Betulkan: Percubaan Menjalankan Skrin Biru Memori NoExecute

Percubaan menjalankan memori noexecute adalah ralat yang biasanya muncul pada BSOD. BSOD, jika anda belum tahu, adalah Skrin Kematian Biru. Ini adalah kategori kesalahan khas yang selalu muncul di layar biru. Ini adalah kesalahan kritikal sistem dan sistem harus dimulakan semula setelah jenis kesalahan ini. Kesalahan ini menunjukkan mesej ralat atau kod untuk membantu pengguna mengetahui punca masalahnya. Anda mungkin melihat Ralat memori yang tidak dapat dilaksanakan seperti " ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY " di BSOD. Kesalahan ini boleh berlaku pada bila-bila masa tanpa corak atau pencetus tertentu. Kekerapan ralat ini muncul di skrin anda juga akan berbeza. Bagi sesetengah orang, ia mungkin muncul sekali sehari sedangkan pengguna lain mungkin melihat kesalahan ini berkali-kali dalam satu jam.

Masalah dengan BSOD adalah bahawa mereka boleh disebabkan oleh pelbagai perkara. Tetapi, perkara yang paling biasa yang menyebabkan BSOD ini adalah masalah dengan pemacu. Sekiranya masalah berlaku semasa aktiviti tertentu maka pemacu yang berkaitan dengan aktiviti tersebut harus diperiksa terlebih dahulu. Secara amnya, setiap kali anda melihat BSOD, adalah amalan yang baik untuk mengemas kini semua pemandu anda. Sebab lain yang sangat biasa untuk masalah ini ialah RAM yang bermasalah. Sekiranya anda mula mengalami BSOD setelah membuat perubahan perkakasan atau setelah membina PC anda sendiri, pelakunya mungkin merupakan bahagian perkakasan yang salah atau tidak betul.

Oleh itu, mari kita mulakan dengan memeriksa dan mengemas kini pemacu dan kemudian kita boleh beralih ke perkakasan.

Kaedah 1: Periksa dan Kemas kini Pemacu

Ini harus menjadi perkara pertama dalam senarai anda setelah melihat BSOD ini. Terdapat banyak peranti dan pemacu dan sangat sukar untuk menunjukkan pemacu tepat yang menyebabkan masalah ini terutama jika kita tidak dapat melihat fail dmp. Tetapi, jika anda melihat ralat semasa aktiviti tertentu, maka itu akan memberi anda idea yang baik tentang di mana hendak bermula. Contohnya, jika anda melihat ralat ini semasa bermain permainan, masalah yang paling mungkin berlaku adalah dengan pemacu paparan. Walau bagaimanapun, jika anda tidak melihat corak, perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah mengemas kini semua pemacu pada sistem anda. Ini mungkin memerlukan sedikit masa tetapi bukan sains roket. Langkah-langkah untuk memeriksa kemas kini pemandu anda sangat mudah.

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
  2. Taip devmgmt.msc dan tekan Enter

  1. Cari dan klik dua kali Penyesuai Rangkaian (atau peranti tertentu yang, menurut anda, mungkin menyebabkan masalah).
  2. Cari dan klik kanan pemacu rangkaian anda
  3. Pilih Kemas kini pemacu

  1. Klik Cari secara automatik untuk perisian pemacu yang dikemas kini

Sekiranya sistem anda menemui versi pemacu yang dikemas kini, ikuti arahan di skrin dan pasang pemacu. Setelah selesai, ulangi langkah yang diberikan di atas untuk semua peranti utama dalam pengurus peranti anda. Yang utama untuk diperiksa sekiranya pemacu paparan, pemacu rangkaian, pemacu audio, dan pemacu pengawal USB anda.

Kaedah 2: Periksa RAM

Penyebab utama kedua masalah ini adalah RAM yang bermasalah. Ini hanya boleh menjadi RAM yang tersambung longgar atau tongkat RAM yang benar-benar rosak. Sekiranya anda mula mengalami masalah ini setelah memasukkan RAM baru atau anda menghadapi masalah ini pada komputer yang baru dibina maka kemungkinan besar RAM menjadi penyebabnya.

