Betulkan: Adobe Reader tidak berfungsi pada Windows 10

Pembaca Adobe adalah pilihan utama bagi pelanggan sejak hampir satu dekad di semua platform di luar sana. Pembaca Adobe dipenuhi dengan fungsi yang sangat berguna selain kemampuan menonton biasa. Walau bagaimanapun, ada keadaan di mana Adobe Reader berhenti berfungsi sama sekali.

Sama ada aplikasi tidak dibuka atau crash setiap kali anda memuatkan PDF. Tingkah laku ini biasanya disaksikan setelah Windows Update dipasang di komputer. Terdapat banyak kes yang dialami pengguna sejak beberapa lama. Penyelesaian masalah ini sangat mudah dan mudah. Pastikan anda bermula dari atas dan jalankan langkah yang sesuai.

Apa yang menyebabkan Adobe Reader tidak berfungsi pada Windows 10?

Selain Kemas Kini Windows menjadi sebab utama, terdapat juga beberapa sebab lain mengapa Adobe Reader anda mungkin tidak berfungsi dengan baik di komputer anda. Sebilangannya disenaraikan di bawah:

  • Pemasangan rosak : Terdapat beberapa kes di mana pemasangan pembaca Adobe menjadi rosak. Ini sangat biasa dan biasanya diperbaiki melalui pemasangan semula dan penghapusan fail residu.
  • Mod terlindung: Mod terlindung dalam Adobe menambahkan lapisan keselamatan tambahan pada pembaca anda. Lapisan keselamatan ini kadangkala tidak berfungsi dan menyebabkan pembaca tidak memuat PDF.
  • Kemas kini Windows: Seperti yang disebutkan di awal, Kemas kini Windows adalah penyebab utama mengapa Adobe Reader tidak berfungsi dengan baik dan mengalami kerosakan. Masalah ini biasanya diperbaiki dengan menjalankan aplikasi dalam mod keserasian.
  • Keistimewaan pentadbiran: Seperti perisian lain, Adobe kadang-kadang memerlukan hak pentadbiran untuk menjalankan aplikasi. Dengan senibina keselamatan yang semakin meningkat di Windows, ini sangat biasa dan biasanya menjadi keperluan selepas Windows Update.

Sebelum anda memulakan penyelesaiannya, pastikan anda cuba membuka fail PDF yang sah . Sekiranya anda cuba membuka yang rosak atau yang berniat jahat, pembaca mungkin tidak berfungsi. Juga, pastikan anda log masuk sebagai pentadbir.

Penyelesaian 1: Menyahaktifkan Mod Dilindungi

Untuk memberikan lebih banyak keselamatan bagi pengguna yang menggunakan pembaca Adobe, syarikat itu memperkenalkan 'mode dilindungi' beberapa waktu lalu yang dirancang untuk melancarkan fail PDF di lingkungan kotak pasir. Ini bermaksud bahawa aplikasi akan melancarkan PDF dalam persekitaran yang terbatas di mana ia tidak mempunyai akses ke seni bina komputer luar; oleh itu memberikan lebih banyak keselamatan. Mod ini diketahui menyebabkan masalah, jadi kami akan mematikannya dan memeriksa apakah ini mengubah apa-apa.

  1. Buka aplikasi Adobe Acrobat DC di komputer anda dan klik Edit> Pilihan yang terdapat di bar navigasi atas (anda juga boleh menekan Ctrl + K untuk melancarkan menu dengan serta-merta).
  2. Sekarang pilih pilihan Keamanan (dipertingkatkan) yang ada di panel navigasi kiri dan hapus centang pilihan berikut:
Aktifkan mod yang dilindungi pada permulaan Aktifkan Keamanan yang Ditingkatkan

  1. Simpan perubahan anda dan keluar. Sekarang mulakan semula aplikasi dan periksa sama ada pembaca Adobe berfungsi seperti yang diharapkan.

Penyelesaian 2: Mengubah Keserasian dan Tetapan Pentadbiran

Kemas kini Windows diketahui mengganggu tetapan Adobe Acrobat dan menyebabkannya tidak dilancarkan dengan betul. Pembaca Adobe dihubungkan dengan begitu banyak modul dan aplikasi di latar belakang seperti menghubungkan dengan program lalai dan lain-lain. Setiap kali Windows melancarkan kemas kini, ia mungkin mematahkan pembaca Adobe. Kami akan mengubah tetapan keserasian dan memeriksa apakah ini membetulkan apa-apa.

