Cara Memperbaiki DirectX yang dapat diagihkan semula Gagal Memasang pada Windows 10

Setelah memasang Game PC baru atau perisian baru, seseorang mungkin mengalami kesalahan "d3dx9_43.dll tidak dapat dijumpai" atau sesuatu seperti itu. Mengetahui bahawa ini kerana anda tidak mempunyai DirectX di komputer anda mungkin merupakan bahagian yang mudah. Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan windows 10, masalah akan timbul apabila fail DirectX yang dapat diedarkan semula gagal dipasang.

Kami akan membincangkan apa itu DirectX, mengapa ia diperlukan dan mengapa ia menimbulkan ralat semasa anda mencuba memasangnya di windows.

Apa itu DirectX?

DirectX adalah sekumpulan Interface Programming Aplikasi (API) peringkat rendah yang menyediakan program Windows dengan sokongan multimedia yang dipercepat perkakasan berprestasi tinggi. DirectX membolehkan program menentukan keupayaan perkakasan komputer anda dengan mudah, dan kemudian menetapkan parameter program agar sesuai.

DirectX membolehkan aplikasi multimedia dan video anda dengan cepat menyisihkan sejumlah besar ruang memori dan memori video dan akses CPU untuk membolehkan aplikasi ini berjalan dengan lancar. Yang paling utama adalah permainan yang tanpa DirectX, platform Windows tidak akan menguasai permainan seperti yang berlaku.

Prasyarat untuk memasang DirectX

Untuk memasang DirectX, anda perlu memasang dan mengaktifkan Microsoft .NET Framework . Rangka kerja dijalankan dalam lingkungan perangkat lunak (berbeda dengan lingkungan perkakasan) yang dikenal sebagai Common Language Runtime (CLR), mesin maya aplikasi yang menyediakan perkhidmatan seperti keselamatan, pengurusan memori, dan pengendalian pengecualian.

Kadang kala, perlu juga memasang Visual C ++ yang dapat diedarkan semula.   Ini adalah produk persekitaran pembangunan bersepadu (IDE) dari Microsoft untuk bahasa pengaturcaraan C, C ++, dan C ++ / CLI. Pakej Visual C ++ yang dapat diedarkan semula dan runtime ini kebanyakannya dipasang untuk perpustakaan standard yang banyak digunakan oleh aplikasi.

Sebab ia tidak akan dipasang dengan betul pada windows 10

Terdapat beberapa sebab mengapa DirectX tidak akan dipasang di komputer anda. Berikut adalah beberapa masalah yang diketahui.

Anda tidak mempunyai prasyarat .NET Framework yang dipasang / diaktifkan pada PC anda

DirectX bergantung pada .NET Framework untuk berfungsi. .NET Framework membolehkan pengaturcara memanfaatkan fungsi DirectX dari dalam aplikasi .NET menggunakan bahasa serasi seperti C ++ yang dikendalikan atau penggunaan bahasa pengaturcaraan C #.

Di windows 10, .NET Framework mungkin telah dipasang tetapi tidak diaktifkan. Ini menimbulkan kesalahan yang sama dengan yang anda hadapi jika tidak dipasang di tempat pertama. Pemasangan DirectX anda akan keluar atau memberitahu anda bahawa .NET Framework diperlukan dan anda harus memasangnya.

Keperluan sistem minimum

Sekiranya PC anda dapat memasang windows, maka DirectX 9 juga akan dipasang. Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan PC lama, DirectX versi baru (11 dan 12) tidak akan dipasang.

Untuk DirectX 12 , anda memerlukan syarat minimum berikut:

  • Windows 7 32 bit atau 64 bit
  • Kad grafik serasi DirectX 12 (DirectX 12 pada dasarnya akan disokong pada semua GPU Kepler dan Nvidia yang lebih baru, pada cip berasaskan GDN AMD dan pada unit grafik Intel dan Haswell dan pemproses yang lebih baru.)
  • Rangka Kerja BERSIH 4
  • RAM 1 GB
  • 2 GHZ Duo Core CPU

Jadi bergantung pada DirectX yang anda pasang, dan spesifikasi sistem PC anda, anda mungkin tidak dapat memasang DirectX. Anda mungkin diberitahu oleh pemasang jika keperluan sistem anda tidak memenuhi ambang minimum untuk pemasangan DirectX.

