Perbaiki: Peranti sedang digunakan oleh aplikasi lain (HDMI)

HDMI bermaksud Interface Multimedia Definisi Tinggi. Anda boleh mendapatkan idea yang bagus tentang apa yang digunakan HDMI hanya dari namanya. HDMI digunakan untuk menyambungkan antara muka multimedia. Orang biasanya menggunakan kabel HDMI untuk menyambungkan TV ke komputer mereka. Kabel HDMI boleh digunakan untuk menyambungkan peranti lain juga tetapi anda faham. Ini menyediakan cara yang sangat berguna untuk menonton media anda di skrin atau peranti besar lain. Tetapi, anda mungkin menghadapi masalah "tidak ada suara" semasa menyambungkan kabel HDMI. Anda mungkin juga melihat mesej ralat yang mengatakan

"Perangkat ini digunakan oleh aplikasi lain. Tutup mana-mana peranti yang memainkan audio ke peranti ini dan kemudian cuba lagi "

Masalah ini boleh disebabkan oleh beberapa perkara. Perkara pertama adalah pemandu yang rosak. Sebenarnya, banyak kes diselesaikan dengan mengembalikan pemandu sebelumnya. Dalam kes lain, pengemaskinian pemacu menyelesaikan masalah juga. Sebab lain mungkin adalah alasan yang dinyatakan dalam mesej ralat yang disebabkan oleh aplikasi lain yang menggunakan peranti audio.

Tetapi, tidak kira apa yang menyebabkan masalah ini, ia dapat diselesaikan dalam beberapa minit. Terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk membetulkan masalah ini. Cukup ikuti kaedah yang diberikan di bawah.

Petua

Sebelum melakukan perkara lain, anda mungkin mahu menggunakan penyelesai masalah terbina dalam yang disediakan oleh Microsoft. Ini mungkin menyelesaikan masalahnya. Tidak memerlukan banyak masa sehingga tidak ada salahnya mencuba. Berikut adalah langkah-langkah untuk menyelesaikan masalah bunyi anda

  • Tahan kekunci Windows dan tekan R
  • Jenis kawalan. exe / beri nama Microsoft. Penyelesaian masalah dan tekan Enter
  • Klik Perkakasan dan Bunyi
  • Klik Mainkan Audio
  • Klik Seterusnya
  • Tunggu sehingga imbasan. Ia akan meminta anda memilih peranti yang menyebabkan masalah tersebut. Oleh itu, pilih yang memerlukan penyelesaian masalah dan klik Seterusnya
  • Sekarang ikuti arahan tambahan di skrin. Sekiranya ada tetapan yang dapat diubah, maka penyelesai masalah akan menunjukkan tetapan tersebut.

Kaedah 1: Benarkan aplikasi mengambil Pilihan kawalan eksklusif

Sekiranya anda melihat mesej ralat ini, maka perkara pertama yang harus anda lakukan adalah melakukan apa yang diberitahu oleh mesej kesalahan. Mesej ralat dengan jelas memberitahu anda bahawa peranti itu digunakan oleh aplikasi lain. Oleh itu, hanya menutup aplikasi lain yang mungkin menggunakan suara dan mematikan pilihan yang membolehkan aplikasi lain mengawal peranti anda harus menyelesaikan masalahnya. Dan, ia sebenarnya dapat menyelesaikan masalah bagi banyak pengguna.

Pertama, anda perlu melihat aplikasi yang menggunakan peranti audio. Seterusnya, anda perlu menutup aplikasi tersebut. Terakhir, anda harus mematikan pilihan yang membolehkan aplikasi lain mengawal peranti. Jadi, berikut adalah langkah-langkah untuk melakukan semua tugas ini

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
  2. Ketik sndvol dan tekan Enter

  1. Ini akan menunjukkan kepada anda aplikasi yang menggunakan peranti audio. Anda harus menutup aplikasi ini. Catatan: Sekiranya anda tidak melihat peranti di sini, langkau langkah ini dan pergi ke langkah seterusnya. Tekan CTRL , SHIFT dan Esc secara serentak ( CTRL + SHIFT + ESC ) untuk membuka pengurus tugas. Sekarang, pilih aplikasi yang menggunakan peranti audio dan klik Tamat Tugas . Ulangi langkah Tugas Akhir ini untuk semua aplikasi yang menggunakan peranti audio

  1. Klik kanan pada ikon pembesar suara di sudut kanan bawah dan pilih Mainkan Peranti

  1. Pilih peranti audio , klik kanan dan pilih Catatan: Pada tangkapan skrin, saya memilih peranti audio lalai saya. Anda harus memilih peranti yang tidak mempunyai masalah.

  1. Klik tab Lanjutan
  2. Nyahtanda pilihan yang mengatakan Benarkan aplikasi mengambil kawalan eksklusif pada peranti ini.

  1. Klik Ok
  2. Mulakan semula sistem anda

Sekarang, periksa sama ada masalah itu diselesaikan atau tidak.

Kaedah 2: Mulakan semula Perkhidmatan Audio

Kadang kala, hanya memulakan semula Perkhidmatan Audio Windows akan menyelesaikan masalah untuk anda.

