Betulkan: Ralat penghuraian Microsoft Word XML

Beberapa pengguna melaporkan berurusan dengan Kesalahan Parsing XML setiap kali mereka cuba membuka dokumen Microsoft Word yang sebelumnya mereka eksport. Masalahnya biasanya berlaku setelah pengguna menaik taraf ke versi Office yang lebih baru atau selepas itu jika dokumen Word sebelumnya dieksport dari program lain. Masalahnya biasanya berlaku pada mesin Windows 7 dan Windows 9.

Apa yang menyebabkan Ralat Penguraian XML dengan Microsoft Word?

Seperti yang anda lihat dari mesej ralat, kod ralat adalah umum dan tidak menunjukkan masalah tertentu. Walaupun tidak ada penyelesaian cepat-untuk-semua yang akan membuat masalah itu hilang, lokasi adalah petunjuk untuk mencari di mana masalah dapat diselesaikan.

Kami menyiasat masalah tersebut dengan melihat pelbagai laporan pengguna dan berusaha mereplikasi masalah tersebut. Ternyata, ada beberapa pelakunya yang akhirnya boleh mencetuskan masalah ini:

  • Kemas kini Windows yang digunakan untuk menghuraikan tidak dipasang - Ini adalah masalah yang paling biasa. Kemas kini khusus ini harus disertakan dalam WSUS, tetapi atas sebab tertentu, Kemas kini Windows tidak memasangnya di semua mesin, yang menghasilkan Ralat Penguraian XML .
  • Grafik SVG yang disertakan dalam dokumen tidak dihuraikan dengan betul - Masalah ini juga mungkin berlaku kerana XMLlite, yang mengembalikan kod ralat memori yang tidak dijangka semasa penghuraian grafik SVG.
  • Kesalahan pengekodan di dalam kod XML yang termasuk dalam dokumen - Kemungkinan besar, fail XML mengandungi kesalahan pengekodan yang tidak dapat difahami oleh editor Word.

Sekiranya anda sedang berusaha menyelesaikan  Ralat Penghuraian XML,  artikel ini akan memberi anda senarai langkah penyelesaian masalah yang disahkan. Di bawah ini terdapat senarai kaedah yang digunakan pengguna lain dalam situasi serupa untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Untuk memastikan hasil yang terbaik, ikuti kaedah di bawah ini sehingga anda menemui penyelesaian yang berkesan dalam menangani masalah ini. Mari kita mulakan!

Kaedah 1: Memasang Kemas kini Windows grafik SVG

Kaedah ini biasanya dilaporkan berjaya pada Windows 7 dan Windows 8, tetapi kami berjaya mencipta semula langkah-langkah untuk Windows 10. Masalah ini berlaku kerana salah langkah yang diambil oleh WU (Pembaruan Windows) semasa memasang kemas kini tertentu.

Ternyata, kemas kini khusus ini (yang membuat masalah) harus dipasang secara automatik oleh komponen pengemaskinian kerana ia termasuk di antara kemas kini yang disetujui WSUS (Windows Server Update Services) .

Nasib baik, anda juga boleh memasang kemas kini yang hilang (KB2563227) melalui laman web Microsoft dalam talian. Berikut adalah panduan ringkas mengenai cara melakukannya:

  1. Lawati pautan ini ( di sini ) dan tatal ke bawah ke bahagian Kemas kini maklumat . Seterusnya, muat turun kemas kini yang sesuai mengikut versi Windows dan seni bina sistem operasi anda.
  2. Dari skrin seterusnya, pilih bahasa anda dan klik butang Muat turun .
  3. Tunggu sehingga muat turun selesai, kemudian buka kemas kini yang dapat dilaksanakan dan ikuti arahan di layar untuk memasangnya di sistem anda.
  4. Setelah kemas kini dipasang, but semula komputer anda. Pada permulaan seterusnya, buka dokumen Word yang sama yang sebelumnya menunjukkan  Ralat Penguraian XML  dan lihat apakah masalahnya telah diperbaiki.

Sekiranya anda masih menghadapi  ralat Ralat Penguraian XML  , teruskan dengan kaedah seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Menyelesaikan ralat melalui Notepad ++ dan Winrar atau Winzip

Sekiranya kaedah pertama tidak berjaya menyelesaikan masalah, kemungkinan kod XML yang menyertakan dokumen Word anda tidak sesuai dengan spesifikasi XML. Kemungkinan besar, kod XML yang menyertakan teks mengandungi kesalahan pengekodan.