Anda mungkin perlu memasang semula pemacu kad grafik anda jika pemasang DirectX tidak dapat mencarinya.

Anda sudah memasang versi DirectX itu

Sekiranya anda sudah memasang versi DirectX yang anda cuba pasang, pemasang akan keluar tanpa memasang atau memberitahu anda bahawa versi DirectX sudah tersedia. Sebilangan pengguna mungkin menganggap ini sebagai kegagalan untuk memasang.

Memasang DirectX berjaya di windows 10

Pastikan bahawa keperluan sistem anda bersesuaian dengan DirectX yang anda pasang. Sekiranya masalah anda berlanjutan, mungkin anda tidak memasang .NET Framework pada PC anda. Windows 10 dilengkapi dengan .NET Framework 3.5 yang telah dipasang sebelumnya tetapi tidak pernah diaktifkan sehingga anda mengaktifkannya secara manual.

Kaedah di bawah akan membolehkan anda memasang dan mengaktifkan .NET Framework dan oleh itu membolehkan anda berjaya memasang DirectX.

Kaedah 1: Aktifkan .NET Framework

Sebab yang baik untuk DirectX tidak dipasang adalah kerana .NET Framework tidak diaktifkan pada PC anda. Untuk mengaktifkannya:

  1. Muat turun yang DirectX versi pemasang anda perlukan dari sini
  2. Pergi ke Panel Kawalan > Program > Hidupkan atau matikan Ciri Windows > pastikan kotak untuk .NET framework 3.5 dicentang

Sebagai alternatif,

Tekan "Kekunci Windows" + "R" .

Ketik " appwiz.cpl " di kotak arahan "Jalankan" dan tekan " ENTER ".

Di tetingkap " Program dan Ciri ", klik pada pautan " Hidupkan atau matikan ciri Windows ".

Periksa sama ada pilihan " .NET Framework 3.5 (termasuk .NET 2.0 dan 3.0)" tersedia di dalamnya.

  1. Klik " OK".
  2. Mulakan semula PC anda jika diminta
  3. Pasang DirectX. Ia mesti dapat menyelesaikan pemasangan tanpa halangan.

Kaedah 2: Pasang .NET Framework menggunakan CMD

Kaedah ini akan memasang (jika belum dipasang) dan mengaktifkan .NET Framework pada PC anda.

  1. Muat turun yang DirectX versi pemasang anda perlukan dari sini
  2. Tekan Kekunci Windows + R
  3. Ketik "CMD" di kotak teks Jalankan dan tekan Enter
  4. Masukkan DVD pemasangan asal ke dalam pemacu anda atau pastikan anda mengetahui sumber folder atau pemacu fail pemasangan windows anda .
  5. Ketik atau tampal arahan ini ke tetingkap CMD anda

DISM / Online / Enable-Feature / FeatureName: NetFx3 / All / LimitAccess / Source: D: \ source \ sxs

Di mana D: adalah laluan fail pemasangan windows anda.

  1. Tunggu pemasangan berjaya
  2. Mulakan semula PC anda jika diminta
  3. Pasang DirectX

NB:

Sekiranya anda tidak menemui .NET Framework atau jika versi Direct X anda memerlukan .NET Framework yang lebih baru, anda boleh memasang versi .NET Framework yang anda perlukan dari sini .

Beberapa aplikasi memerlukan DirectX versi lama agar dapat berjalan dengan baik. Ini kerana sekumpulan pengguna windows masih menggunakan sistem operasi XP. Untuk membuat lebih banyak penjualan, syarikat video dan permainan secara aktif menggunakan DirectX versi lama dalam pengekodan mereka. Anda mesti memasang versi lama ini secara manual. Untuk melakukannya, anda boleh memuat turun pemasang dari sini .