Betulkan: Xbox App Server Blocked Connectivity pada Windows 10

Xbox semakin menjadi salah satu platform permainan terbaik, menyaingi Play Station dan Wii. Dengan Xbox One dan Xbox 360, anda mempunyai permainan tanpa had untuk dimainkan termasuk permainan teratas seperti FIFA, Call of Duty, Far Cry, GTA, Assassin's Creed, Gears antara lain. Walau bagaimanapun, terdapat banyak peminat PC yang gemar bermain permainan di PC mereka. Atas sebab ini, Microsoft membuat aplikasi streaming Windows 10 Xbox pada PC Windows 10. Streaming permainan membolehkan anda bermain permainan Xbox One dari jauh dari konsol Xbox One anda di mana-mana PC Windows 10 di rangkaian rumah anda. Anda juga boleh membuat dan menyertai pesta dan dapat berbual dengan pemain lain di platform. Fungsi ini membolehkan anda meninggalkan ruang tamu dan bermain permainan Xbox One kegemaran anda di mana sahaja dengan akses ke rangkaian rumah anda.Streaming permainan menggunakan kekuatan konsol Xbox One untuk menguruskan permainan. PC Windows 10 anda menjadi skrin kedua yang jauh sehingga anda dapat berkeliaran dengan bebas di sekitar rumah anda sambil terus menikmati konsol dan permainan Xbox One anda.

Walau bagaimanapun, aplikasi kadangkala menunjukkan kesalahan. Seseorang akan mendapat pemberitahuan di bawah tab Pengaturan> Rangkaian di aplikasi Xbox yang mengatakan "Kesambungan Pelayan: Disekat (Ini mungkin mempengaruhi kemampuan anda bermain permainan berbilang pemain)" Oleh kerana anda tidak dapat menyambung ke pelayan Xbox, anda tidak akan dapat memainkan mod berbilang pemain dalam talian sehingga mengambil pengalaman berinteraksi dengan orang lain. Anda juga tidak akan dapat menyertai pesta dan komunikasi sembang suara tidak akan tersedia. Artikel ini akan menerangkan mengapa ralat ini berlaku dan bagaimana anda dapat menghubungkan aplikasi Xbox anda ke pelayan Xbox.

Sebab-sebab ralat 'Kesambungan Pelayan: Disekat' di Windows 10 Aplikasi Xbox

Seperti yang disebutkan oleh kesalahan, aplikasi Xbox telah disekat untuk mengakses pelayan Xbox. Penyumbatan biasanya ada di mana sahaja antara PC dan penghala anda. Berikut adalah beberapa masalah yang mungkin berlaku.

  1. Perkhidmatan yang diperlukan oleh Xbox untuk menyambung ke pelayan mungkin tidak berjalan sehingga menyekat aplikasi daripada mengakses pelayan Xbox melalui rangkaian anda.
  2. Aplikasi Xbox mungkin memilih penyesuai rangkaian yang salah untuk disambungkan. Ini mungkin berlaku jika komputer anda dapat disambungkan melalui kabel LAN dan melalui Wi-Fi. Memilih rangkaian yang salah bermaksud aplikasi Xbox tidak dapat menyelesaikan sambungan ke pelayan Xbox walaupun melihat ketersediaan internet sehingga mengembalikan ralat bahawa ia disekat. Sekiranya anda telah menyambungkan komputer anda melalui lebih daripada satu penyesuai rangkaian ini, masalahnya mungkin akan berlanjutan.
  3. Aplikasi keselamatan pihak ketiga anda mungkin menyekat sambungan anda. Dengan menguatkan dasar firewall mereka sendiri, utiliti antivirus, malware dan spyware anda mungkin menyekat hubungan antara aplikasi Xbox anda dan pelayan Xbox. Aplikasi VPN (Rangkaian Persendirian Maya) tidak cenderung menyokong atau menyambungkan domain siaran, jadi beberapa perkhidmatan mungkin tidak disokong sepenuhnya atau berfungsi seperti yang berlaku di rangkaian kawasan setempat.

Kaedah di bawah menunjukkan bagaimana anda dapat mengatasi masalah sambungan pelayan dalam aplikasi Windows 10 Xbox.

Kaedah 1: Mulakan / Mulakan semula perkhidmatan "IP Helper" dan "Xbox Live Networking Service"

Perkhidmatan ini membantu dalam menyelesaikan sambungan pelayan Xbox. Tanpa mereka, aplikasi Xbox mungkin menghadapi masalah untuk berjaya menyambung. Memulakan semula aplikasi ini mungkin akan menghapus sebarang kesilapan yang disebabkan olehnya bermula dengan salah. Untuk memulakan atau memulakan semula aplikasi ini, ikuti langkah di bawah.

  1. Tekan Kekunci Windows + R untuk membuka kotak Jalankan
  2. Ketik " services.msc" dan tekan enter untuk membuka Tetingkap Perkhidmatan

  3. Tatal ke bawah sehingga anda menemui entri yang disebut "IP Helper", klik kanan, dan kemudian klik mulakan semula.

  4. Tatal hingga ke bawah dan lakukan perkara yang sama untuk "Perkhidmatan Rangkaian Xbox Live"
  5. Tutup tetingkap, buka aplikasi Xbox dan periksa sambungan anda semula; ia mesti berfungsi sekarang.

