Betulkan: Tindakan ini Hanya Sah untuk Produk Yang Sedang Dipasang

Mesej ralat yang dijelaskan di atas telah diterima oleh berbagai pengguna yang berbeza ketika berusaha melancarkan aplikasi yang merupakan bagian dari rangkaian program Microsoft Office, terutama Microsoft Excel. Mesej ralat telah dilaporkan melintasi sempadan versi Windows, yang bermaksud bahawa ia merupakan ancaman bagi pengguna semua lelaran Sistem Operasi Windows yang saat ini didukung oleh Microsoft. Selain itu, pesan ralat juga tidak khusus untuk satu versi rangkaian aplikasi Microsoft Office. Sebenarnya, mesej ralat telah dilihat pada pelbagai lelaran Microsoft Office mulai dari Office 365 hingga Office 2007 dan Office 2010.

Terlepas dari versi Microsoft Office apa yang Anda terima dengan pesan ralat ini atau versi Windows yang Anda gunakan, penyebab utama masalah ini adalah sama dalam hampir semua keadaan - versi percubaan Microsoft Office dipasang pada yang terjejas komputer di samping salinan Microsoft Office standard dan runcit yang kemudian dipasang di dalamnya. Dua contoh Microsoft Office yang bertentangan yang dipasang di komputer yang terjejas membuat kekacauan besar, mengakibatkan pengguna melihat pesan ralat yang berbunyi “ Tindakan ini hanya berlaku untuk produk yang sedang dipasang."Setiap kali mereka cuba melancarkan aplikasi Microsoft Office seperti Excel. Salinan percubaan Microsoft Office yang dipasang pada komputer yang telah dipasang salinan runcitnya juga sangat merosakkan fungsi sekiranya tempoh percubaan anda pada salinan percubaan telah berakhir.

Nasib baik bagi sesiapa sahaja yang menjadi mangsa masalah khusus ini, kerana kemungkinan besar masalah ini diketahui, begitu juga penyelesaiannya. Sekiranya anda melihat " Tindakan ini hanya berlaku untuk produk yang sedang dipasang. "Mesej ralat setiap kali anda melancarkan aplikasi Microsoft Office, inilah yang perlu anda lakukan untuk menyelesaikan masalah:

  1. Buka  Menu Mula  (atau klik pada  bar Carian Cortana  di Taskbar komputer anda  ).
  2. Cari " uninstall ".
  3. Klik pada hasil carian yang bertajuk  Tambah atau hapus program .
  4. Tunggu komputer anda mengisi senarai aplikasi dan program yang dipasang di komputer anda. Setelah senarai diisi, tatal di dalamnya dan cari senarai untuk versi Microsoft Office Trial yang anda ada di komputer anda. Sebaik sahaja anda mencari versi Percubaan Microsoft Office yang telah dipasang pada komputer anda, klik padanya untuk memilihnya.
  5. Klik pada  Nyahpasang .
  6. Ikuti arahan pada skrin, ikuti wizard penyahpasangan hingga akhir. Setelah anda melalui wizard penyahpasangan, anda akan menyahpasang versi percubaan Microsoft Office yang anda miliki di komputer anda, dengan berkesan menyelesaikan konflik yang sedang dihadapi versi runcit Microsoft Office yang sebenarnya. Anda masih perlu  membaiki  versi runcit Microsoft Office untuk mendapatkannya kembali seperti yang seharusnya.
  7. Kembali ke senarai aplikasi dan program yang dipasang di komputer anda, cari versi runcit Microsoft Office yang ada di komputer anda, dan klik padanya untuk memilihnya.
  8. Klik  Tukar .
  9. Di tetingkap yang terbuka, pilih  Pembaikan  dan klik  Teruskan .
  10. Lihatlah wizard pembaikan dan ikuti hingga akhir.
  11. Sebaik sahaja anda mencapai akhir wizard pembaikan (pada ketika itu pembaikan akan selesai), klik  Tutup  dan  mulakan semula  komputer anda. Wizard pembaikan memeriksa pemasangan Microsoft Office anda untuk fail yang rosak atau rosak dan menggantikannya dengan salinan yang baru dan benar-benar utuh.
  12. Semasa komputer anda boot, periksa untuk melihat apakah masalah telah diselesaikan atau tidak.

Sekiranya masalah masih berlanjutan, pembaikannya tidak mencukupi. Untuk menyingkirkan masalah untuk selamanya, anda harus melangkah lebih jauh - anda perlu  menyahpasang  salinan Microsoft Office dari komputer anda dan kemudian  memasangnya semula  . Melakukannya hanya akan menetapkan semula pemasangan Microsoft Office anda ke hari sifar, yang dapat menyelesaikan banyak masalah dengan aplikasi, yang disertakan. Untuk  menyahpasang  salinan Microsoft Office, anda perlu:

  1. Buka  Menu Mula  (atau klik pada  bar Carian Cortana  di Taskbar komputer anda  ).
  2. Cari " tambah atau hapus program ".
  3. Klik pada hasil carian yang bertajuk  Tambah atau hapus program .
  4. Tunggu komputer anda mengisi senarai aplikasi dan program yang dipasang di komputer anda. Setelah senarai diisi, tatal di dalamnya dan cari senarai untuk versi Microsoft Office yang anda gunakan, dan kemudian klik di atasnya untuk memilihnya.
  5. Klik pada  Nyahpasang .
  6. Apabila ditanya adakah anda pasti mahu  menyahpasang  Microsoft Office dari komputer anda, klik  Ya .
  7. Ikuti arahan pada skrin penyihir penyahpasang hingga akhir.

Setelah berjaya melepaskan salinan runcit Microsoft Office dari komputer anda, anda boleh meneruskannya dan  memasangnya semula  . Apabila tiba masanya untuk melakukannya, cukup gunakan cara dan medium yang sama seperti yang anda gunakan untuk  memasangnya  di komputer terlebih dahulu. Sekiranya anda memperoleh salinan Microsoft Office anda sebagai muat turun digital,  pasang semula  dari internet, atau jika salinan runcit Microsoft Office anda disertakan dengan cakera pemasangan atau media pemasangan lain, gunakan media pemasangan itu untuk  memasangnya semula  di komputer anda. Periksa untuk mengetahui sama ada anda berjaya melepaskan komputer anda dari " Tindakan ini hanya berlaku untuk produk yang sedang dipasang."Pesan ralat ketika Microsoft Office dipasang semula.