Betulkan: Pelayan tidak mendaftar dengan DCOM dalam jangka masa tamat yang diperlukan

Kesalahan "pelayan tidak mendaftar dengan DCOM dalam jangka masa yang disyaratkan" menunjukkan  bahawa satu atau lebih perisian DCOM (Model Objek Komponen Terdistribusi)  gagal mendaftarkan dirinya dalam jangka masa yang wajar.

Perisian DCOM perlu mendaftarkan dirinya sebagai pelayan macam-macam supaya program atau mesin lain dapat menggunakan fungsinya dari jauh. Jika gagal mendaftar atau jika tidak melakukannya dalam jangka waktu yang telah ditentukan, "pelayan tidak mendaftar dengan DCOM dalam batas waktu yang diperlukan" akan ditampilkan di Event Viewer.

Apa itu DCOM (Model Objek Komponen Teragih)

DCOM adalah sekumpulan konsep dan antara muka program yang membolehkan objek program pelanggan meminta satu atau lebih perkhidmatan dari program pelayan yang disebut. DCOM diturunkan dari Component Object Model (COM) , yang memungkinkan aplikasi pelanggan dan pelayan berkomunikasi pada mesin yang sama.

Pelayan yang gagal mendaftar dengan DCOM kerana waktu tamat agak rutin, jadi mesej ralat ternyata tidak berbahaya. Namun, kebanyakan pengguna menemui kesalahan dalam Event Viewer mereka setelah mengalami gejala serius seperti hard disk mereka terkunci pada penggunaan 100% atau tidak ada suara di semua aplikasi.

Menentukan punca sebenar masalah ini tidak mudah dikenal pasti, tetapi ada beberapa senario yang sering menyebabkan masalah ini. Berikut adalah beberapa komponen yang mungkin menyebabkan ralat ini:

  • Kelayakan bertentangan atau hilang
  • Tetapan firewall
  • Tetapan DCOM yang bertentangan untuk mesin dan aplikasi tempatan

Sekiranya anda sedang menghadapi masalah ini, mulailah menyelesaikan masalah anda dengan kemungkinan perbaikan di bawah. Ikuti setiap kaedah mengikut urutan sehingga anda menemui penyelesaian yang dapat menyelesaikan masalah anda.

Kaedah 1: Ubah jenis permulaan Penerbitan Sumber Penemuan Fungsi

The Fungsi Penerbitan Discovery Sumber adalah perkhidmatan Windows bertanggungjawab menerbitkan komputer dan ia disambung sumber, supaya ia boleh ditemui melalui rangkaian yang disambungkan.

Walaupun secara teorinya komponen penting, beberapa pengguna berjaya memperbaiki kesalahan pelayan " " tidak mendaftar dengan DCOM dalam jangka masa yang diperlukan "  dengan mengubah jenis permulaan dari Automatik ke Automatik (Tertunda) .

Catatan: Perlu diingat bahawa ini tidak akan menghalang fungsi DCOM dengan cara apa pun - ia hanya melambatkan perkhidmatan yang berpotensi bertanggungjawab untuk masalah ini. Waktu tamat DCOM diketahui berlaku semasa permulaan semasa sistem sibuk memuatkan komponen yang diperlukan. Sekiranya itulah punca masalah, ini akan memperbaikinya.

Berikut adalah panduan ringkas untuk mengubah jenis permulaan  perkhidmatan Penerbitan Sumber Fungsi Discovery  :

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka Run Window. Ketik " services.msc " dan tekan Enter untuk membuka tetingkap Perkhidmatan .

  2. Tatal ke bawah melalui nama perkhidmatan dan cari Penerbitan Sumber Penemuan Fungsi. Klik kanan padanya dan pilih Properties.

  3. Dalam Properties di bawah tab General , kembangkan menu drop-down berhampiran Startup type dan tetapkan ke Automatic (Delayed Start) .

  4. Tekan Apply dan reboot sistem anda. Pada permulaan seterusnya, lihat apakah masalahnya telah diselesaikan.

Kaedah 2: Matikan Kemas Kini dari lebih dari satu tempat (Windows 10, 8.1)

Setelah siasatan menyeluruh dalam log Sistem DCOM, beberapa pengguna telah mengetahui bahawa tetapan Pembaruan Windows tertentu menyebabkan masalah tersebut. Ternyata, mengaktifkan Kemas kini dari lebih dari satu tempat (Benarkan muat turun dari PC lain)  di menu Tetapan lanjutan WU mungkin menghasilkan  ralat "pelayan tidak mendaftar dengan DCOM dalam jangka masa yang diperlukan" Bergantung pada persediaan awal anda, anda mungkin mengaktifkan pilihan ini secara lalai.

Berikut adalah panduan ringkas untuk melumpuhkan  Kemas Kini dari lebih daripada satu tempat dari Pengoptimuman Penghantaran:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka Run Window. Ketik " kemas kini kawalan " dan tekan Enter untuk membuka tetingkap Kemas kini Windows .

