Betulkan: Windows 10 Selamanya Dihentikan

Mematikan Windows anda mungkin kelihatan seperti proses yang mudah. Anda hanya mematikan PC anda. Betapa sukarnya?

Namun ada banyak lagi untuk mematikan daripada hanya memotong bekalan kuasa ke komputer anda. Windows harus mematikan proses sistem secara berurutan, menyimpan data anda, dan membebaskan memori anda dengan adanya data yang tidak diingini. Biasanya, proses penutupan memakan masa tidak lebih dari beberapa saat. Walau bagaimanapun, kadang-kadang rangkaian langkah yang rumit dapat saling bertentangan menyebabkan Windows memerlukan banyak masa semasa ditutup.

Terdapat banyak masalah yang menyebabkan PC anda tidak dimatikan. Kami menyenaraikan beberapa daripadanya supaya anda dapat mengetahui asal ralat dan memperbaikinya.

Penyelesaian 1: Masalah Perisian

Program adalah penyebab masalah penutupan yang paling biasa. Sekiranya komputer anda memerlukan banyak masa di tetingkap "program perlu ditutup" atau tidak melampaui itu, itu bermakna anda mungkin menghadapi masalah perisian.

Sebaik-baiknya, cara Windows 10 dirancang, Windows akan menunjukkan senarai program yang perlu ditutup. Sebilangan besar waktu mereka akan ditutup secara automatik tetapi konflik atau program yang tidak bertindak balas dapat melambatkan proses penutupan secara drastik. Ini berlaku kerana program itu perlu menyimpan data sebelum ditutup. Sekiranya tidak dapat menyimpan data, Windows tersekat di sana. Anda boleh menghentikan proses penutupan dengan menekan "Batal" dan kemudian simpan semua program anda dan tutup secara manual.

Kadang kala muslihat ini tidak berjaya. Pengguna melaporkan bahawa senarai yang serupa dengan yang ada di atas muncul di skrin mereka tetapi kosong atau muncul seketika dan proses penutupan juga tidak berjalan. Ini adalah tanda bahawa program mengganggu proses penutupan anda. Anda harus membatalkan prosesnya, menuju ke pengurus tugas ( Tekan Windows + R dan ketik "taskmgr" ) dan periksa aplikasi yang sedang berjalan. Perhatikan penggunaan memori / cakera mereka dan tentukan program mana yang menjadi penyebabnya.

Memperbaiki program setelah anda mengenal pasti ia tidak mudah sama sekali. Perisian mungkin perlu dicopot pemasangan atau mungkin memerlukan pemasangan semula. Kemungkinan perisian tidak dipasang dengan betul atau mungkin memerlukan beberapa kemas kini. Beberapa percubaan dan kesalahan mungkin diperlukan untuk menentukan program yang tepat yang menyebabkan anda menghadapi masalah.

Penyelesaian 2: Masalah Proses

Windows harus menutup sejumlah proses sebelum dapat ditutup sepenuhnya. Ia mengumpulkan data untuk memastikan bahawa Windows boot tanpa masalah pada saat ia dimulakan. Sekiranya proses terhenti yang mematikan, proses penutupan berhenti sehingga proses itu diselesaikan. Anda tidak akan dapat menentukan proses mana yang menyebabkan masalah kerana skrin mematikan Windows tidak memberikan perincian.

Kami dapat mengubah tetapan dalam pendaftaran anda untuk membuat Windows menunjukkan semua proses yang mematikan dan memakan masa. Dengan cara ini, kita akan dapat menentukan masalahnya dan menyelesaikannya.

  1. Tekan Windows + R untuk melancarkan aplikasi Jalankan. Ketik " regedit " di kotak dialog untuk melancarkan editor pendaftaran komputer anda.
  2. Sekarang arahkan ke jalur fail berikut menggunakan panel navigasi yang terdapat di sebelah kiri skrin.

