Bagaimana Memperbaiki Kod Ralat Desktop Jauh 0x204 pada Mac?

Beberapa pengguna yang cuba menyambung ke komputer Windows dari Mac, Android atau OS yang lain telah mendapat Kod Ralat 0x204 ketika mencoba menggunakan protokol Desktop Jauh. Walaupun Remote Desktop adalah alat yang kuat yang membolehkan pengguna menyambung ke PC dan mendapatkan akses ke aplikasi, fail, dan sumber rangkaian, kadang-kadang semuanya tidak berfungsi sebagaimana mestinya.

Salah satu masalah yang paling biasa yang akan mencetuskan Kod Ralat 0x204  adalah contoh di mana Remote Desktop Protocol tidak diaktifkan pada mesin Windows. Dalam kes ini, anda boleh menyelesaikan masalah dengan mengaktifkannya secara manual melalui skrin Properties Sistem dan dengan membenarkan sambungan Level Network.

Walau bagaimanapun, ini juga boleh disebabkan oleh firewall anda (kerana proses yang digunakan oleh desktop jauh dieksploitasi oleh banyak malware). Untuk menyelesaikan masalah ini, dalam hal ini, Anda harus menetapkan peraturan pengecualian, menonaktifkan perlindungan masa nyata atau menyahpasang rangkaian keselamatan pihak ketiga sama sekali.

Dalam beberapa kes, masalah boleh berlaku kerana beberapa fail sementara yang disimpan di dalam folder Kumpulan Kontena. Sekiranya senario ini berlaku, anda boleh menyelesaikan masalah dengan menghapus folder UBF8T346G9.com.microsoft.rdc  .

Kaedah 1: Aktifkan Protokol Desktop Jauh (pada Mesin Windows)

Salah satu penyebab paling umum yang akan menyebabkan Kod Kesalahan 0x204  ketika cuba mengakses fail dari OS Windows menggunakan protokol Desktop Jauh adalah sejauh mana fungsi Desktop Jauh tidak diaktifkan di dalam skrin Properties Sistem .

Ini harus menjadi langkah penyelesaian masalah pertama anda jika anda cuba menyambung menggunakan protokol Desktop Jauh menggunakan beberapa peranti dan semuanya menghasilkan masalah yang sama.

Berikut adalah panduan langkah demi langkah untuk memastikan bahawa Remote Desktop Protocol diaktifkan pada mesin Windows yang anda gunakan untuk mengakses fail dari:

Catatan: Langkah-langkah di bawah ini bersifat universal dan harus berfungsi tanpa mengira versi Windows yang anda gunakan pada mesin hos.

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, di dalam kotak teks, ketik 'SystemPropertiesRemote.exe' dan tekan Enter untuk membuka skrin System Properties .

    Catatan: Apabila anda diminta oleh UAC (Kawalan Akaun Pengguna) , klik Ya untuk memberikan hak pentadbiran.

  2. Sebaik sahaja anda berada di skrin System Properties , mulakan dengan memeriksa sama ada anda sudah berada di dalam tab Remote Sekiranya ada, pergi ke bahagian Desktop Jauh dan ubah togol ke Benarkan sambungan jauh ke komputer ini .

    Catatan: Sekiranya anda cuba menyambung ke komputer dari rangkaian yang lain, anda juga perlu mencentang kotak yang berkaitan dengan ' Benarkan sambungan hanya dari komputer yang menjalankan Desktop Jauh dengan Pengesahan Tahap Rangkaian'

  3. Klik Terapkan untuk menyimpan perubahan, kemudian cuba sambungkan menggunakan protokol Desktop Jauh yang sama sekali lagi dan lihat apakah masalahnya kini diselesaikan.

Sekiranya masalah masih tidak dapat diselesaikan, beralih ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Membolehkan Remote Deskstop melalui Windows Firewall

Perlu diingat bahawa secara lalai, Firewall Windows tidak dikonfigurasikan agar protokol Desktop Jauh dimasukkan ke dalam senarai putih.

Oleh itu, jika anda ingin menggunakan Desktop Jauh untuk membuat fail anda dapat diakses oleh mesin lain, anda perlu mengubah tetapan keselamatan lalai untuk membenarkan Remote Dekstop dan Remote Desktop (Websocket) melalui menu Aplikasi yang dibenarkan dari tetapan Firewall Windows.