  2. Di skrin Pembaruan Windows , tatal ke bawah untuk Mengemas kini tetapan dan klik pada pilihan Lanjutan .

  3. Dalam Pilihan Lanjutan , klik pada Pengoptimuman Penghantaran .

    Catatan: Jika anda tidak mempunyai Pembaruan Pembuat Konten , klik Pilih cara kemas kini dihantar (di bawah Pilih bagaimana kemas kini dipasang )

  4. Tetapkan togol di sebelah Benarkan muat turun dari PC lain ke MATI.

    Catatan:  Sekiranya anda tidak mempunyai kemas kini Pencipta, matikan togol di bawah Kemas kini dari lebih dari satu tempat .

Kaedah 3: Memperbaiki sijil Windows Store 

Ternyata,  kesalahan "pelayan tidak mendaftar dengan DCOM dalam batas waktu yang diperlukan" juga dapat disebabkan oleh sertifikasi milik Windows Store Apps. Beberapa pengguna berjaya menyelesaikan masalah dengan menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan Windows Store. Sekiranya ini adalah penyebab utama masalah, menggunakan penyelesai masalah Windows Store Apps akan secara automatik menggantikan sijil yang rosak.

Inilah panduan ringkas untuk menggunakan penyelesai masalah Aplikasi Gedung Windows:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka Run Window. Ketik " control.exe / name Microsoft.Troubleshooting " dan tekan Enter untuk membuka Windows Troubleshoot .

  2. Tatal ke bawah untuk Mencari dan menyelesaikan masalah lain, pilih  Aplikasi Gedung Windows, kemudian klik pada Jalankan penyelesai masalah.

  3. Tunggu imbasan selesai, kemudian ikuti dengan petunjuk pada skrin untuk menerapkan perbaikan untuk sijil Windows Store.

Kaedah 4: Lumpuhkan firewall pihak ketiga

Sekiranya anda menggunakan tembok api luaran, matikan sementara, hidupkan semula komputer anda dan lihat apakah masalahnya telah diperbaiki. Seperti yang ditunjukkan oleh beberapa pengguna yang terpengaruh oleh masalah ini, beberapa tetapan firewall pihak ketiga mungkin menghalang program pelayan DCOM daripada berkongsi maklumat di seluruh mesin anda.

Sekiranya anda mendapati bahawa mematikan firewall anda memang menimbulkan masalah, gunakan firewall Microsoft Security built-in atau cari penyelesaian pihak ketiga yang lain.

Kaedah 5: Lumpuhkan DCOM dari Component Services

Sekiranya semua kaedah di atas gagal, anda mungkin dapat menghapus ralat dengan mematikan COM Teragih dalam Perkhidmatan Komponen. Tetapi melakukannya melumpuhkan komunikasi dengan komponen yang dihoskan di komputer lain. Bergantung pada perisian yang dipasang di komputer anda, ini mungkin atau mungkin tidak mempengaruhi sistem anda.

Sekiranya komputer anda adalah sebahagian daripada rangkaian, protokol wayar DCOM diperlukan untuk berkomunikasi dengan komponen pada komputer lain. Semua sistem berasaskan Windows pada mulanya dikonfigurasi untuk mengaktifkan DCOM. Walaupun anda dapat mematikan DCOM, ia mungkin tidak memberi kesan yang baik pada komputer anda.

Catatan: Gunakan prosedur berikut untuk mematikan DCOM dan melihat bagaimana sistem anda bertindak balas terhadapnya. Sekiranya anda mendapati bahawa ia tidak membantu anda atau menimbulkan masalah yang tidak dijangka dengan aplikasi lain, kembali ke langkah di bawah dan aktifkan semula DCOM. Tambahan pula, jika anda mematikan DCOM pada komputer jauh, anda tidak akan dapat mengakses komputer dari jauh lagi untuk mengaktifkan semula DCOM. Sekiranya demikian, anda perlu mendapatkan akses fizikal ke komputer tersebut.

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka tetingkap Jalankan. Ketik " comexp.msc " dan tekan Enter untuk membuka Perkhidmatan Komponen.

  2. Di pokok konsol, arahkan ke Perkhidmatan Komputer> Komputer , klik kanan pada Komputer Saya dan pilih Properties .

  3. Dalam My Computer Properties,  pergi ke Default Properties , hapus centang kotak di sebelah Enable Distributed COM pada komputer ini dan tekan Apply untuk mendaftarkan perubahan.

Setelah anda mematikan DCOM, but semula sistem anda dan pantau Event Viewer untuk sebarang kejadian baru dari  pelayan "pelayan tidak mendaftar dengan DCOM dalam jangka masa yang diperlukan" . Sekiranya anda mendapati bahawa beberapa aplikasi dipengaruhi oleh masalah ini, gunakan langkah-langkah di atas untuk mengaktifkan semula COM Terdistribusi.