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ System

  1. Sekarang di sebelah kanan layar, anda akan melihat entri bernama " VerboseStatus ". Sekiranya anda melihatnya, klik kanan padanya dan pilih Ubah suai dari senarai pilihan. Tukar nilainya menjadi 1 dan simpan perubahan.

Sekiranya anda tidak melihat entri tersebut, kami dapat membuat entri secara manual dan menetapkan statusnya sebagai 1. Klik kanan pada bahagian putih kosong dan pilih Baru dan pilih Nilai DWORD (32-bit) . Namakan entri baru sebagai " VerboseStatus " dan tetapkan statusnya ke 1. Simpan perubahan dan keluar.

Sekarang anda akan melihat semua senarai proses yang ditutup semasa anda berada di skrin penutupan. Anda kemudian dapat dengan mudah menentukan proses yang menyebabkan masalah dan meneruskan penyelesaian masalah. Proses yang paling biasa yang menyebabkan masalah termasuk pemacu perkakasan atau penyesuai rangkaian.

Catatan: Windows Registry adalah alat yang hebat. Perubahan pada fail / nilai yang salah boleh menyebabkan komputer anda menjadi tidak stabil malah merosakkannya. Teruskan dengan berhati-hati dan selalu periksa semula langkah-langkahnya sebelum melaksanakan sesuatu.

Penyelesaian 3: Masalah Sistem Operasi atau Pemacu

Banyak individu mematikan Kemas kini Windows untuk meminimumkan penggunaan CPU dan cakera ketika mereka bekerja di komputer mereka. Kemas kini Windows mengandungi pembaikan bug untuk pelbagai masalah mulai dari pemacu hingga sistem operasi itu sendiri. Sangat disyorkan agar anda sentiasa mengemas kini kemas kini Windows agar tidak menghadapi masalah semasa mematikan.

Di Windows 10, kemas kini diaktifkan secara lalai kecuali anda mengubah tetapannya. Untuk memeriksa status kemas kini anda dan memasangnya (jika ada), ikuti langkah-langkah berikut.

  1. Buka menu mula dan ketik Tetapan di bar carian. Buka keputusan pertama yang muncul.

  1. Setelah berada di Tetapan, klik pada pilihan Kemas kini dan Keselamatan yang terdapat di sebelah kiri bawah skrin.

  1. Sekarang klik pada Windows Update . Di sini anda akan melihat statusnya. Anda juga dapat mengklik Periksa Pembaruan sehingga Windows dapat mengunduh kemas kini baru (jika ada).

Sekiranya Windows memerlukan restart untuk melakukan kemas kini, lebih baik melakukannya secepat mungkin. Simpan semua kerja anda dan mulakan semula.

Penyelesaian 4: Masalah Fail Halaman

Windows mempunyai ciri yang dinamakan sebagai Fail Halaman. Tujuannya adalah berfungsi sebagai pelanjutan RAM anda. Sekiranya sistem anda memerlukan lebih banyak memori daripada yang terdapat dalam RAM, bahagian RAM yang paling sedikit digunakan dipindahkan ke cakera keras anda sehingga komputer dapat mengaksesnya bila diperlukan.

Secara lalai di kebanyakan komputer, membersihkan Fail Halaman diperlukan untuk mengelakkan celah keselamatan. Data boleh diambil oleh eksploitasi atau perisian hasad. Menghapus Fail Halaman dapat memakan masa dalam proses penutupan. Kami dapat memeriksa apakah melumpuhkannya membawa peningkatan kepada keadaan kami.

  1. Tekan Windows + R untuk melancarkan aplikasi Jalankan. Ketik " regedit " di kotak dialog untuk melancarkan editor pendaftaran komputer anda.
  2. Setelah berada di editor Registry, arahkan ke jalur fail berikut menggunakan tab navigasi yang terdapat di sebelah kiri skrin.

