Betulkan: Windows tidak dapat mencari pemacu pencetak yang sesuai

Kesalahan "Windows tidak dapat mencari pemacu cetak yang sesuai"  biasanya dihadapi ketika pengguna cuba memasang pencetak tanpa wayar / berwayar untuk pertama kalinya atau mereka cuba membaginya melalui rangkaian tempatan. Ternyata, masalah ini agak biasa apabila cuba berkongsi pencetak antara dua atau lebih komputer yang mempunyai versi bit Windows yang berbeza (x86 vs x64 atau sebaliknya).

Catatan: Kesalahan ini boleh disertai dengan banyak kod ralat yang berbeza.

Sekiranya anda sedang menghadapi masalah ini, kami mempunyai beberapa kemungkinan penyelesaian yang mungkin dapat menyelesaikan masalahnya. Di bawah ini terdapat koleksi langkah-langkah yang berjaya menolong beberapa pengguna menyelesaikan masalah tersebut. Kami akan memulakannya dengan memastikan anda menggunakan pemacu pencetak yang betul, kemudian ubah izin kongsi PC tetamu (jika perlu). Akhirnya, kami akan berkongsi pencetak melalui rangkaian tempatan - langkah terakhir ini mempunyai perbezaan prosedur, bergantung pada versi arsitektur Windows dari hos. Ikuti setiap langkah untuk mendapatkan hasil terbaik.

Catatan: Artikel ini disesuaikan untuk membantu mereka yang ingin berkongsi pencetak dari komputer hos ke komputer lain yang disambungkan ke rangkaian tempatan yang sama. Sekiranya anda menerima ralat ini semasa memasang pencetak anda untuk pertama kalinya pada satu komputer, mengikuti Langkah 3 tidak akan menyelesaikan masalah anda. Sekiranya dua kaedah pertama tidak membantu, teruskan menyelesaikan masalah dengan artikel mendalam lain mengenai pemasangan pencetak (0x00000057, 0x000003eb dan pakej pemacu pencetak tidak dapat dipasang).

Langkah 1: Memasang pemacu pencetak terkini

Kemas kini Windows (WU) tidak begitu efisien apabila perlu memuat turun versi pemacu terkini yang tersedia. Kesalahan  "Windows tidak dapat mencari pemacu cetak yang sesuai"  kadang-kadang dapat ditunjukkan kerana pemacu pencetak yang sedang dipasang tidak serasi dengan versi Windows anda atau sudah ketinggalan zaman. Ini menimbulkan masalah keserasian jika anda cuba berkongsi pencetak melalui rangkaian.

Ikuti langkah-langkah di bawah untuk menyahpasang pemacu pencetak semasa anda (jika ada) dari Peranti dan Pencetak dan memuat turun versi terkini dari laman web pengeluar:

Catatan: Sebilangan besar pencetak tidak akan muncul di Pengurus Peranti , jadi jangan cuba mencopot pemasangan pemacu dari situ. Sekiranya anda tidak memasang pemacu untuk pencetak anda, langkau bahagian penyahpasangan dan mulakan kaedah ini terus dengan langkah 3.

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Ketik " control / name Microsoft.DevicesAndPrinters " dan tekan Enter untuk membuka Peranti dan Pencetak.

  2. Setelah sampai di sana, cukup klik kanan pemacu anda dan pilih Buang peranti (di bawah Pencetak ) Hanya apabila pemandu dinyahpasang, teruskan ke langkah di bawah.
  3. Navigasi ke laman web pengeluar anda dan muat turun versi pemacu terkini yang berkaitan dengan versi Windows anda.

    Catatan: Jangan terlalu risau jika anda tidak berjaya mencari versi pemacu yang disesuaikan untuk versi Windows anda. Cukup muat turun versi terbaru dan rujuk perenggan Catatan seterusnya untuk arahan.

