Cara Memperbaiki Pemberitahuan pada Windows 10

Pemberitahuan Windows menyediakan cara yang baik untuk pengguna Windows untuk mendapatkan makluman penting dari aplikasi. Malangnya, pemberitahuan Windows 10 tidak berfungsi dengan baik selepas kemas kini Windows terkini. Sebilangan besar pengguna Windows memperhatikan bahawa mereka tidak mendapat pop timbul pemberitahuan (pemberitahuan sepanduk) tetapi mereka melihat jumlah pemberitahuan (sudut kanan bawah layar) bertambah. Sebagai contoh, jika anda melakukan tugas tertentu yang akan menaikkan pemberitahuan Windows maka anda tidak akan melihat pemberitahuan pemberitahuan dan anda juga tidak akan mendengar suara pemberitahuan.

Akan tetapi, Anda akan melihat kenaikan jumlah pemberitahuan sebanyak 1. Ini bermaksud bahawa pemberitahuan Windows 10 tidak sepenuhnya rosak iaitu anda mendapat pemberitahuan tetapi notifikasi tersebut tidak ditunjukkan sebagai amaran. Pengguna yang mengalami ini juga menyedari bahawa pemberitahuan tidak muncul di pusat tindakan juga. Jadi, pemberitahuan tidak akan menunjukkan amaran dan tidak akan muncul di pusat tindakan tetapi kaunter akan bertambah. Anda juga harus ingat bahawa ini tidak berlaku secara khusus untuk satu (atau beberapa) aplikasi. Pemberitahuan Windows tidak akan berfungsi untuk aplikasi atau amaran sama sekali.

Apa yang menyebabkan Pemberitahuan Windows 10 berhenti berfungsi?

Sebab utama, seperti yang disebutkan di atas, adalah kemas kini Windows. Masalah ini biasanya mula berlaku selepas Windows Update. Penyelesaian untuk ini adalah dengan menghidupkan tetapan tertentu. Jadi penjelasan yang paling logik adalah bahawa kemas kini Windows terbaru mungkin telah mematikannya. Sebelum meneruskan, sahkan bahawa anda tidak mematikan pemberitahuan Windows 10 secara manual.

Kaedah 1: Aktifkan Biarkan Aplikasi berjalan di latar belakang

Terdapat pilihan dalam tetapan privasi Windows yang membolehkan pengguna memilih apakah aplikasi harus berjalan di latar belakang atau tidak. Mengaktifkan pilihan ini akan membolehkan aplikasi berjalan di latar belakang dan, oleh itu, menunjukkan pemberitahuan. Cukup ikuti langkah-langkah yang diberikan di bawah

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan I
  2. Pilih Privasi
  1. Pilih aplikasi Latar Belakang dari panel kiri.
  2. Togol pada pilihan Biarkan Aplikasi berjalan di latar belakang
  3. Tukar pada aplikasi yang ingin anda dapatkan pemberitahuannya

Itu sahaja. Reboot dan masalahnya harus diperbaiki selepas dimulakan semula.

Catatan: Sekiranya ini tidak menyelesaikan masalah, tunggu sahaja Pembaruan Windows seterusnya. Sekiranya anda boleh, laporkan bug di hab Maklum Balas Windows. Masalahnya kemungkinan besar akan diselesaikan dalam kemas kini yang akan datang.

Kaedah 2: Hidupkan Pemberitahuan untuk Aplikasi Khusus

Kadang-kadang masalah itu tidak menjadi masalah sama sekali. Kadang-kadang kita lupa untuk menghidupkan pemberitahuan atau Pembaruan Windows hanya mengubah tetapannya. Oleh itu, memastikan bahawa pemberitahuan dihidupkan untuk sistem anda adalah langkah pertama. Kami juga akan membuat anda melalui serangkaian langkah yang akan membantu anda memeriksa sama ada pemberitahuan untuk aplikasi tertentu. Kadang-kadang pemberitahuan dihidupkan tetapi tidak untuk setiap aplikasi. Oleh itu, jika anda mengalami masalah dengan hanya beberapa aplikasi maka perkara itu akan diselesaikan dengan langkah-langkah ini.

  1. Tahan kekunci Windows dan tekan I
  2. Pilih Sistem
  1. Pilih Pemberitahuan & tindakan dari bahagian kiri
  2. Pastikan Minta Pemberitahuan dari aplikasi dan penghantar lain adalah dihidupkan
  1. Tatal ke bawah dan lihat senarai aplikasi. Pastikan aplikasi yang anda ingin dapatkan pemberitahuan tidak dihidupkan.