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager \ Memory Management

  1. Sekarang, lihat entri yang terdapat di sebelah kanan skrin. Cari di dalamnya sehingga anda menjumpai " ClearPageFileAtShutdown ". Sekiranya nilainya ditetapkan sebagai 1, ini bermaksud diaktifkan dan mungkin melambatkan proses penutupan. Klik kanan, pilih Ubah suai dan tetapkan nilainya ke 0 . Simpan perubahan dan keluar.

Catatan: Windows Registry adalah alat yang hebat. Perubahan pada fail / nilai yang salah boleh menyebabkan komputer anda menjadi tidak stabil malah merosakkannya. Teruskan dengan berhati-hati dan selalu periksa semula langkah-langkahnya sebelum melaksanakan sesuatu.

Penyelesaian 5: Masalah Pemacu Cakera

Sekiranya masalah anda tidak dapat diselesaikan pada tahap ini, ini bermakna ada masalah pada Solid State Drive (SSD) atau Hard Drive (HDD) anda. Sektor yang rosak atau buruk dalam pemacu mungkin tergantung semasa data disimpan, atau malah menyimpan data di sektor yang rosak / buruk yang boleh menyebabkan penutupan gagal atau memakan banyak masa.

Kami dapat memeriksa kesihatan pemacu anda dengan menggunakan ciri Windows "Error Checking".

  1. Buka " My Computer " anda (juga disebut My Pc).
  2. Di sini semua cakera keras anda akan disenaraikan dengan sewajarnya. Ulangi langkah berikut untuk semua cakera keras anda disambungkan.
  3. Klik kanan pada pemacu dan pilih Properties dari senarai pilihan yang ada.

  1. Setelah berada di Properties, arahkan ke tab " Tools " dan klik pada Check present di Error Checking

Sekarang Windows akan memeriksa semua sektor anda satu demi satu dan menentukan sama ada terdapat masalah dengan pemacu. Sekiranya pemacu anda rosak, anda selalu boleh memperbaikinya menggunakan utiliti Pemeriksaan Ralat. Sekiranya ia menjadi masalah kecil, ia akan diperbaiki dan sektor buruk akan terpencil. Namun, jika berlaku kerosakan fizikal, anda mungkin harus pergi ke kedai pembaikan terdekat dan memeriksa mesin anda.

Penyelesaian 6: Mencari Perkhidmatan Menyebabkan Kelewatan Penutupan

Sekiranya anda tidak dapat menentukan perkhidmatan yang menyebabkan kelewatan semasa mematikan, kami dapat menavigasi ke Event Viewer dan memeriksa log untuk mendapatkan idea.

  1. Klik kanan pada butang Windows yang terdapat di sebelah kiri bawah skrin. Pilih Event Viewer dari senarai pilihan yang ada.

Atau anda juga boleh menekan butang Windows + R untuk melancarkan aplikasi Jalankan dan ketik " eventvwr " dalam dialog untuk melancarkannya.

  1. Sekarang Navigasi ke jalan berikut menggunakan panel navigasi yang terdapat di sebelah kiri skrin.

Log Aplikasi dan Perkhidmatan \ Microsoft \ Windows \ Diagnostik-Prestasi \ Operasi

  1. Sekarang klik kanan pada Operational present di sebelah kiri skrin dan pilih " Filter Current Log " dari senarai pilihan yang ada.
  2. Sekarang ketik " 203 " di kotak dialog Event ID dan tekan Ok. Ini akan menyaring semua log dan hanya menunjukkan log yang berkaitan dengan proses penutupan di Windows.

  1. Sekarang, lihat senarai. Windows hanya akan menunjukkan proses yang mempunyai tag " Perkhidmatan ini menyebabkan kelewatan dalam proses penutupan sistem ". Anda akan dapat melihat nama perkhidmatan melambatkan komputer anda ditutup di tab Umum. Cari " Nama Fail " dan "Nama Mesra" untuk menentukan identiti proses yang bertanggungjawab.

