Cara Mengganti PowerShell dengan Prompt Perintah dalam Pembaruan Pencipta Windows 10

Pembaruan Pencipta Windows 10 membuang Prompt Perintah sebagai shell arahan lalai Windows 10 dan menggantikannya dengan Windows PowerShell. Dalam usaha memberikan pengalaman baris perintah terbaik mutlak kepada semua pengguna Windows 10, Microsoft telah menggantikan Command Prompt dengan Windows PowerShell dalam kedua-dua contohnya di Menu WinX (menu yang muncul ketika anda mengklik kanan pada butang Mula atau tekan kekunci Logo Windows + X ) dan dalam menu konteks yang muncul ketika anda mengklik kanan pada folder atau drive di File Explorer .

Menu konteks klik kanan yang dimaksud sekarang memiliki pilihan yang berbunyi " Buka tetingkap PowerShell di sini " dan bukan yang berbunyi " Buka Perintah Perintah di sini". Di sisi terang, Windows PowerShell adalah shell perintah yang jauh lebih maju berbanding Command Prompt dan, menurut Microsoft, juga jauh lebih baik, dan pengguna dapat menjalankan perintah yang sama yang dapat dijalankan pada Command Prompts pada Windows PowerShell. Walau bagaimanapun, beberapa arahan khusus memerlukan akhiran " .exe " di akhir agar Windows PowerShell berjaya mengenalinya (seperti perintah SC ), dan kemudian ada faktor nostalgia kerana kebanyakan pengguna Windows lebih suka Command Prompt daripada Windows PowerShell.

Syukurlah untuk pengguna yang lebih suka Command Prompt sebagai shell perintah de facto mereka, sangat mungkin (dan sebenarnya cukup mudah) untuk mengembalikan Command Prompt ke tempat yang betul di WinX Menu dan menu konteks dalam Windows 10 Creators Update.

Cara mengganti PowerShell dengan Command Prompt di Menu WinX

Mengganti kedua-dua contoh Windows PowerShell di Menu WinX dengan Prompt Perintah, seperti dulu di semua binaan Windows 10 sebelumnya, cukup mudah. Yang perlu anda buat ialah:

  1. Buka Menu Mula .
  2. Klik pada Tetapan .
  3. Klik pada Pemperibadian .
  4. Di panel kiri tetingkap, klik pada Taskbar .
  5. Mengesan dan melumpuhkan yang Command Prompt Gantikan dengan Windows PowerShell dalam menu apabila saya klik kanan butang mula atau tekan Windows utama + X dengan membuang tanda semak dari kotak di sebelahnya.
  6. Simpan perubahan anda.

Cara mengganti PowerShell dengan Command Prompt di menu konteks

Menggantikan Windows PowerShell dengan Prompt Perintah di folder dan menu konteks pemacu, sebaliknya, agak sukar kerana memerlukan pengeditan pendaftaran kecil. Inilah cara untuk menjalani proses:

  1. Buka Menu Mula .
  2. Cari " notepad ".
  3. Klik kanan pada hasil carian yang bertajuk Notepad dan klik Run as administrator .
  4. Tampalkan teks berikut ke contoh kosong Notepad :
  5. Tekan Windows Logo utama + S .
  6. Buka menu lungsur di hadapan Simpan sebagai jenis: dan klik Semua Fail untuk memilihnya.
  7. Namakan fail apa sahaja yang anda suka, tetapi ingat untuk memberikannya lanjutan fail .REG . Sebagai contoh, penamaan reg akan berfungsi dengan baik.
  8. Navigasi ke tempat anda mahu fail disimpan, dan kemudian klik Simpan .
  9. Navigasi ke tempat anda menyimpan fail, cari dan klik dua kali padanya untuk menjalankannya dan buat pengeditan pendaftaran yang diperlukan. Sekiranya diperlukan untuk mengesahkan tindakan anda dalam pop timbul, lakukanlah.

Sebagai alternatif, anda boleh mencapai hasil yang sama dengan hanya memuat turun fail ini dan kemudian melakukan langkah 9 . Setelah pengeditan registri dibuat, pilihan yang berbunyi " Buka tetingkap perintah di sini " akan ditambahkan ke menu konteks folder dan pemacu, dan pilihan ini akan membuka tetingkap Prompt Perintah di pemacu atau jalur direktori yang ditentukan ketika diklik.