  4. Pasang pemacu dari pakej pemasangan yang baru anda muat turun dan but semula PC anda.

    Catatan: Sekiranya pencetak anda sudah cukup lama, kemungkinan anda akan menerima " Pemacu tidak serasi dengan versi Windows anda " atau yang serupa ketika cuba membuka pakej pemasangan. Sekiranya ini berlaku, klik kanan yang dapat dieksekusi, pergi ke Keserasian , centang kotak di sebelah Jalankan program ini dalam mod keserasian  dan pilih versi Windows yang lebih lama (sebaiknya versi yang serasi yang disebut dalam keterangan pemacu). Perlu diingat bahawa ini tidak dijamin berfungsi dengan semua pencetak.

Setelah anda yakin mempunyai versi pencetak terkini, beralih ke Langkah 2.

Langkah 2: Membuat perubahan kebenaran saham yang diperlukan

Sekarang setelah kita menghilangkan kemungkinan pemandu rosak, mari kita lihat sama ada anda mempunyai kebenaran berkongsi yang diperlukan. Salah satu penyebab paling umum yang akan mencetuskan  ralat "Windows tidak dapat mencari pemacu cetak yang sesuai"  adalah apabila pencetak anda tidak dikongsi dengan betul di rangkaian kawasan setempat. Sekiranya anda mendapat mesej ralat semasa mengkonfigurasi pencetak anda untuk dikongsi dalam sambungan rangkaian tempatan anda, langkah-langkah di bawah akan membantu.

Untuk memastikan ralat tidak berlaku kerana teknikal, kami perlu membuat beberapa perubahan kebenaran perkongsian mandatori pada komputer yang menghoskan pencetak. Setelah berjaya, kita perlu mengaktifkan penemuan rangkaian dan menghidupkan perkongsian fail dan pencetak . Inilah panduan ringkas mengenai keseluruhan perkara:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Ketik " control / name Microsoft.DevicesAndPrinters " dan tekan Enter untuk membuka Peranti dan Pencetak.

  2. Klik kanan pada pencetak anda dan pilih Properties (Printer Properties) .
  3. Di Printers Properties , arahkan ke tab Sharing dan klik pada Change Sharing Options . Kemudian tandakan kotak di sebelah Kongsi pencetak ini dan berikan nama yang memberangsangkan (lebih baik pendek). Tekan Terapkan untuk mengesahkan perubahan dan tutup tetingkap Properties pencetak  .

  4. Tekan kekunci Windows + R  sekali lagi untuk membuka tetingkap Run yang lain. Ketik atau tampal " control / name Microsoft.NetworkAndSharingCenter " di kotak Run dan tekan Enter untuk membuka Network and Sharing Center.

  5. Di Pusat Rangkaian dan Perkongsian , klik Ubah tetapan perkongsian lanjutan .

  6. Dalam tetapan perkongsian lanjutan,  aktifkan Aktifkan penemuan rangkaian dan pastikan kotak di sebelah Hidupkan penyediaan automatik peranti bersambung rangkaian dicentang. Kemudian, tatal ke bawah ke Perkongsian fail dan pencetak dan aktifkan Hidupkan perkongsian fail dan pencetak. Akhirnya, pastikan anda menyimpan perubahan dengan mengklik butang Simpan perubahan .

Catatan: Sekiranya anda ingin berkongsi pencetak di rangkaian tempatan, anda perlu mengulangi langkah ini pada setiap komputer yang sepatutnya mengakses pencetak.

Sekarang setelah anda mengkonfigurasi kebenaran perkongsian dengan betul, periksa untuk mengetahui apakah masalahnya telah diselesaikan. Sekiranya anda masih dihalangnya memasangnya dengan ralat yang sama " " Windows tidak dapat mencari pemacu cetak yang sesuai "  , turun ke Langkah 3.