Ini perlu dilakukan tanpa mengira versi Windows yang anda gunakan.

Penting: Sekiranya anda menggunakan suite firewall pihak ketiga, langkah di bawah tidak akan berlaku. Dalam kes ini, anda perlu mencari langkah-langkah khusus yang membolehkan anda memasukkan protokol Remote Desktop dalam senarai putih .

Berikut adalah panduan ringkas bagaimana membenarkan Protokol Desktop Jauh berkomunikasi dengan peranti lain dalam rangkaian ini:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan. Seterusnya, ketik 'firewall.cpl' dan tekan Enter untuk membuka menu tetapan Firewall Windows .

    Catatan: Sekiranya anda diminta oleh UAC (Kawalan Akaun Pengguna) , klik Ya untuk memberikan hak pentadbiran.

  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam tetapan Windows Defender Firewall , klik Izinkan aplikasi atau ciri melalui Windows Defender Firewall dari menu sebelah kiri.
  3. Di dalam tetingkap aplikasi yang Dibolehkan , mulailah dengan mengklik pada butang Tukar tetapan (bahagian kanan atas) agar dapat mengubah daftar aplikasi yang diizinkan.
  4. Tatal ke bawah senarai item yang dibenarkan dan aktifkan kotak Peribadi & Awam yang berkaitan dengan Desktop Jauh.
  5. Seterusnya, lakukan perkara yang sama dengan entri bernama Remote Desktop (WebSocket) dan tekan Ok untuk menyimpan perubahan.
  6. Mulakan semula mesin Windows anda dan cubalah menyambungnya menggunakan protokol Desktop Jauh setelah urutan permulaan seterusnya selesai.

Sekiranya masalah masih tidak dapat diselesaikan dan anda masih menghadapi Kod Kesalahan 0x204 yang sama,  teruskan ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 3: Menonaktifkan AV pihak ketiga anda (jika berkenaan)

Ternyata, terdapat banyak kes dengan pengguna yang menghadapi masalah ini dengan rangkaian keselamatan pihak ketiga. McAfee Internet Security adalah suite pihak ke-3 yang paling biasa yang diketahui memudahkan Kod Ralat 0x204.

Yang paling mungkin berlaku, adalah pihak ketiga AV mencetuskan positif palsu dan mengancam port yang digunakan oleh protokol Desktop Jauh sebagai cubaan jahat untuk mengakses fail anda dari kejauhan.

Sekiranya senario ini berlaku untuk situasi semasa anda, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah yang disiratkan dengan mematikan perlindungan masa nyata dari suite AV pihak ketiga anda. Tetapi perlu diingat bahawa langkah-langkah melakukan ini adalah khusus bergantung pada AV yang anda gunakan.

Tetapi dalam kebanyakan kes, anda akan dapat melumpuhkan perlindungan masa nyata (pelindung aktif) secara langsung dari menu bar tugas. Untuk melakukan ini, cukup klik kanan pada ikon menu bar tugas dan cari pilihan yang melumpuhkan perlindungan masa nyata.

Sekiranya anda tidak berjaya atau anda menggunakan suite firewall pihak ke-3, beralih ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 4: Nyahpasang Firewall pihak ketiga (jika berkenaan)

Sekiranya anda menggunakan firewall pihak ketiga, menonaktifkannya atau menghalangnya tidak akan membuat perbezaan kerana suite keselamatan yang sama akan tetap ada. Sekiranya masalah itu disebabkan oleh firewall pihak ketiga, satu-satunya cara untuk memperbaikinya adalah dengan menetapkan peraturan yang disenaraikan dalam senarai putih yang mengecualikan Desktop Jauh dari senarai proses yang dianalisis.

Tetapi perlu diingat bahawa langkah melakukannya sangat berbeza dari alat ke alat.

Sekiranya AV anda tidak mempunyai pilihan untuk menambah pengecualian, satu-satunya penyelesaian yang dapat dilaksanakan adalah dengan mencopot pemasangan keseluruhan alat keselamatan dan memastikan bahawa tidak ada fail yang tersisa yang masih akan menyekat port tersebut.

