Apakah MSOCache dan Harus Dihapus?

Ada banyak pertanyaan oleh pengguna mengenai folder " MSOCache " di dalam direktori root dan tujuannya. Dalam artikel ini, kami akan membincangkan tujuan keberadaan folder dan juga memberitahu anda jika selamat untuk menghapusnya.

Apa itu MSOCache?

MSOCache adalah folder yang berada di dalam direktori root sistem dan dikaitkan dengan Microsoft Office. Dalam beberapa kes, folder mungkin memakan ruang gigabait dan ia tersembunyi secara lalai. Folder MSOCache dibuat oleh Microsoft Office selama pemasangan dan digunakan sebagai " Local Install Source " kemudian oleh perisian.

Folder MSOCache digunakan oleh Office semasa kemas kini / pembaikan perisian setelah pemasangan satu kali selesai. Office dilengkapi dengan banyak tambalan dan kemas kini berkala yang lain, oleh itu, setiap kali proses pembaikan / kemas kini terlibat, folder MSOCache menyediakan dan menyimpan fail penting yang diperlukan semasa proses tersebut.

Perlukah Dihapuskan?

Ia amat disyorkan bahawa anda menahan diri dari memotong folder kerana jika anda lakukan maka Microsoft Office akan kehilangan keupayaannya untuk pembaikan atau patch program ini. Setelah dihapus, cakera pemasangan akan diperlukan setiap kali pembaikan atau pembaikan dibuat. Juga, walaupun anda memadam folder dengan cara konvensional, terdapat banyak entri dalam pendaftaran yang perlu disusun agar berfungsi dengan baik.

Alternatif untuk Memadam Folder

Sebilangan besar pengguna terganggu dengan ruang yang diambil oleh folder semasa disimpan di direktori root, oleh itu, kami telah membuat alternatif yang memerlukan pengguna untuk memindahkan folder MSOCache ke direktori lain tanpa kehilangan fungsi. Untuk itu, kita akan membuat titik persimpangan antara kedua-dua pemacu.

  1. Buka pemacu di mana anda mahu folder MSOCache disimpan, klik kanan di mana sahaja dan klik pada pilihan " Folder Baru" .
  2. Namakan Folder " C ( The Root Directory )" dan tekan " Enter ".
  3. Klik kanan pada folder " MSOCache " dan pilih " Potong ".
  4. Arahkan ke folder " C " di dalam direktori lain yang baru kami buat dan tampal folder di sana.
  5. Setelah proses penyalinan selesai, tekan " Windows " + " R " untuk membuka prompt jalankan.
  6. Ketik " CMD " dan tekan " Enter " untuk membuka command prompt.
  7. Ketik " CD \ " dan tekan " Enter ".
  8. Ketik perintah berikut dan tekan " Enter ".
    MKLINK / J MSOCache D: \ C \ MSOCache
  9. Ketik " Exit " dan tekan " Enter ".

Sekarang pautan akan dibuat di direktori root yang akan membolehkan Microsoft Office mengakses fail tanpa kehilangan fungsi. Oleh itu, folder akan ada di direktori root tetapi akan disimpan secara fizikal di dalam direktori lain tempat kami membuat folder baru.