Langkah 3: Berkongsi pencetak melalui rangkaian tempatan

Setelah berjaya mengikuti dua langkah pertama, nyalakan semula komputer anda, cabut pencetak anda dan lihat sama ada anda masih disambut oleh  ralat "Windows tidak dapat mencari pemacu cetak yang sesuai"  semasa cuba berkongsi pencetak. Sekiranya masih muncul, teruskan dengan arahan di bawah.

Berkongsi pencetak rangkaian yang dihoskan oleh komputer 32-bit dengan komputer 32-bit lain agak mudah. Perkara yang sama berlaku untuk dua atau lebih komputer 64-bit. Untuk melakukan ini, buat semula prosedur berikut pada komputer yang mendapat manfaat daripada pencetak bersama - Buka perintah Jalankan ( kunci Windows + R ), ketik " control / name Microsoft.DevicesAndPrinters"  dan tekan Enter untuk membuka Peranti dan Pencetak .

Setelah sampai di sana, cukup klik Tambahkan pencetak> Tambah pencetak rangkaian dan ikuti arahan di skrin untuk menjadikan pencetak tersedia di komputer tetamu. Setelah pemasangan selesai, pencetak akan tersedia untuk PC tetamu.

Tetapi di sebalik kesederhanaan ini, berkongsi pencetak yang dihoskan oleh PC 32-bit dengan PC lain atau lebih 64-bit adalah intuitif. Perkara yang sama berlaku untuk hos 64-bit yang dikongsi dengan PC / 32-bit. Seperti yang anda bayangkan, menggunakan kaedah di atas tidak akan berjaya. Sekiranya anda berada dalam situasi seperti ini, ikuti langkah-langkah di bawah ini untuk mengambil dan menggunakan nama komputer hos anda dan nama pencetak anda:

Catatan: 5 langkah pertama kaedah ini dilakukan pada komputer yang berfungsi sebagai hos pencetak.

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Ketik " sysdm.cpl " dan tekan Enter untuk membuka Properties Sistem.

  2. Dalam Sistem Properties , pergi ke tab Nama Komputer dan klik butang Tukar (Tukar nama) . Sekarang tulis atau salin Nama Komputer  anda dan tutup tetingkap Properties Sistem .

  3. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Kemudian, ketik " control / name Microsoft.DevicesAndPrinters " dan tekan Enter untuk membuka Peranti dan Pencetak.

  4. Di tetingkap Peranti dan Pencetak , klik kanan pada pencetak anda dan pilih Properties. Kemudian, arahkan ke tab Sharing dan tulis atau salin nama pencetak anda di sebelah Share name.

    Catatan: Setelah anda mengambil kedua-dua PC dan nama pencetak, pindah ke komputer yang berada di hujung penerima.

  5. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Ketik " control / name Microsoft.DevicesAndPrinters " dan tekan Enter untuk membuka Peranti dan Pencetak.

  6. Dalam Peranti dan Pencetak,  klik Tambahkan Pencetak , kemudian klik Tambah pencetak tempatan .
  7. Apabila diminta memilih port pencetak, klik Buat port baru dan pilih Local Port sebagai Jenis port. Kemudian, tekan Next untuk maju.

  8. Ketika diminta untuk mencari pencetak dengan nama atau alamat TCP / IP, pilih untuk Pilih pencetak yang dikongsi berdasarkan nama . Kemudian, masukkan nama yang betul pada kotak di bawah - sintaksnya akan kelihatan seperti ini: \\ Computer name \ printer name. Gunakan nama-nama yang sebelumnya kami peroleh sambil memberi perhatian untuk menggunakan format yang betul dan tekan Ok.

  9. Selepas beberapa saat yang singkat, anda akan diberikan proses perkakasan Tambah Baru yang baru. Ikuti arahan pada skrin seterusnya untuk menyelesaikan pemasangan pencetak anda di komputer kedua.

    Catatan: Jika anda mempunyai banyak komputer yang akan menggunakan pencetak, ulangi langkah 5 hingga 9 pada setiap komputer.