Betulkan: Virus yang Dikesan muncul di Telefon Android

Munculan Virus yang Dikesan  yang menjangkiti penyemak imbas peranti android anda dan memaparkan iklan, pop timbul yang tidak diingini.

Jenis iklan ini melacak aktiviti anda untuk menyaring iklan yang berkaitan dengan aktiviti dan carian anda. Ini boleh menjengkelkan dan itulah sebabnya mengapa ia mesti dikeluarkan. Jenis adware ini disertakan dengan aplikasi atau boleh memasangnya ke penyemak imbas anda melalui laman web lain.

Dalam panduan ini, saya akan menyenaraikan langkah-langkah yang boleh anda ambil untuk membuang ini dan sebarang adware lain dari penyemak imbas anda.

Keluarkan Pop-up yang Dikesan Virus di Telefon Anda:

Munculan “Virus Detected” di telefon biasanya disebabkan oleh Chrome yang dijangkiti oleh adware tertentu yang di-cache oleh penyemak imbas dan ia dapat diperbaiki dengan mudah dengan membersihkan cache dan data. Walau bagaimanapun, ini juga jarang dilihat di penyemak imbas lain sehingga disarankan untuk membersihkan cache dan data mereka juga. Untuk membersihkan cache dan data di Chrome dan penyemak imbas lain:

  1. Tarik panel pemberitahuan ke bawah dan pilih "Tetapan" dari menu lungsur.
  2. Dalam tetapan, klik pada pilihan "Aplikasi" dan kemudian pilih "aplikasi".
  3. Dalam aplikasi, tatal ke bawah dan klik pada penyemak imbas anda yang mungkin "Chrome, Samsung Internet, Browser, Firefox, UC Browser" atau yang lain.
  4. Klik pada pilihan "Penyimpanan" dan kemudian pilih "Kosongkan Cache".
  5. Juga, klik pada pilihan "Hapus Data" .
  6. Periksa untuk melihat apakah masalah itu berlanjutan.

Buang Virus dan Adware dari Telefon anda

Dalam beberapa kes, Virus mungkin telah menjangkiti telefon anda dan mungkin perlu dipindai dan dihapus secara manual. Untuk itu, anda harus Memindai dan menghapus virus dan juga mengimbas dan membuang adware yang telah menjangkiti telefon bimbit Android anda. Bukan hanya itu, tetapi ada kemungkinan terdapat aplikasi mencurigakan yang dipasang di telefon bimbit anda yang memberikan anda mesej ralat ini.

Sekiranya anda telah memuat turun sebarang aplikasi pihak ketiga baru-baru ini sebelum mendapatkan mesej ini, boot telefon bimbit anda dalam mod selamat dan periksa sama ada mesej ralat ditunjukkan di sana. Sekiranya tidak, sudah tentu aplikasi yang menyebabkan masalah ini. Oleh itu, disarankan agar anda mencuba membuang aplikasi ini dari telefon anda dan memeriksa apakah masalahnya masih berlanjutan.

Selain itu, pastikan anda tidak melayari laman web yang menyebarkan retak perisian tertentu atau yang meminta anda memuat turun fail yang mencurigakan kerana mengandungi virus dan mereka boleh menjangkiti telefon pintar anda yang dapat memicu ralat ini.

Tag virus android