Setelah selesai, periksa apakah masalahnya diselesaikan

Catatan: Sekiranya masalah tidak diselesaikan, ikuti langkah-langkah yang diberikan di atas hingga langkah 5. Kemudian klik Tetapan dari senarai dan pastikan semua tetapan penting dihidupkan, misalnya tunjukkan pemberitahuan di pusat tindakan, Mainkan suara ketika pemberitahuan tiba, dan lain-lain.

Kaedah 3: Hidupkan / matikan Pemberitahuan melalui Pendaftaran

Anda juga dapat menghidupkan / mematikan pemberitahuan untuk semua aplikasi melalui editor pendaftaran. Kaedah pendaftaran agak membosankan dan teknikal sehingga kami telah menyediakan fail kelawar. Yang mesti anda buat ialah memuat turun fail dan klik dua kali. Fail secara automatik akan melakukan tugas untuk anda.

  1. Klik di sini
  2. Setelah fail dimuat turun, buka zip fail dan klik dua kali Turn_On_App_Notifications.reg dan sahkan sebarang permintaan tambahan.

Sekarang periksa dan pemberitahuan mesti berfungsi dengan baik. Walaupun fail ini menghidupkan pemberitahuan untuk semua aplikasi dan pengirim, anda masih dapat mengikuti langkah-langkah yang diberikan dalam kaedah 2 dan mengubah pelbagai tetapan lain sesuai dengan keinginan anda.

Anda boleh membalikkan perubahan dengan mengklik dua kali Turn_Off_App_Notifications.reg (semestinya terdapat dalam fail zip yang dimuat turun). Ini akan mematikan pemberitahuan untuk semua aplikasi. Prosesnya adalah sama, muat turun dan klik dua kali untuk menjalankan fail dan anda semestinya baik.

Kaedah 4: Menambah Pusat Tindakan melalui Power Shell

Dalam beberapa kes, masalah ini mungkin tercetus jika pusat Tindakan Windows 10 entah bagaimana telah dinonaktifkan atau jika diganggu di komputer anda melalui aplikasi atau perkhidmatan pihak ketiga. Oleh itu, dalam langkah ini, kita akan mematikan pusat Tindakan Windows 10 dari tetingkap Powershell dan kemudian kita akan memeriksa untuk melihat apakah tindakan itu dapat menyelesaikan masalah.

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "Powershell" dan tekan "Shift" + "Ctrl" + "Enter" untuk membuka dengan izin admin.
  3. Ketik perintah berikut di dalam tetingkap PowerShell.
    Dapatkan-AppxPackage | % {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$ ($ _. InstallLocation) \ AppxManifest.xml" -verbose}
  4. Memasukkan perintah ini di command prompt harus menjalankan beberapa baris teks di skrin ketika melalui proses.
  5. Setelah perintah dilaksanakan, periksa untuk melihat apakah tindakan tersebut telah menyelesaikan masalah pemberitahuan yang tidak berfungsi.

Kaedah 5: Melakukan Imbasan SFC

Dalam beberapa kes, perkhidmatan atau pemacu Windows tertentu mungkin rosak atau rosak kerana Pemberitahuan Windows tidak berfungsi. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan melakukan imbasan SFC untuk menyelesaikan masalah ini dengan memeriksa dan mengganti fail sistem yang rosak secara automatik. Untuk melakukannya, ikuti langkah-langkah yang disenaraikan seperti berikut.

  1. Tekan "Windows ' + " R' untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "cmd" dan kemudian tekan "Shift ' + " Ctrl " + " Enter " untuk memberikan izin pentadbir.
  3. Ketik perintah berikut di dalam command prompt dan tekan "Enter" untuk melaksanakannya.
    sfc / scannow
  4. Biarkan komputer mengimbas barang yang rosak atau rosak dan ia akan menggantikannya secara automatik dengan barang yang berfungsi.
  5. Periksa untuk mengetahui apakah tindakan tersebut dapat memperbaiki masalah pemberitahuan yang tidak berfungsi pada Windows 10.

