X470 VS X370: Chipset mana yang lebih baik?

Laman Utama / Pendapat / X470 VS X370: Chipset mana yang lebih baik?

X470 VS X370: Chipset mana yang lebih baik?

Oleh Bill Wilson 10 September 2019 2 minit dibaca

AMD mengumumkan pasaran mereka mengganggu pemproses Ryzen pada bulan Disember 2016. Sejak itu, jumlah inti dan overclocking menjadi marah. Di situlah Ryzen berjanji akan memberikan yang paling banyak. Ia memberikan lebih banyak ciri dengan nilai yang lebih baik, terutama berbanding dengan Intel. Menggabungkan jumlah inti tinggi dan harga rendah, Ryzen telah memberikan Intel wang mereka sejak sekian lama.

Tetapi jika anda berfikir untuk menggunakan pemproses Ryzen mewah, terutamanya dengan bilangan teras yang lebih tinggi, anda memerlukan motherboard yang cantik. Papan ini nampaknya mempunyai prestasi terbaik dalam overclocking, yang merupakan ciri yang sangat penting bagi Ryzen. Perkara lain yang menarik ialah papan akhir yang lebih tinggi ini cenderung menerima kemas kini BIOS juga lebih cepat.

Itulah sebabnya dalam panduan ini kita akan membandingkan yang terbaik dari chipset terbaik. Kami secara khusus memfokuskan pada motherboard paling mewah sehingga panduan ini hanya akan berdasarkan perbandingan X370 vs X470.

Ciri-ciri Utama X370

Sebelum memulakan, kami fikir anda harus sedar bahawa kedua-dua chipset ini menyokong pemproses Ryzen generasi kedua. Oleh itu, jika anda sudah mempunyai motherboard X370, anda boleh menggunakan pemproses Ryzen generasi kedua tanpa masalah. Sekarang mari kita lihat apa yang ditawarkan oleh X370.

X370 adalah chipset kelas atas sehingga jelas menyokong overclocking. Prestasi overclocking nampaknya jauh lebih baik daripada chipset B450 (pilihan jarak jauh Ryzen yang lebih banyak). Kelajuan RAM maksimum di sini terhad kepada 2667Mhz. Ingat, Ryzen berfungsi paling baik dengan memori yang lebih pantas, jadi dengan Ryzen generasi kedua, ini mungkin sedikit masalah. Ia mempunyai enam port USB 3.0 (5 Mbps) dan dua port 3.1 Gen2 (10 Mbps). Ia juga menyokong penyimpanan serbuan dan tembakan silang untuk GPU.

Mungkin anda sudah memilih pemproses Ryzen generasi pertama. Sekiranya demikian, anda tidak akan mempunyai aduan dengan X370. Tetapi jika sekarang anda tertanya-tanya papan induk X370 mana, kami baru-baru ini menulis ulasan mengenai Motherboard Ryzen X370 AM4 Terbaik

Secara keseluruhan, X370 masih merupakan persembahan yang luar biasa walaupun dengan kedatangan X470. Walau bagaimanapun, jika anda memasang rig baru dengan pemproses siri Ryzen 2000, anda mungkin benar-benar mendapat keuntungan daripada beberapa kelebihan yang ditawarkan oleh X470 berbanding pendahulunya.

Ciri-ciri Utama X470

Ambil semua yang sudah bagus mengenai X370 dan tambahkan beberapa ciri bagus, yang pada dasarnya X470. Sama seperti X370, chipset ini jelas mempunyai sokongan crossfire dan storage. Ia juga mengekalkan enam port USB 3.0 (5 Mbps) dan dua port 3.1 Gen2 (10 Mbps).

Oleh itu, apa yang diperbaiki X470? Perkara pertama adalah persembahan. Hasil overclocking sedikit lebih baik dibandingkan dengan X370, terutama dengan pemproses Ryzen yang lebih baru. Pasangkan dengan had kelajuan memori yang lebih tinggi pada 2933Mhz, dan hasil akhirnya adalah prestasi yang luar biasa.

Satu lagi ciri bagus yang ditawarkan X470 ialah teknologi StoreMI baru AMD. Ini adalah teknologi penyimpanan yang menggabungkan pemacu keras mekanikal dan SSD anda ke pemacu maya. Dari sini, AI memutuskan sendiri data mana yang harus disimpan pada pemacu yang lebih pantas. Ini mungkin kelihatan seperti gimik tetapi sebenarnya ciri ini berguna sekali-sekala.

X470 mungkin tidak begitu mengagumkan daripada peningkatan berbanding X370. Tetapi jika anda menggunakan pemproses Ryzen 2nd Gen yang lebih baru, anda pasti akan menyukai ciri-ciri hebat yang ada. Hasil overclocking yang lebih baik dan sokongan kelajuan memori yang lebih tinggi juga merupakan nilai tambah yang besar.