Maklumat yang anda ambil di sini dapat dengan mudah membawa anda ke sebarang perkhidmatan yang menyebabkan kelewatan proses penutupan anda. Dalam contoh ini, perkhidmatan VPN memerlukan banyak masa untuk dimatikan dan merupakan salah satu sebab komputer anda tersekat dalam fasa Shutting Down. Sekiranya anda memasang perisian dan tidak sering menggunakannya, lebih baik anda mematikannya.

Sebilangan perkhidmatan mungkin perkhidmatan sistem dan sayangnya anda tidak dapat mencopot pemasangannya. Tetapi selalunya perkhidmatan yang bertentangan dengan proses penutupan pengguna dipasang. Navigasikan ke Panel Kawalan, klik Uninstall Programs dan cari program di sana. Anda boleh mencopot pemasangannya dengan mudah dengan mengklik kanan dan memilih pilihan Nyahpasang.

Penyelesaian 7: Memeriksa Nilai WaitToKillServiceTimeout anda

Windows mempunyai protokol untuk membolehkan aplikasi mematikannya sendiri untuk jangka masa sebelum terpaksa menutupnya. Tetingkap masa ini dipanggil WaitToKillServiceTimeoutValue . Ini mengirimkan pesan "Windows sedang dimatikan" ke semua perkhidmatan dan aplikasi sehingga mereka dapat menyimpan pekerjaan dan menutup diri. Ia kemudian menunggu jangka masa sebelum menutupnya sendiri.

Secara lalai, Windows menunggu 5 saat selepas anda mengklik "Matikan" sebelum mengganggu dirinya sendiri. Sekiranya semua perkhidmatan latar belakang ditutup sendiri sebelum tetingkap 5 saat, ia akan ditutup serta merta. Sekiranya tidak, ia akan memaksa mereka untuk menutup dan kemudian ditutup.

Terdapat beberapa nilai yang menguruskan berapa lama komputer anda menunggu. Tetapi ada satu nilai khusus yang dikenali sebagai WaitToKillServiceTimeoutValue yang harus kita perhatikan jika komputer anda memerlukan banyak masa untuk ditutup. Sebilangan aplikasi meningkatkan tetingkap 5 saat ini menjadi lebih besar apabila anda memasangnya kerana memerlukan masa tambahan untuk ditutup berbanding dengan yang lain. Sekiranya nilai ini diubah, komputer anda akan memakan masa lebih lama dari jangkaan.

  1. Tekan Windows + R untuk melancarkan Run Type " regedit " di kotak dialog dan tekan Enter untuk melancarkan Registry Editor.
  2. Sekarang arahkan ke jalan berikut

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control

  1. Lihat di sebelah kanan halaman dan pilih entri yang berlabel " WaitToKillServiceTimeoutValue ". Klik dua kali. Nilai di hadapan anda akan menjadi masa dalam milisaat yang dinanti oleh Windows sebelum meneruskan penutupan. Sekiranya ia ditetapkan ke 5000 , Windows akan menunggu 5 saat . Sekiranya ia ditetapkan ke 20000, Windows akan menunggu selama 20 saat.
  2. Kami mengesyorkan agar anda tidak menurunkan nilai ini menjadi kurang dari 5000 kerana ini adalah masa optimum yang diperlukan agar aplikasi ditutup tanpa berlaku kerosakan. Namun, jika nilainya diubah, anda dapat menetapkannya kembali ke 5000 dengan mengklik dua kali entri dan menetapkan nilainya sebagai 5000.

Catatan: Windows Registry adalah alat yang hebat. Perubahan pada fail / nilai yang salah boleh menyebabkan komputer anda menjadi tidak stabil malah merosakkannya. Teruskan dengan berhati-hati dan selalu periksa semula langkah-langkahnya sebelum melaksanakan sesuatu.

Sekiranya komputer anda masih tidak menyelesaikan masalah, periksa kesilapan dalam sistem operasi anda dan pastikan komputer diperbaharui ke versi terbaru. Selalunya, program Antivirus juga menjadi rintangan dalam prosesnya. Cuba nyahpasang atau nyahaktifkannya buat sementara waktu.