  1. Tekan Windows + E untuk melancarkan Windows Explorer di komputer anda dan arahkan ke lokasi berikut:
C: \ Program Files (x86) \ Adobe \ Acrobat Reader DC \ Reader
  1. Klik kanan pada Adobe yang boleh dilaksanakan (AcroRd32.exe atau beberapa nama fail lain bergantung pada versi) dan pilih Properties .
  2. Pilih Keserasian dari atas dan periksa pilihan Jalankan program ini dalam mod keserasian untuk: Windows 7 . Anda juga boleh memilih Windows XP. Sekarang periksa pilihan Jalankan program ini sebagai pentadbir .
  1. Sekarang tekan Terapkan untuk menyimpan perubahan dan keluar. Mulakan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya diselesaikan.

Penyelesaian 3: Membaiki dan memasang Patch Terkini

Sekiranya kedua-dua kaedah di atas tidak berfungsi, mungkin ada kemungkinan fail pemasangan anda rosak atau sebahagian bahagiannya hilang. Kita selalu dapat meneruskan pemasangan baru tetapi sebelum mencubanya, adalah bijak untuk memperbaiki atau mengemas kini aplikasi ke versi terbaru. Adobe juga melancarkan kemas kini untuk memperkenalkan ciri baru dan memperbaiki bug.

  1. Buka aplikasi Adobe Acrobat DC di komputer anda.
  2. Tekan Bantuan dari bar atas dan klik Pembaikan Pemasangan .
  1. Petunjuk akan muncul meminta anda mengesahkan tindakan anda. Tekan Ya untuk meneruskan dan teruskan dengan arahan di skrin.
  1. Juga, pilih pilihan Periksa Pembaruan sehingga Adobe mula mengimbas patch yang tersedia untuk dimuat dan dipasang. Sekiranya terdapat kemas kini, mulakan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya diselesaikan.

Penyelesaian 4: Memasang semula Adobe Reader

Sekiranya semua kaedah di atas tidak berfungsi, kita hanya tinggal pilihan untuk memasang semula pembaca Adobe dari awal. Untuk memastikan bahawa tidak ada sisa aplikasi lama yang masih bersembunyi di komputer anda, kami juga akan menghapus semua fail yang ada dalam tetapan pengguna dan data program anda. Pastikan anda log masuk sebagai pentadbir.

  1. Tekan Windows + R, ketik " appwiz.cpl " di kotak dialog dan tekan Enter.
  2. Setelah berada di pengurus aplikasi, cari entri Adobe Acrobat Reader DC . Klik kanan pada aplikasi dan pilih Nyahpasang .
  1. Mulakan semula komputer anda dengan betul dan tekan Windows + E untuk melancarkan File Explorer. Sekarang arahkan ke lokasi berikut dan padam semua folder yang berkaitan dengan Adobe Acrobat dari direktori. Pastikan anda log masuk sebagai pentadbir.

Di alamat di bawah, {username} sesuai dengan nama pengguna komputer anda.

C: \ Users \ {username} \ AppData \ Local \ Adobe \ Acrobat C: \ Program Files (x86) \ Adobe \ Acrobat Reader DC
  1. Sekarang mulakan semula komputer anda dan teruskan dengan langkah berikut.
  2. Navigasi ke Laman Web Muat turun Adobe rasmi dan muat turun aplikasi ke lokasi yang dapat diakses.
  1. Klik kanan pada fail pemasangan dan pilih Jalankan sebagai pentadbir . Ikuti arahan di skrin untuk memasang aplikasi. Sekarang periksa sama ada masalah itu diselesaikan.

Penyelesaian 5: Mengembalikan Kemas Kini Windows

Seperti yang telah kita sebutkan di seluruh artikel, Kemas kini Windows adalah salah satu sebab utama mengapa Adobe Acrobat tidak berfungsi dengan baik. Sekiranya anda tidak dapat menyelesaikan masalah pembaca Adobe yang tidak berfungsi di komputer anda walaupun setelah mengikuti semua penyelesaian di atas, satu-satunya jalan penyelesaian adalah dengan menyahpasang kemas kini terbaru yang dipasang di komputer anda. Pastikan bahawa anda membuat sandaran fail dan data anda sebelum meneruskannya kerana ini mungkin akan membuang sebahagian daripadanya.

  1. Tekan Windows + I untuk melancarkan aplikasi Tetapan. Sekarang pilih Kemas kini dan keselamatan dari senarai sub tajuk.
  2. Sekarang klik Sejarah kemas kini dari senarai pilihan.
  1. Sekarang klik Uninstall kemas kini yang terdapat di bahagian atas skrin.
  1. Navigasi ke Microsoft Windows . Di sini semua kemas kini akan disenaraikan di bawah. Klik kanan pada kemas kini yang anda fikir menyebabkan masalah dan pilih Nyahpasang .
  1. Windows kini akan menyahpasang kemas kini dari komputer anda. Mulakan semula komputer anda dan periksa sama ada Acrobat berfungsi. Sekiranya masih tidak, ikuti Penyelesaian 4 sekali lagi.