyak tab yang dibuka pada sistem dan pada setiap tab laman web yang berbeda dimuat, ia dapat meningkatkan tab memori kerana walaupun tab diminimumkan atau penyemak imbas diminimumkan laman web ini masih diperbaharui dan tetap dimuat di dalam memori akses rawak.
  • Aplikasi yang Tidak Digunakan:  Dalam setiap kemas kini aplikasi google chrome, pembangun memberikan beberapa perbaikan bug dan meningkatkan kestabilan perisian. Ini memberikan pengalaman yang lebih lancar kepada pengguna, oleh itu, disarankan untuk memeriksa apakah aplikasi tersebut dikemas kini ke versi terbaru.

Setelah anda memahami asas mengenai masalah ini, kami akan terus mencari jalan penyelesaiannya. Pastikan untuk mengikut urutan penyelesaian ini disenaraikan untuk mengelakkan konflik.

Catatan:  Sebelum meneruskan penyelesaian, cuba tutup beberapa tab anda dan lihat apakah penggunaannya bertambah baik.

Penyelesaian 1: Melumpuhkan Sambungan

 Sekiranya anda menggunakan peluasan apa pun pada penyemak imbas, ada kemungkinan ia meningkatkan penambahan memori untuk penyemak imbas kerana semua sambungan memerlukan sumber tambahan untuk berfungsi. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan mematikan sambungan untuk memastikan bahawa sambungan tersebut tidak menyebabkan penarikan memori yang besar. Untuk itu:

  1. Pastikan untuk memulakan semula penyemak imbas anda sepenuhnya .
  2. Klik pada butang menu di sudut kanan atas dan pilih pilihan " Tetapan ".
  3. Di dalam pilihan pengaturan, klik pada pilihan " Menu " di sudut kiri atas .
  4. Tatal ke bahagian bawah senarai dan klik pada pilihan " Sambungan ".
  5. Ini akan membuka senarai sambungan dalam tab baru, kini pastikan untuk melumpuhkan semua daripada mereka dengan klik pada " Disable " butang.
  6. Memulakan semula yang pelayar dan memeriksa untuk melihat jika masalah berterusan.

Penyelesaian 2: Mengaktifkan Pecutan Perkakasan

Ciri pecutan perkakasan mengalihkan beban ke kad grafik khusus yang dipasang pada komputer anda dan oleh itu, mengurangkan beban pada pemproses dan memori. Oleh itu, dalam langkah ini, kita akan menghidupkan ciri "Percepatan Perkakasan" penyemak imbas. Untuk itu:

  1. Klik pada butang " Menu " di kanan atas tetingkap.
  2. Pilih pilihan " Tetapan " dari senarai.
  3. Tatal ke bawah dan klik pada pilihan " Lanjutan ".
  4. Ini akan membuka tetapan lanjutan, sekarang tatal ke bawah ke tajuk " Sistem ".
  5. Pastikan bahawa pilihan " Percepatan Perkakasan " diaktifkan .
  6. Sekarang mulakan semula aplikasi dan periksa untuk melihat apakah masalah itu berlanjutan.

Catatan:  Ciri pecutan perkakasan hanya berguna jika terdapat kad grafik khusus yang dipasang pada penyemak imbas jika tidak ada kad grafik khusus, disarankan agar ciri tersebut dinonaktifkan agar tidak berlaku konflik.

Penyelesaian 3: Mengemas kini Google Chrome

Dalam setiap kemas kini aplikasi google chrome, pembangun memberikan beberapa perbaikan bug dan meningkatkan kestabilan perisian. Ini memberikan pengalaman yang lebih lancar kepada pengguna oleh itu, disarankan untuk memeriksa apakah aplikasi tersebut diperbarui ke versi terbaru. Dalam langkah ini kita akan memeriksa kemas kini perisian untuk itu:

  1. Buka aplikasi google chrome dan arahkan ke halaman utama.
  2. Tulis " chrome: // help " di bar alamat dan tekan enter .
  3. Chrome kini akan secara automatik memeriksa untuk kemas kini dan mula memuat turun kemas kini jika ada.
  4. Setelah kemas kini dimuat, ia akan meminta anda memulakan semula penyemak imbas untuk menerapkannya, klik pada pilihan " Lancarkan Semula ".
  5. Sekarang aplikasi Chrome akan dikemas kini dan dimulakan semula secara automatik , periksa untuk melihat apakah masalah itu berlanjutan.