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
  2. Taip services.msc dan tekan Enter

  1. Cari dan klik dua kali Windows Audio

  1. Klik Berhenti di bahagian Status Perkhidmatan

  1. Tunggu sebentar. Klik Mula setelah perkhidmatan dihentikan.

  1. Klik Ok

Sekarang periksa sama ada masalah itu diselesaikan atau tidak.

Kaedah 3: Pemacu Roll Back

Sekiranya anda baru-baru ini memasang pemacu bunyi yang dikemas kini, mungkin itulah penyebabnya. Bukan perkara biasa bahawa pemandu yang baru dilepaskan mempunyai masalah pepijat atau keserasian yang menyebabkan peranti tidak berfungsi dengan baik. Oleh itu, kembali ke versi sebelumnya akan menyelesaikan masalahnya.

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
  2. Taip devmgmt.msc dan tekan Enter

  1. Klik dua kali Pengawal suara, video dan permainan
  2. Cari dan klik dua kali peranti audio anda . Nota: Sekiranya anda melihat Peranti Audio Definisi Tinggi AMD, pilihlah. Ini kerana ia diketahui menyebabkan beberapa masalah. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mempunyai Peranti Audio AMD High Definition, pilih yang bermasalah.
  3. Klik tab Pemandu
  4. Klik Roll Back Driver… dan ikuti arahan di skrin. Catatan: Sekiranya butang Roll Back Driver… dikaburkan maka itu bermakna anda tidak boleh kembali ke versi sebelumnya.

Sekiranya anda kembali ke versi sebelumnya, mulakan semula komputer setelah proses selesai dan periksa apakah masalahnya diselesaikan atau tidak.

Kaedah 4: Nyahpasang Kemas kini Windows

Catatan: Anda harus mengikuti langkah ini jika anda mengesyaki bahawa masalah tersebut disebabkan oleh kemas kini Windows. Sekiranya anda sudah lama tidak mengemas kini Windows dan masalahnya baru bermula maka tidak ada gunanya menyahpasang kemas kini. Langkau kaedah ini.

Sering kali, pemacu anda mungkin dikemas kini melalui Kemas kini Windows atau Kemas kini Windows mungkin menyebabkan masalah ini. Sekiranya anda baru-baru ini memasang Kemas Kini Windows maka ada kemungkinan besar masalah itu akan diselesaikan dengan menyahpasang Pembaruan Windows tertentu itu. Kemas kini yang kami cari adalah kemas kini Windows KB2962407. Sekiranya anda memilikinya, nyahpasang kemas kini Windows ini dan semuanya akan baik-baik saja. Sekiranya ini bukan kemas kini yang baru anda pasang, mencopot pemasangan yang baru anda pasang bukanlah idea yang tidak baik jika anda cuba menyelesaikan masalahnya.

Catatan: Perlu diingat bahawa kami tidak mengesyorkan mencopot pemasangan Windows Update atau tidak mengemas kini Windows anda kerana alasan ini. Sekiranya menyahpasang kemas kini menyelesaikan masalah maka anda harus menunggu kemas kini seterusnya. Microsoft melakukan pekerjaan yang hebat dengan terus mengeluarkan kemas kini. Oleh itu, semoga masalah ini dapat diselesaikan dalam beberapa kemas kini akan datang.

Ikuti langkah-langkah yang diberikan di bawah untuk menyahpasang kemas kini yang dipasang

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
  2. Ketik appwiz.cpl dan tekan Enter

  1. Klik Lihat Kemas kini yang Dipasang dari sudut kiri atas tetingkap

  1. Cari kemas kini yang baru anda pasangkan. Sekiranya anda melihat kemas kini Windows KB2962407, kemudian nyahpasangnya. Jika tidak, nyahpasang kemas kini yang baru anda pasangkan. Pilih kemas kini dan klik Nyahpasang .

Setelah selesai, mulakan semula sistem anda dan periksa apakah masalahnya diselesaikan.

Kaedah 5: Pasang Pemacu Audio Asli Windows

Sekiranya masalah masih ada, sudah tiba masanya untuk beralih ke pemacu audio Windows sendiri. Perkara yang baik mengenai Windows ialah ia dilengkapi dengan pemacu asalnya. Dan, selalunya, mereka berfungsi dengan baik terutamanya kerana mereka adalah yang paling serasi. Sekiranya tidak ada yang lain, maka beralih ke pemacu audio asli Windows bukanlah perkara yang buruk.

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
  2. Taip devmgmt.msc dan tekan Enter

  1. Klik dua kali Pengawal suara, video dan permainan
  2. Cari dan klik kanan pemacu peranti audio anda
  3. Pilih Kemas kini Perisian Pemacu…

  1. Pilih Browse komputer saya untuk perisian pemacu

  1. Klik Izinkan saya memilih dari senarai pemacu peranti di komputer saya

  1. Ini akan menunjukkan senarai pemacu yang ada. Pilih Peranti Audio Definisi Tinggi
  2. Klik Seterusnya

  1. Sahkan sebarang arahan tambahan

Setelah selesai, mulakan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya diselesaikan atau tidak. Ini semestinya akan menyelesaikan masalah jika tidak ada yang berjaya.

Catatan: Sekiranya anda ingin kembali ke pemacu peranti audio anda, ikuti sahaja langkah 1-7. Pada langkah 8, pilih pemacu peranti audio anda dan klik Seterusnya. Semudah itu.