Nasib baik, tetingkap ralat akan memberi anda butiran tambahan yang berguna yang akan membantu kami menentukan masalah dengan lebih tepat. Tepatnya, atribut Lokasi tepat di bawah mesej ralat penghuraian XML akan mengarahkan anda ke garis dan lajur di mana terletaknya kod yang salah.

Anda mungkin menyedari bahawa atribut Lokasi menunjuk ke arah fail .xml, semasa anda cuba membuka fail kata. Tertanya-tanya mengapa begitu? Ini kerana fail .doc sebenarnya adalah fail .zip yang mengandungi koleksi fail .xml.

Ikuti arahan di bawah untuk menggunakan Notepad ++ dan WinRar untuk menyelesaikan masalah dan buka dokumen Word tanpa  ralat penghuraian XML:

  1. Klik kanan pada dokumen yang menyebabkan ralat dan ubah borang pelanjutan .doc ke. zip . Apabila diminta untuk mengesahkan perubahan nama peluasan, klik Ya untuk mengesahkan.

    Catatan: Jika anda tidak dapat melihat peluasan fail, pergi ke tab Lihat di Penjelajah Fail dan pastikan kotak yang terkait dengan Sambungan nama fail dicentang.

  2. Bukan fail .DOC atau .DOCX selamat diubah menjadi fail .ZIP, anda boleh mengklik dua kali untuk membukanya. Anda akan melihat koleksi fail yang tidak pernah anda ketahui ada sebelumnya.

    Catatan: Sekiranya anda tidak dapat membuka dokumen .zip, muat turun Winzip dari pautan ini ( di sini ).

  3. Seterusnya, mari kita lihat mesej ralat dan lihat dokumen XML mana yang menyebabkan ralat. Dalam kes kami, dokumen yang bertanggungjawab adalah document.xml. Dengan ini, teruskan dan ekstrak fail XML di luar arkib ZIP supaya kita dapat memulakan penyuntingan.

  4. Anda boleh membuka fail XML dengan banyak penyunting teks, tetapi kami mengesyorkan Notepad ++ kerana boleh dipercayai dan mempunyai ciri sorotan kod yang akan menjadikan semuanya lebih mudah bagi kami. Sekiranya anda tidak memasang Notepad ++ pada sistem anda, anda boleh memuat turunnya dari pautan ini ( di sini ).
  5. Setelah Notepad ++ dipasang pada sistem anda, klik kanan pada fail XML yang anda ekstrak pada langkah 3 dan pilih Edit dengan NotePad ++ .
  6. Seterusnya, kita perlu memasang pemalam yang dipanggil Alat XML untuk melihat garis dan lajur yang betul. Ini akan membantu kita mengenal pasti ralat dengan lebih mudah. Untuk melakukan ini, pergi ke Plugin (menggunakan pita di bahagian atas) dan kemudian pergi ke Plugin Manager> Show Plugin Manager .
  7. Kemudian, pergi ke tab Tersedia cari pemalam Alat XML dari senarai, pilih dan tekan butang Pasang . Seterusnya, mulakan semula NotePad ++ untuk membolehkan pemalam dikuatkuasakan.
  8. Setelah Alat XML dipasang di Notepad ++, pergi ke Plugins> XML Tools dan klik pada Pretty print (XML sahaja - dengan pemecahan baris) .
  9. Setelah fail diformat, pergi ke baris yang disebut dalam ralat sambil mengingat lajur. Sekarang, ralat boleh berbeza pada setiap keadaan tetapi cari pautan yang diformat secara aneh atau kod & watak khas yang tidak dilampirkan dalam blok kod. Secara amnya, ketidakkonsistenan seperti ini mempunyai tanda seru di sebelah garis.
  10. Setelah ralat diselesaikan, simpan fail XML dan tampal kembali ke fail .ZIP.
  11. Setelah fail XML dihantar kembali, ganti nama fail menjadi semula (.doc atau .docx) dan buka lagi. Sekiranya ralat diselesaikan dengan betul, anda seharusnya tidak mempunyai masalah untuk membuka dokumen sekarang.