Cara streaming audio dari PC ke peranti Android

Sekiranya anda pernah berada dalam situasi di mana anda ingin mengalirkan audio PC ke peranti Android anda, panduan ini sesuai untuk anda. Mungkin anda ingin menonton filem di layar komputer sambil menggunakan fon kepala anda yang terpasang ke telefon Android anda, atau mempunyai senarai main muzik tempatan di komputer anda yang mengalir ke telefon anda di sekitar rumah. Ini sangat mungkin setelah mengikuti panduan ini.

Keperluan:

Aplikasi Soundwire untuk Android

Pelayan desktop Soundwire untuk PC Windows

Langkah pertama adalah memasang aplikasi Soundwire pada peranti Android anda, dan kemudian memasang pelayan desktop pada PC Windows anda. Lancarkan keduanya bersama-sama, dan aktifkan WiFi pada peranti Android anda.

Di pelayan desktop, anda akan melihat "Alamat Server", yang merupakan alamat IPv4 tempatan PC anda. Dalam aplikasi Android, anda perlu memasukkan alamat yang sama dan menekan gegelung untuk menyambung.

Anda juga akan melihat di pelayan desktop "Pilih Input". Sebaiknya tinggalkannya di "Peranti multimedia lalai", kerana ini akan mengalirkan apa sahaja yang dimainkan melalui "pembesar suara" utama komputer anda ke peranti anda.

Anda juga dapat menyesuaikan kesan bunyi melalui pemacu suara PC anda, seperti di Realtek HD Audio Manager.

Sekarang mulailah memainkan beberapa audio di PC anda, dan anda akan melihat bar hijau pada tahap output audio di pelayan desktop, dan semoga bunyi dari PC anda dimainkan melalui peranti Android anda.

Sudah tentu, ini akan menggunakan WiFi tempatan anda untuk streaming. Anda juga secara teorinya boleh menggunakan sambungan data peranti anda, tetapi saya mencadangkannya jika anda tidak mempunyai rancangan data tanpa had.

Sekiranya anda berusaha sedaya mungkin, anda boleh menyambungkan peranti Android ke PC melalui USB dan mengaktifkan penambatan USB dalam tetapan Hotspot dan Tethering. Anda mesti menghidupkan WiFi, tetapi ini akan mengalirkan audio melalui sambungan USB dan bukannya WiFi.

Sekiranya anda menonton filem dan suaranya tidak segerak, cuba turunkan latensi penyangga audio di aplikasi Soundwire pada peranti Android anda. Sepatutnya latensi penyangga yang lebih rendah memburukkan lagi kualiti audio, tetapi saya hampir tidak melihat perbezaan menjatuhkannya dari 128k hingga 32k lalai yang dimainkan melalui pembesar suara telefon saya.