Mengapa Steam Tidak Mempunyai Kesan Jisim 3?

Steam pastinya platform paling popular untuk pengedaran permainan di dunia dengan lebih daripada 30 juta pengguna aktif. Steam pada mulanya dilancarkan pada September 2003. Valve ingin menyediakan platform untuk memudahkan pengguna memuat turun dan menguruskan kemas kini untuk permainan mereka. Permainan pertama yang memerlukan Steam adalah Counter Strike 1.6 dan populariti permainan Valve yang terakhir menyebabkan Steam menjadi semakin popular. Pembangun permainan pihak ketiga mula mengedarkan permainan mereka di Steam dan Steam terus menjadi seperti sekarang.

Namun, tidak semua permainan boleh didapati di Steam kerana tidak semua pengedar permainan video berpendapat melancarkan produk mereka melalui Steam adalah idea yang paling menguntungkan. Steam menghasilkan wang melalui penjualan yang dibuat setiap pengguna dan mereka menyimpan peratusan sekurang-kurangnya 30%. Memandangkan fakta bahawa ia adalah platform pengedaran yang paling popular untuk permainan video, banyak pengeluar permainan video kecil dan bebas memutuskan untuk melancarkan produk mereka melalui Steam kerana penontonnya cukup banyak.

EA, sebaliknya, memutuskan untuk menerapkan pendekatan yang berbeza. Sebilangan besar pemain selalu tertanya-tanya mengapa hampir tidak ada tajuk EA yang lebih baru dan mengapa permainan tertentu, seperti Dragon Age II, telah dikeluarkan oleh Steam dari perkhidmatan mereka sepenuhnya. Jawapan untuk soalan ini hanya dapat ditebak kerana Steam dan EA tidak memutuskan untuk membincangkan isu tersebut di khalayak ramai.

Jawapan untuk Mass Effect 3 yang hilang dari Steam adalah kerana hampir tidak ada tajuk EA baru yang datang ke Steam kerana platform baru EA yang disebut Origin. Origin menerapkan sistem yang serupa dengan Steam. Ini adalah program atau klien yang memungkinkan penggunanya membeli permainan, memuat turunnya, dan mengemas kini semuanya di satu tempat. Perbezaannya ialah Origin hanya mengedarkan permainan EA. Nampaknya pemotongan Steam dan polisi tertentu telah menghalang EA daripada menyebarkan permainan baru mereka di Steam sama sekali. Ini dapat difahami dengan cara kerana mereka jelas ingin menarik pengguna baru ke platform Origin mereka dan menjadikan permainan mereka tersedia secara eksklusif di Origin semestinya masuk akal.

EA dan Steam cukup diam ketika membincangkan isu ini tetapi EA telah bercakap mengenai penarikan Dragon Age II. Nampaknya Steam tidak membenarkan kandungan yang boleh dimuat turun dibeli dari dalam permainan dan mereka hanya membenarkannya dilakukan menggunakan pelanggan mereka. Dragon Age II menawarkan para pemain untuk membeli DLC dari dalam permainan dan itu adalah pelanggaran langsung terhadap syarat dan perkhidmatan Valve. Sebab kedua untuk ketiadaan EA dari Steam adalah kenyataan bahawa mikrotransaksi dalam permainan juga dikendalikan oleh Steam dan menggunakan dompet Steam.

Setiap syarikat besar di dunia memilih jalan dan pilihan yang terasa paling menguntungkan. Electronic Arts adalah syarikat yang hebat dengan banyak tajuk dan siri popular dan mungkin wajar bahawa mereka entah bagaimana mahu menyingkirkan orang tengah dan mempromosikan platform mereka sendiri. Permainan seperti Mass Effect 3 dan tajuk baru yang lain mungkin tidak akan tersedia lagi di Steam dan orang yang ingin memainkannya harus menggunakan Origin. Pemain yang akhirnya terpaksa menggunakan Steam dan Origin mungkin akan marah kerana mereka tidak akan mempunyai komuniti dan rakan yang sama untuk dijemput yang mungkin menghalangi mereka untuk menggunakan salah satu perkhidmatan. Steam pasti lebih besar dan lebih popular tetapi pemain yang bertekad untuk bermain permainan akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkannya.