Betulkan: Kad SD rosak melalui Chkdsk

Google mungkin telah mengeluarkan sokongan untuk kad SD sejak Ice Cream Sandwich dilancarkan beberapa tahun yang lalu, tetapi beberapa OEM seperti Samsung masih terus memasukkan slot SD ke dalam perantinya untuk menyokong penyimpanan yang dapat diperluas.

Mempunyai slot SD di peranti mudah alih anda membawa banyak kelebihan: anda tidak perlu risau penyimpanan dalaman peranti anda akan digunakan kerana anda dapat menyimpan gambar, filem, muzik, dokumen, dan / atau kenalan anda di Kad SD.

Lebih menyedihkan, ini juga boleh menyebabkan masalah dengan kad SD, terutamanya dengan kandungan yang tersimpan di kad rosak. Walaupun mungkin ada program dan aplikasi yang dapat digunakan untuk mengambil data yang rusak, aplikasi dan program yang sama ini harus disiapkan sebelum terjadi kerosakan.

Dalam kes saya, saya telah menggunakan chkdsk pada masa lalu dan walaupun saya tidak menjamin bahawa menggunakan kaedah ini akan membolehkan anda mengambil semua yang ada dalam kad SD anda yang rosak, anda mungkin akan bernasib baik dan menyelamatkan sebahagian yang hilang, dan yang lebih penting, mencegah ada lagi rasuah dari berlaku.

Sekiranya anda mempunyai komputer yang menjalankan Windows, berikut adalah langkah-langkah bagaimana menggunakan chkdsk untuk memperbaiki kad SD yang rosak:

1. Masukkan kad SD yang rosak ke pembaca kad memori dan pasangkan kabel data pembaca kad ke port USB komputer anda.

Pastikan kad tersebut tidak dilindungi tulis kerana ini akan menghalang komputer daripada mengakses kandungan kad.

Setelah kad memori dimasukkan ke dalam komputer anda, tetingkap akan muncul yang menunjukkan nama kad dan bertanya kepada anda jika anda ingin membuka kandungan kad atau memindahkan fail apa pun. Cukup tutup tetingkap itu.

Klik Mula pada bar tugas Windows anda, dan buka "Komputer." Cari kad SD anda di bawah "Peranti dengan Storan yang boleh ditanggalkan" dan perhatikan huruf pemacu yang diberikan kepadanya. Kami memerlukan maklumat ini di kemudian hari apabila kami menggunakan program chkdsk.

2. Pada komputer anda, klik Mula dan ketik "cmd" pada kotak teks "Cari program dan fail".

3. Klik kanan "cmd" di bawah Program dan pilih "Jalankan sebagai pentadbir". Ini akan membuka tetingkap arahan yang akan membolehkan anda menjalankan chkdsk dan memperbaiki kad SD anda yang rosak. Tetingkap tersebut akan kelihatan seperti ini:

Pada tetingkap arahan, ketik "chkdsk" diikuti dengan huruf pemacu yang sepadan dengan kad SD kemudian dengan titik dua dan / f

Tekan Enter dan chkdsk akan mula memeriksa kad SD anda yang rosak dan kemudian akan memperbaiki kerosakan pada kad tersebut. Proses ini boleh memakan masa beberapa minit, bergantung pada ukuran penyimpanan dan jumlah kerosakan.

Setelah chkdsk selesai memeriksa kad, ia akan meminta anda menyelamatkan rantai yang hilang. Klik Ya dan tunggu chkdsk memaparkan semua fail data yang hilang yang telah diperbaiki.

4. Buka Komputer sekali lagi dengan mengklik Mula pada bar tugas Windows anda. Klik huruf pemacu yang diberikan ke kad SD dan voila anda! Semua fail yang diperbaiki kini dapat dilihat dan anda boleh mengaksesnya semula pada kad SD.

Jari melintasi, langkah-langkah yang dijelaskan di atas membantu pemulihan fail yang dipadam dari kad SD yang rosak dan mencegah berlakunya kerosakan. Sebaiknya kad SD anda diformat semula ke format yang sesuai dari peranti mudah alih anda sebelum menggunakannya lagi.