FIX: Pelayan Proksi Tidak Memberi Balasan

"Pelayan proksi tidak bertindak balas", diikuti oleh kemungkinan penyebab kesalahan dan beberapa petua untuk mengatasinya, adalah mesej ralat yang dipaparkan ketika pengguna yang terpengaruh olehnya untuk mengakses internet melalui penyemak imbas internet seperti Internet Explorer, Google Chrome atau Mozilla Firefox.

Dalam banyak kes, jika pengguna yang terjejas mempunyai dua atau lebih penyemak imbas yang dipasang di komputer mereka, mereka melihat bahawa salah satu penyemak imbas internet mereka berfungsi dengan baik. Mesej ralat "Pelayan proksi tidak bertindak balas" menunjukkan bahawa pelayan proksi yang digunakan seseorang tidak bertindak balas terhadap permintaan yang dihantar oleh komputer mereka kepadanya, dan ini membimbangkan banyak pengguna yang terjejas oleh masalah ini kerana kebanyakan mereka tidak malah menggunakan pelayan proksi untuk memulakan!

Dalam kebanyakan kes, ralat "Pelayan proksi tidak bertindak balas" disebabkan oleh beberapa masalah atau masalah dengan pendaftaran anda dan dapat diperbaiki dengan mudah. Walau bagaimanapun, program yang mencurigakan atau berniat jahat juga boleh menyebabkan lebih sukar untuk menangani versi masalah ini, yang akan saya bicarakan kemudian hari. Pertama, jika anda melihat ralat "Pelayan proksi tidak bertindak balas" setiap kali anda cuba mengakses internet menggunakan penyemak imbas, ikuti langkah-langkah berikut untuk menyelesaikan masalah ini:

Periksa Hartanah Internet

Pegang Windows Key dan Tekan R . Taipkan  inetcpl.cpl  dan Klik OK. 

Pergi ke  tab Sambungan,  dan pilih  Tetapan LAN. Pastikan "Gunakan Pelayan Proksi untuk LAN anda" tidak dicentang. Sekiranya ia dicentang, hapus centangnya , klik OK / Terapkan dan OK.

Setelah selesai, but semula PC dan UJI . Sekiranya masih tidak berfungsi, beralih ke Kaedah Penyunting Registri di bawah.

Tukar Tetapan Proksi melalui Registry Editor

Penting untuk membuat sandaran tetapan pendaftaran anda sebelum mengubahnya. Pegang Windows Key dan Tekan R . Ketik  regedit  dalam dialog jalankan dan klik OK. Untuk membuat sandaran pendaftaran, setelah membukanya, Klik Fail -> Eksport , beri nama fail pendaftaran, misalnya: backupreg dan klik Simpan. Untuk mengimport / memulihkan dari sandaran, buka editor pendaftaran sekali lagi, klik Fail -> Import, dan pilih fail yang anda eksport sebelumnya yang merupakan sandaran anda. Setelah disandarkan; Navigasi ke jalan berikut:

Komputer \ HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Tetapan Internet

Di panel kanan, cari rentetan ProxyEnable . Klik kanan padanya dan pilih Padam . Sekiranya terdapat rentetan ProxyServer , Migrate Proxy , dan Proxy Override , klik kanan padanya dan padamkan juga.

Sekarang but semula PC dan UJI. Sekiranya masih tidak bertindak balas, teruskan dengan langkah di bawah.

Tetapkan semula penyemak imbas web anda

Sekiranya anda menggunakan Windows 10 dan menggunakan Edge, ikuti langkah-langkah di sini tetapkan semula tepi, sebaliknya pilih tab untuk penyemak imbas yang anda gunakan.

  • Tetapkan semula Internet Explorer
  • Tetapkan semula Google Chrome
  • Tetapkan semula Mozilla Firefox
  • Tetapkan semula Microsoft Edge

Untuk menetapkan semula Internet Explorer; tahan kekunci tingkap dan tekan R.

Ini akan membuka dialog run, dalam jenis dialog run inetcpl.cpl  dan pergi ke Advanced Tab; dari Tab Lanjutan; pilih Reset, dan beri tanda cek pada  Delete Personal Settings, kemudian tekan butang reset sekali lagi. Ini tidak akan memadam penanda halaman anda TETAPI anda perlu mengembalikannya dengan melakukan CTRL + SHIFT + B atau dengan pergi ke menu penanda halaman

Menetapkan semula Google Chrome biasanya tidak terbukti membuahkan hasil, jadi apa yang saya cadangkan adalah membuat Profil Chrome baru. Sebelum kita melakukan ini; ambil sandaran penanda halaman anda agar dapat diimport kemudian. Lihat panduan ini untuk mengimport / mengeksport penanda halaman krom.

Keluar sepenuhnya dari Google Chrome.

Masukkan kekunci papan kekunci Windows + R  untuk membuka dialog jalankan.

Di tetingkap Run Dialog yang muncul masukkan yang berikut di bar alamat.

Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 / Windows 10%LOCALAPPDATA%\Google\Chrome\User Data\

Cari folder yang disebut "Default" di tetingkap direktori yang terbuka dan namakan semula sebagai "Backup default."

Cuba buka Google Chrome sekali lagi. Folder "Default" baru dibuat secara automatik semasa anda mula menggunakan penyemak imbas. Di bar alamat Firefox; taipkan  mengenai: sokongan  dan pilih  Refresh Firefox; kemudian Refresh Firefox lagi.

Klik Di Sini untuk melihat Langkah Menetapkan Semula Tepi

Sekiranya setelah menetapkan semula penyemak imbas, ia mula berfungsi, ini kemungkinan besar disebabkan oleh adware yang mesti dikeluarkan untuk menghentikannya kembali. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan AdwCleaner (google it) untuk memuat turun dan memasangnya, dan kemudian bersihkan adwares. Namun, jika masih menunjukkan pelayan proksi tidak merespons ralat , lakukan imbasan penuh menggunakan perisian antivirus anda dan hapus segala ancaman yang ditemuinya, jika masih tidak berfungsi, nyahpasang antivirus / malware dan vpn, atau perisian keselamatan lain sementara untuk menguji. Sekiranya ia berfungsi, anda boleh mengembalikan program keselamatan anda, melakukan ini akan menetapkan semula peraturan yang dikonfigurasi di firewall / antivirus, dll.

Lihat juga  Windows tidak dapat mengesan tetapan Proksi Rangkaian ini secara automatik