Apa itu Git Bash dan Bagaimana Memasangnya di Windows?

Git Bash adalah baris perintah di mana pengguna boleh menggunakan ciri Git. Ini meniru lingkungan bash pada Windows dan memungkinkan pengguna menggunakan sebahagian besar perintah Unix standard. Ia adalah untuk pengguna yang biasa dengan terminal bash sistem operasi Unix. Ada juga Git CMD yang sama seperti command prompt Windows biasa, di mana pengguna dapat menggunakan semua fitur Git melalui baris perintah. Sebilangan besar pengguna yang baru menggunakan GitHub tidak menyedari Git Bash dan cara kerjanya. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda apa itu Git Bash dan bagaimana anda boleh memasangnya atau menjalankannya untuk pertama kalinya.

Apa itu Git Bash?

Git Bash adalah aplikasi untuk lingkungan Microsoft Windows yang menyediakan emulasi bash yang digunakan untuk menjalankan Git dari baris perintah. Ini bukan bash sederhana yang disusun untuk Windows, tetapi pakej yang mengandungi Bash, SSH, SCP, dan beberapa utiliti Unix lain yang disusun untuk Windows. Ia juga mengandungi tetingkap terminal antara muka baris perintah baru yang disebut minty. Utiliti ini digabungkan dengan pakej Bash ini untuk membuat pakej perisian yang boleh digunakan.

Di Windows, kita cenderung menjalankan perintah dalam CMD tetapi sebenarnya adalah fail yang boleh dilaksanakan yang terdapat dalam folder C: \ Windows \ System32 . Kes yang sama adalah untuk bash, ia memerlukan utiliti untuk membuat perintah berfungsi. Dalam sistem Unix, utiliti ini akan berada di bawah direktori / usr / bin . Oleh itu, dengan memasang Git Bash utiliti ini akan dipasang di folder C: \ Program Files \ Git \ usr \ bin .

Memuat turun dan Memasang Git Bash untuk Windows

Memasang Git Bash adalah mudah seperti memasang perisian lain. Anda boleh memuat turunnya dari laman web rasmi. Namun, ia mempunyai beberapa pilihan dalam pemasangan yang dapat anda sesuaikan bergantung pada keperluan anda. Kami akan menunjukkan kepada anda langkah-langkah untuk setiap pilihan penting dalam pemasangan Git Bash.

  1. Buka penyemak imbas anda , buka halaman muat turun Git Bash untuk Windows. Klik pada butang Muat turun untuk mula memuat turun fail persediaan.
  2. Buka fail persediaan yang dimuat turun , klik pada butang Next dan kemudian berikan direktori Pemasangan untuk Git. Klik pada butang Next untuk bergerak untuk meneruskan pemasangan.
  3. Pilih komponen yang ingin anda pasang, kami mengesyorkan anda menyimpannya sebagai lalai. Anda juga boleh menandakan pilihan Di Desktop untuk membuat jalan pintas.
  4. Klik butang Next untuk langkah menu mula. Untuk editor , anda boleh memilih yang anda gunakan pada sistem.
  5. Dalam langkah lingkungan PATH , anda dapat memilih untuk menggunakan Git dari Git Bash sahaja atau menggunakan Git dengan command prompt dan PowerShell. Juga, perintah bash akan berfungsi pada command prompt jika hanya pilihan ketiga yang dipilih.
  6. Untuk langkah selebihnya, anda boleh meninggalkan pilihan lalai sebagaimana adanya . Pasang Git dan tutup tetingkap pemasangan.

Berlari dan Menguji Git Bash

Sekiranya anda biasa menggunakan baris arahan, maka akan lebih mudah bagi anda untuk memulakan dengan Git Bash. Ini serupa dengan CMD di Windows, anda boleh membukanya dan menukar direktori ke folder tempat anda ingin bekerja atau anda boleh membukanya secara langsung di dalam folder. Untuk menyambungkan Git Bash ke akaun GitHub anda memerlukan beberapa langkah dan log masuk ke akaun GitHub. Ikuti langkah di bawah untuk memulakan:

Catatan : Sekiranya anda sudah mempunyai repositori, maka langkau langkah 2 dan langkah 3 .

  1. Buka Git Bash dengan mengklik dua kali jalan pintas atau mencarinya melalui ciri carian Windows.

    Catatan : Anda juga dapat membuka Git Bash di folder projek anda dengan mengklik kanan di mana saja di dalam folder dan memilih pilihan Git Bash .

  2. Pergi ke laman GitHub dan Log masuk ke akaun anda. Klik pada ikon + di sebelah ikon profil di sudut kanan atas dan pilih Repositori baru .
  3. Berikan namanya , pilih Inisialisasi repositori ini dengan pilihan README , dan klik pada butang Buat repositori .

    Catatan : Anda juga boleh menetapkan repositori kepada umum atau peribadi di sini. Walau bagaimanapun, repositori peribadi memerlukan kunci.

  4. Ketik perintah ubah direktori untuk mengubah direktori ke folder projek anda. Sekiranya anda telah membuka Git Bash di folder projek anda, maka anda tidak perlu menukar direktori.
  5. Ketik perintah berikut untuk memberikan nama pengguna dan e - mel akaun GitHub anda.
    git config –global user.name "kevinarrows" git config –global user.email [email protected]
  6. Kemudian anda boleh menaip perintah untuk mengklon repositori anda ke sistem. Pastikan anda menyalin pautan klon HTTPS repositori anda.
    git klon [email protected]: bashluffy / AppualsTest.git
  7. Ini akan membuat folder repositori anda dalam folder yang anda jalankan Git Bash. Sekarang ketik perintah ubah direktori untuk pergi ke folder repositori.
    cd AppualsTest
  8. Sekarang untuk memuat naik fail baru dari folder ini ke repositori GitHub anda. Buat atau salin fail ke dalam folder ini. Dalam kes kami, kami membuat fail " appuals.txt ".
  9. Ketik arahan berikut untuk menambah fail.
    git add appuals.txt
  10. Sekarang anda perlu membuat fail untuk memuat naik ke akaun GitHub anda. Taipkan arahan berikut.
    git komit -m "komit pertama" appuals.txt
  11. Akhirnya, ketik perintah tekan untuk memindahkan fail ke repositori anda.
    tuan asal git push -u
  12. Sekiranya anda melakukan ini untuk pertama kalinya, ia akan meminta nama pengguna / e - mel dan kata laluan Git anda untuk mengesahkan bukti kelayakan.
  13. Pergi ke repositori anda dan muat semula halaman jika sudah dibuka. Anda akan menemui fail baru yang baru anda muat naik.
  14. Sekiranya anda membuat perubahan lebih lanjut pada fail, anda boleh menggunakan perintah komit dan tekan untuk memuat naik fail baru dari yang lama. Cukup ubah mesej komit.
Teg GitHub