Sekiranya anda ingin mengikuti kaedah ini, berikut adalah panduan langkah demi langkah untuk menyahpasang firewall pihak ketiga anda:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik 'appwiz.cpl' dan tekan Enter untuk membuka menu Programs and Files .
  2. Setelah anda berjaya masuk ke dalam menu Program dan Ciri , tatal ke bawah senarai aplikasi yang dipasang dan cari entri yang berkaitan dengan firewall pihak ketiga anda. Apabila anda melihatnya, klik kanan padanya dan pilih Nyahpasang dari menu konteks.
  3. Di dalam skrin nyahpasang, ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan prosesnya, kemudian mulakan semula komputer anda.
  4. Setelah permulaan berikutnya selesai, nyahpasang sepenuhnya program  untuk memastikan anda tidak meninggalkan fail yang masih ada yang masih boleh menyebabkan tingkah laku ini.
  5. Setelah anda memastikan bahawa firewall pihak ketiga anda dikeluarkan, cubalah menyambung semula menggunakan protokol Desktop Jauh dan lihat apakah masalah Kod Ralat 0x204  telah diselesaikan.

Sekiranya masalah yang sama berlanjutan, turunkan ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 5: Menggunakan jemputan Bantuan Jauh

Ternyata, beberapa pengguna dapat menyelesaikan masalah dengan membuat jemputan luar talian menggunakan utiliti Bantuan Jauh Windows dan membukanya pada mesin yang tidak dapat disambungkan menggunakan Protokol Jauh Windows.

Operasi ini akan berakhir dengan melewati setiap port yang berpotensi disekat yang mungkin mencetuskan masalah Error Code 0x204  dengan menggunakan jemputan luar talian.

Berikut adalah panduan ringkas mengenai cara membuat jemputan bantuan Jauh ini:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik 'msra.exe' di kotak teks dan tekan Enter untuk membuka wizard Bantuan Jauh Windows .

    Catatan: Sekiranya anda diminta oleh arahan UAC (Kawalan Akaun Pengguna) , klik Ya untuk memberikan hak pentadbiran.

  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam wizard Pembantu Jauh Windows, klik Jemput seseorang yang anda percayai untuk membantu anda .
  3. Dari skrin seterusnya, klik Simpan jemputan ini sebagai fail .

    Catatan: Anda boleh memilih pilihan lain jika anda merasa lebih mudah (melampirkan jemputan dengan program e-mel atau menggunakan Easy Connect)

  4. Buka jemputan yang anda buat sebelumnya di mesin yang anda hadapi semasa bersambung dan lihat apakah masalahnya diselesaikan. Setelah jemputan dibuka, setiap port yang diperlukan harus dibuka dan Kod Ralat 0x204  tidak lagi berlaku.

Sekiranya masalah yang sama masih berlanjutan, lanjutkan ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 6: Mengeluarkan folder temp Dekstop Jauh (Hanya MAC)

Sekiranya tidak ada kaedah di atas yang berfungsi dan anda hanya menghadapi masalah dengan OSX, kemungkinan folder temp yang digunakan oleh aplikasi Desktop Jauh Mac mengandungi fail yang rosak yang menghalang sambungan daripada dibuat.

Sekiranya senario ini berlaku untuk situasi semasa anda, anda dapat menyelesaikan masalah dengan mengeluarkan folder temp dari folder Kumpulan Kontena. Berikut adalah panduan ringkas mengenai cara melakukannya:

  1. Pastikan Program Desktop Jauh pada Mac ditutup sepenuhnya.
  2. Klik pada ikon Pencari anda (sudut kiri bawah skrin).
  3. Di dalam aplikasi Finder , gunakan fungsi carian untuk mencari ' kumpulan kontena ', kemudian tekan Return untuk mengambil hasilnya.
  4. Setelah anda berada di dalam folder bekas kumpulan, hapus entri UBF8T346G9.com.microsoft.rdc  dengan mengklik kanan dan memilih Pindah ke tong sampah dari menu konteks.
  5. Mulakan semula komputer Mac anda dan lihat apakah masalahnya diselesaikan pada permulaan seterusnya.
Teg Mac Windows