AMD X370 vs B350: Mana yang lebih baik

Laman Utama / Pendapat / AMD X370 vs B350: Mana yang lebih baik

AMD X370 vs B350: Mana yang lebih baik

Oleh Bill Wilson 10 September 2019 3 minit dibaca

Ryzen pasti menepati janji yang menarik. Janji itu pada dasarnya adalah prestasi hebat dengan harga yang menarik. Dengan jumlah jam yang lebih tinggi dan prestasi hebat bukan hanya dalam permainan, tetapi juga produktiviti. Tidak kira sama ada anda seorang pemain permainan atau seseorang yang melakukan banyak produktiviti pada sistem mereka, Ryzen adalah barisan pemproses yang luar biasa. Akhirnya, setelah beberapa lama, kami mempunyai persaingan yang nyata di bahagian pemproses.

Susunan itu sendiri menjadikannya lebih mudah bagi orang untuk memilih pemproses. Ini di sektor motherboard di mana perkara boleh membingungkan orang. Adakah anda mahukan nilai keseluruhan yang luar biasa tanpa pengorbanan terlalu banyak ciri? Atau adakah anda ingin mendapatkan semua dengan motherboard yang cantik yang dipenuhi dengan faedah ?. Agak sukar bagi orang untuk membenarkan papan induk mewah. Ini kerana orang tidak menyangka mereka memerlukan tambahan yang bagus itu.

Itulah sebabnya dalam panduan ini kita akan membandingkan yang terbaik dari chipset terbaik. Kami akan membandingkan penawaran midrange, yang merupakan chipset B350 dan chipset yang dimuatkan dengan ciri kelas atas, iaitu X370. Jadi chipset AM4 mana yang lebih baik? Mari kita ketahui.

Ciri-ciri Utama X370

Perlu diingat bahawa kedua-dua chipset ini menyokong pemproses Ryzen generasi kedua. Oleh itu, jika anda sudah mempunyai motherboard X370, anda boleh menggunakan pemproses Ryzen generasi kedua tanpa masalah.

X370 adalah chipset kelas atas sehingga jelas menyokong overclocking. Prestasi overclocking nampaknya jauh lebih baik daripada chipset B450 (pilihan jarak jauh Ryzen yang lebih banyak). Kelajuan RAM maksimum di sini ialah 2667Mhz. Ingat, Ryzen berfungsi paling baik dengan memori yang lebih pantas. Ia mempunyai enam port USB 3.0 (5 Mbps) dan dua port 3.1 Gen2 (10 Mbps). Ia juga menyokong penyimpanan serbuan dan tembakan silang untuk GPU.

Mungkin anda sudah memilih pemproses Ryzen generasi pertama. Sekiranya demikian, anda tidak akan mempunyai aduan dengan X370. Tetapi jika sekarang anda tertanya-tanya papan induk X370 mana, kami baru-baru ini mengkaji papan induk X370 terbaik.

Secara keseluruhan, X370 adalah pilihan yang menarik bagi banyak orang. Ciri tambahan yang ditaburkan di bahagian atas (terutamanya overclocking yang lebih baik dan sokongan RAM yang lebih pantas) sangat dihargai. Oleh itu, jika anda menggunakan pemproses Ryzen kelas atas, X370 adalah tidak perlu. Ia berfungsi dengan baik dengan Ryzen 2 juga. Terus kemas kini BIOS. Namun, jika anda menggunakan pemproses Ryzen 2, X470 berkinerja lebih baik dalam overclocking. Sekiranya anda mempunyai anggaran, pertimbangkan itu.

Ciri-ciri Utama B350

Sekiranya anda mengalami kesukaran untuk membenarkan kos untuk papan X370, mungkin anda akan menghargai tawaran midrange. Sudah tentu, ia menggunakan beberapa ciri, tetapi ia tetap bernilai tinggi Mari lihat chipset midrange ini.

B350 mengambil semua yang hebat mengenai X370, mengurangkan beberapa kawasan, dan hasilnya adalah motherboard midrange yang luar biasa. Sama seperti X370 ia juga menyokong overclocking (walaupun prestasi jelas diturunkan sedikit). Pengorbanan lain yang anda buat di sini adalah jumlah port USB 3.0 (5 Mbps). Berbanding dengan enam port X370, anda hanya mendapat dua di sini. Namun, dua port USB 3.1 Gen2 (10 Mbps) masih ada di sini.

Ia mempunyai sokongan penyimpanan serbuan, sama seperti X370. Namun, pengorbanan lain yang dibuat di sini adalah sokongan multi GPU. Kami tidak menganggap itu adalah masalah besar bagi kebanyakan orang, jadi kami tidak akan terlalu memikirkannya. Selain daripada itu, ia juga hampir dengan chipset mewah.

Pasti, B350 tidak akan berfungsi dengan baik dalam overclocking seperti yang dilakukan oleh papan X370. Anda juga kehilangan banyak sokongan GPU. Terdapat juga pengorbanan beberapa port USB. Namun, kami berpendapat bahawa semua sudut yang dipotong di sini cukup bijak. Ia tetap menepati janji pengalaman Ryzen yang hebat. Harganya pasti menarik dan menjadikan B350 cukup untuk kebanyakan orang.

Perlu diingat bahawa anda mesti sentiasa mengemas kini BIOS. Ini amat mustahak jika anda mahu menaik taraf pemproses Ryzen 2 di kemudian hari.

Keputusan Akhir

Pada akhirnya, semuanya berharga. Sekiranya anda mempunyai anggaran untuk itu, anda akan menikmati X370 kerana kemampuan overclocking yang hebat.

Jika tidak, B350 masih merupakan pilihan yang bagus kerana tidak terlalu banyak di daerah. AMD telah melakukan tugas luar biasa untuk menjadikan Ryzen dapat diakses oleh lebih ramai orang.