Betulkan: Ralat Aplikasi 0xc0000022

The ralat 0xc0000022 sering dikaitkan dengan aplikasi warisan berjalan ke dalam masalah keserasian dengan versi terbaru Windows (Windows 10 dan Windows 8.1). Tetapi anda mungkin juga menemui pesan ralat ini ketika menjalankan pembaca Adobe Acrobat , membuka fail PDF atau menjalankan produk Adobe yang lain. Beberapa suite antivirus diketahui menyebabkan masalah ini dengan menyekat kebenaran yang diperlukan oleh aplikasi yang menunjukkan kesalahan.

Untuk aplikasi yang ditulis dalam Visual Basic,  ralat 0xc0000022 biasanya menandakan masalah kebenaran dengan fail DLL (Perpustakaan Berkaitan Dinamik) yang diperlukan . Sering kali, masalah ini dapat dielakkan dengan menjalankan program dengan hak pentadbiran. Anda boleh melakukannya dengan mudah dengan mengklik kanan pada jalan pintas aplikasi dan mengklik Jalankan sebagai Pentadbir.

Sekiranya menjalankan program dengan hak pentadbiran tidak membantu anda, mengalihkan perhatian anda ke arah anti-virus anda. Beberapa suite antivirus pihak ketiga (terutama AVG dan Mc Afee) diketahui menyebabkan ralat ini dengan penyemak imbas dan aplikasi lain yang memerlukan kebenaran rangkaian. Cuba lumpuhkan ciri perlindungan masa nyata antivirus pihak ketiga dan buka aplikasinya sekali lagi.

Sekiranya itu tidak membuahkan hasil, gunakan salah satu daripada dua kaedah di bawah ini untuk menyingkirkan  ralat 0xc0000022. Sekiranya anda melihat mesej ralat ketika membuka Adobe Reader atau fail PDF, ikuti Kaedah 1 . Apabila melihat ralat setelah menjalankan aplikasi lama (atau permainan) pada Windows 8 atau Windows 10, ikuti Kaedah 2 .

Kaedah 1: Membaiki Microsoft Visual C ++ 2013 yang dapat diedarkan semula

Sebilangan besar aplikasi masih bergantung pada pakej Microsoft C ++ yang dapat diedarkan semula untuk berfungsi dengan baik pada Windows, dan Acrobat Reader tidak terkecuali. Beberapa pengguna melaporkan melihat  ralat 0xc0000022  dengan produk Adobe  setelah Windows melakukan kemas kini automatik. Nasib baik, ini dapat diselesaikan dengan memperbaiki pakej Microsoft Visual C ++ 2013 Redistributable yang digunakan oleh suite Adobe. Ikuti panduan di bawah untuk menghilangkan  ralat 0xc0000022:

Catatan: Panduan berikut juga akan berfungsi dengan produk Adobe lain yang memaparkan  ralat 0xc0000022 , bukan hanya Acrobat Reader.

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Ketik appwiz.cpl dan tekan Enter untuk membuka  Program dan Ciri.

  2. Tatal ke bawah ke pakej Microsoft Visual C ++ 2013 yang dapat diedarkan semula dan klik kanan pada entri pertama. Kemudian, klik Tukar.

  3. Klik butang Pembaikan dan kemudian tekan Ya semasa pop timbul Kawalan Akaun Pengguna ditunjukkan.

  4. Setelah persediaan berjaya, ulangi Langkah 2 dan Langkah 3 dengan semua bungkusan Microsoft Visual C ++ 2013 yang tinggal.

  5. Setelah semua  pakej Microsoft Visual C ++ 2013 diperbaiki, mulakan semula mesin anda dan cuba lancarkan semula pembaca Acrobat (atau buka fail PDF).

Sekiranya aplikasi masih memaparkan pesan ralat yang sama, kembali ke Program dan Ciri dan hapuskan semua  pakej Microsoft Visual C ++ 2013 . Kemudian, lakukan reboot lain dan gunakan pautan Microsoft rasmi ini untuk memuat turun & memasang pakej sekali lagi.

Kaedah 2: Mengaktifkan DirectPlay dalam Komponen Warisan

DirectPlay adalah API yang tidak digunakan sebelumnya yang merupakan sebahagian daripada DirectX API Microsoft. Pada dasarnya ini adalah perpustakaan komunikasi rangkaian yang terutama digunakan untuk pengembangan permainan komputer, tetapi juga digunakan dalam beberapa aplikasi tujuan umum.

Anda mungkin menghadapi  ralat 0xc0000022 ketika cuba membuka permainan atau aplikasi lama. Ini berlaku kerana permainan (atau aplikasi) yang dimaksudkan menggunakan file .dll yang tidak digunakan lagi bersama dengan DirectPlay. Walaupun komponen DirectPlay dianggap usang di Windows 8.1 dan Windows 10, komponen tersebut masih boleh diaktifkan dari Tetapan Windows.

Sekiranya anda menjalankan Windows 8.1 atau Windows 10, DirectPlay akan dilumpuhkan secara lalai. Ikuti panduan di bawah untuk mengaktifkan DirectPlay dan hapuskan  ralat 0xc0000022 :

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Di dalamnya, ketik appwiz.cpl dan tekan Enter untuk membuka Program dan Ciri.

  2. Klik hidupkan atau matikan ciri Windows.

  3. Tunggu sehingga senarai itu terisi, kemudian tandakan kotak di sebelah Komponen Warisan.

  4. Tekan ikon + di sebelah Legacy Components dan tandakan kotak di sebelah DirectPlay. Tekan Ok untuk menyimpan tetapan anda.

  5. OS anda kemudian akan mengkonfigurasi fail yang diperlukan untuk mengaktifkan DirectPlay. Jangan tutup tetingkap sehingga anda melihat mesej " Windows menyelesaikan perubahan yang diminta".

  6. Nyalakan semula sistem anda dan jalankan aplikasinya semula. Ia harus dibuka tanpa  ralat 0xc0000022 .

Artikel berkaitan):

0xc00007b