Terdapat banyak aplikasi yang tersedia untuk memeriksa RAM anda untuk sebarang masalah. Walau bagaimanapun, kami hanya akan mempertimbangkan 2 program yang paling dipercayai dan terkenal. Yang pertama adalah utiliti ujian memori Windows sendiri dan yang kedua adalah Memtest.

Diagnostik Memori Windows: Yang pertama dalam senarai adalah Alat Diagnostik Memori Windows sendiri. Ia dilengkapi dengan Windows dan memberikan ketepatan yang tepat dalam mengesan masalah berkaitan RAM. Ini bukan pilihan terbaik untuk pemeriksaan RAM tetapi sesuai untuk orang yang lebih selesa menggunakan alat Windows sendiri.

Berikut adalah langkah-langkah untuk menggunakan alat Diagnostik Memori Windows

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
  2. Ketik mdsched dan tekan Enter

  1. Klik Mulakan semula sekarang dan periksa masalah (disyorkan)

Catatan: Sekiranya memberikan kesalahan atau tidak berfungsi, ikuti langkah-langkah di bawah

  1. Tekan kekunci Windows sekali
  2. Ketik Alat diagnostik memori dalam Mula Carian

  1. Klik kanan Diagnostik Memori Windows dari hasil carian dan klik Jalankan sebagai pentadbir
  2. Klik Mulakan semula sekarang dan periksa masalah (disyorkan)

Ujian RAM akan bermula pada mulakan semula. Segala-galanya akan diperiksa secara automatik jadi yang perlu anda lakukan hanyalah menunggu. Setelah ujian selesai, anda perlu log masuk ke Windows untuk melihat hasilnya. Sebenarnya, hasilnya akan muncul secara automatik di skrin setelah anda log masuk. Ujian ini akan memberi anda idea mengenai kesihatan memori komputer anda. Sekiranya hasilnya buruk maka sudah tiba masanya untuk mengganti RAM anda.

Memtest

Memtest pada dasarnya adalah program yang digunakan untuk menguji keadaan RAM anda. Ia memerlukan banyak masa tetapi cukup berguna untuk memeriksa keadaan RAM anda. Pergi ke sini dan ikuti langkah-langkah dalam kaedah 1 untuk memeriksa RAM anda.

Kaedah 3: Periksa Komponen Perkakasan

Sekiranya anda mula melihat ralat ini setelah memasang bahagian perkakasan baru maka anda harus memeriksa perkakasannya terlebih dahulu. Pertama, keluarkan perkakasan yang baru dipasang dan periksa sama ada anda melihat BSOD atau tidak. Sekiranya tidak ada BSOD maka anda mempunyai jawapan anda. Pastikan juga perkakasan anda disambungkan dengan betul.

Sekiranya anda menghadapi masalah ini pada sistem yang baru dibina, keluarkan semua perkakasan yang tidak diperlukan dari sistem. Sebaik-baiknya, anda hanya perlu mempunyai keperluan penting dalam sistem anda seperti CPU, motherboard, RAM, dan keyboard / mouse. Periksa sama ada ini menghilangkan BSOD. Juga, cuba ganti RAM anda dengan set RAM yang lain dan periksa sama ada BSOD masih muncul atau tidak. Anda juga harus cuba mengganti CPU dengan yang lain untuk memeriksa apakah CPU menyebabkan masalah atau tidak. Anda boleh mendapatkan bahagian ini dari komputer lain atau bertanya kepada rakan. Ini hanya untuk tujuan pemeriksaan. Langkah penyelesaian masalah ini akan membantu anda mencapai perkakasan yang bermasalah. Biasanya ia adalah RAM atau, dalam kes yang jarang berlaku, CPU yang buruk. Mengganti komponen ini pasti akan menghilangkan BSOD.