Kaedah 2: Lumpuhkan penyesuai rangkaian lain

Melumpuhkan penyesuai rangkaian lain (dipasang atau dicabut) dari rangkaian dan pusat perkongsian (kecuali yang anda gunakan) akan membolehkan aplikasi Xbox mencari penyesuai yang betul dan berjaya menyambungnya. Untuk membuat ini:

  1. Tekan Kekunci Windows + R untuk membuka jalan
  2. Ketik ncpa.cpl dan tekan enter untuk membuka halaman Penyesuai Rangkaian (rangkaian dan pusat perkongsian> ubah tetapan penyesuai)
  3. Kenal pasti sambungan yang anda mahu simpan.
  4. Klik kanan pada sambungan yang lain (satu persatu) dan pilih 'Lumpuhkan'

  5. Sambungan yang dilumpuhkan akan dikelabukan.
  6. Tutup tetingkap, buka aplikasi Xbox dan periksa sambungan anda semula; ia mesti berfungsi sekarang.

Kaedah 3: Nyahpasang aplikasi VPN

Aplikasi VPN mungkin menghalang komunikasi yang betul antara aplikasi Xbox dan pelayan Xbox. Dengan membuat Rangkaian Maya, aplikasi Xbox mungkin tidak menemui sambungan yang betul. Contoh umum aplikasi VPN di Windows 10 adalah aplikasi LogMeIn Hamachi. Untuk menyahpasang aplikasi seperti itu, ikuti langkah di bawah.

  1. Tekan Kekunci Windows + R untuk membuka jalan
  2. Ketik appwiz.cpl dan tekan enter untuk membuka tetingkap program dan ciri

  3. Cari aplikasi VPN seperti LogMeIn Hamachi
  4. Pilih aplikasi dengan mengkliknya, dan kemudian klik "Nyahpasang."
  5. Ikuti arahan pada penyahpasang untuk menyelesaikan penyahpasang
  6. Tutup tetingkap, buka aplikasi Xbox dan periksa sambungan anda semula; ia mesti berfungsi sekarang.

Kaedah 4: Menyekat Peraturan Firewall

Dalam beberapa kes, Firewall mungkin menyekat fungsi aplikasi tertentu agar tidak dapat menyambung ke internet. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan memeriksa apakah ada Peraturan Firewall mengenai aplikasi yang telah diletakkan dan kemudian kami akan mematikannya sepenuhnya. Untuk itu:

  1. Tekan butang "Windows" + "R" secara serentak untuk membuka prompt Run.
  2. Ketik "Cmd" dan tekan "Shift" + "Ctrl" + "Enter" untuk memberikannya hak pentadbiran.
  3. Ketik perintah berikut dan tekan "Enter" untuk melaksanakannya.
    aturan tunjuk firewall netsh advfirewall 4jxr4b3r3du76ina39a98x8k2
  4. Sekiranya hasil perintah menunjukkan bahawa tidak ada peraturan yang dijumpai maka Anda harus pergi tetapi jika ia menunjukkan bahawa peraturan tersebut telah dijumpai, ketik perintah berikut dan tekan "Enter" untuk melaksanakannya.
    netsh advfirewall firewall set name name = "4jxr4b3r3du76ina39a98x8k2" baru aktifkan = tidak
  5. Periksa untuk melihat apakah masalah itu berlanjutan.

Juga, sahkan bahawa anda telah menetapkan tetapan tarikh dan waktu yang betul.

Kaedah 5: Menjalankan Perintah

Beberapa pengguna berjaya menyelesaikan masalah hanya dengan menjalankan perintah yang menetapkan semula tetapan tertentu yang berkaitan dengan sambungan IPV6. Untuk menjalankan perintah ini, kita perlu membuka command prompt yang lebih tinggi. Untuk itu:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka prompt jalankan.
  2. Ketik "cmd" dan kemudian tekan "Shift ' + " Ctrl " + " Enter " untuk memberikan hak pentadbiran.
  3. Ketik perintah berikut dan tekan "Enter" untuk melaksanakannya.
    netsh int ipv6 set teredo client teredo.trex.fi
  4. Periksa untuk melihat apakah masalah itu berlanjutan.
  5. Sekiranya berlaku, matikan sambungan IPV6 sepenuhnya dan periksa lagi.

Kaedah 6: Nyahpasang Pemacu Enjin Pengurusan Intel

Dalam beberapa kes, ralat mungkin tercetus jika Pemacu Mesin Pengurusan Intel menghalang Kesambungan Xbox. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan menyahpasangnya sepenuhnya dari sistem kami. Untuk melakukannya, ikuti langkah-langkah di bawah.

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka prompt jalankan.
  2. Ketik "Devmgmt.msc" dan tekan "Enter".
  3. Luaskan pilihan "Peranti Sistem" dan klik kanan pada pilihan "Intel Management Engine" atau "Intel Management Interface" .
  4. Pilih pilihan "Nyahpasang  Pemacu" dan periksa untuk melihat apakah masalahnya berlanjutan.
  5. Juga, hapus pemasangan Killer Network Suite jika anda memasangnya di komputer anda kerana ia juga diketahui menghalang penyambungan Xbox.

Kaedah 7: Kemas kini Windows

Dalam beberapa kes, masalahnya hilang dengan mengemas kini Windows ke versi yang lebih baru. Untuk melakukannya, ikuti langkah di bawah.

  1. Tekan "Windows"  + "I" untuk membuka tetapan.
  2. Klik pada pilihan "Kemas kini dan keselamatan" dan klik pada pilihan "Periksa Pembaruan" .
  3. Pilih butang "Muat turun dan Pasang" jika ada kemas kini.
  4. Periksa untuk melihat apakah masalah itu berterusan setelah kemas kini dipasang.

Sebaiknya matikan perisian perisian intip seperti Malwarebytes dan cuba sambungkan lagi. Cuba nyahaktifkan firewall pada aplikasi antivirus pihak ketiga seperti AVG, Avast, Norton antara lain atau biarkan Xbox melalui firewall pada aplikasi tersebut termasuk Windows Firewall.