Kaedah 6: Tetapkan semula Tetapan Pendaftaran

Sekiranya pembaikan registri di atas tidak berfungsi untuk anda, kami boleh mencuba mengatur semula beberapa tetapan pendaftaran secara manual dalam usaha untuk memperbaiki pemberitahuan Windows. Pada langkah ini, kita akan mengubah nilai entri pendaftaran yang seharusnya bertanggungjawab untuk mengirim pemberitahuan ke pusat tindakan Windows 10. Untuk melakukannya, ikuti langkah-langkah di bawah.

  1. Tekan "Windows ' + " R' untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "Regedit" dan tekan "Enter" untuk membuka editor pendaftaran.
  3. Di dalam editor pendaftaran, arahkan ke jalan berikut.
    HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ PushNotifications
  4. Di dalam laluan pendaftaran, mesti ada entri ToastEnabled di panel kanan.
  5. Klik dua kali pada entri dan ubah nilainya menjadi “1”.
  6. Simpan perubahan anda dan mulakan semula komputer.
  7. Periksa untuk mengetahui sama ada ia dapat menyelesaikan masalah.

Kaedah 7: Jalankan Imbasan DISM

Dalam beberapa keadaan, sistem pemacu kesihatan atau partition pada komputer anda mungkin telah rosak yang dalam beberapa kes boleh mengganggu fungsi sistem. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan menjalankan imbasan DISM lengkap untuk memperbaiki Pemberitahuan Windows 10 yang tidak berfungsi dan pemberitahuan pusat tindakan tidak berfungsi. Pastikan untuk mengikuti langkah-langkah di bawah ini untuk menjalankan imbasan ini.

  1. Tekan "Windows ' + " R' untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "cmd" dan kemudian tekan "Shift ' + " Ctrl " + " Enter " untuk memberikan hak pentadbiran.
  3. Ketik perintah berikut di dalam command prompt dan tekan "Enter" setelah masing-masing untuk melaksanakannya di komputer anda.
     DISM.exe / Online / Cleanup-image / Scanhealth DISM.exe / Online / Cleanup-image / Restorehealth 
  4. Tunggu tetingkap arahan untuk mengimbas masalah kesihatan dan kemudian perbaiki secara automatik menggunakan teknik penyelesaian masalah Windows lalai.
  5. Setelah imbasan selesai, periksa untuk melihat apakah tindakan itu memberi kesan pada pemberitahuan dan jika ia diperbaiki.

Kaedah 8: Mulakan semula Windows Explorer

Dalam beberapa keadaan, Windows Explorer mungkin terganggu kerana sistem penyortiran fail dan pemberitahuan di komputer mungkin tidak berfungsi dengan baik kerana komputer menjadi bingung antara garis masa. Oleh itu, dalam langkah ini, kita akan memulakan semula Windows Explorer dan kemudian kita akan memeriksa untuk melihat apakah melakukannya memperbaiki masalah pemberitahuan yang tidak berfungsi. Untuk itu:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "taskmgr" dan tekan "Enter" untuk membuka task manager.
  3. Di dalam pengurus tugas, klik pada tab "Proses" dan arahkan senarai proses aktif.
  4. Klik kanan pada entri "Windows Explorer" di dalam task manager dan pilih "Restart" dari senarai.
  5. Tunggu Windows Explorer dimulakan semula dan kemudian periksa untuk melihat apakah pemberitahuan mula berfungsi.

Beberapa pengguna melaporkan bahawa pembaikan ini berfungsi untuk mereka, tetapi mereka harus mengulanginya selepas beberapa ketika agar pemberitahuan mereka berfungsi semula. Oleh itu, kita dapat membuat fail kumpulan untuk dijalankan pada Windows yang secara automatik akan melakukan langkah-langkah ini di komputer kita dan kita tidak perlu mengulanginya berulang kali. Untuk itu:

  1. Klik kanan di mana sahaja di desktop anda dan pilih pilihan "Baru>" .
  2. Klik pada pilihan "Dokumen Teks" dan dokumen teks baru akan dibuat di desktop anda.
  3. Buka dokumen teks ini dan tampal baris berikut di dalam dokumen teks.
    taskkill / f / IM explorer.exe memulakan explorer.exe keluar
  4. Klik pada pilihan "File" di kiri atas tetingkap dan pilih pilihan "Save As" .
  5. Masukkan "TaskMRestart.bat" sebagai nama file dan pilih "Semua Fail" dari dropdown "Jenis Fail" .
  6. Simpan fail ini di desktop anda dan keluar dari dokumen.
  7. Sekarang, mengklik dua kali pada fail yang baru disimpan ini akan memulakan semula Penjelajah Fail secara automatik yang seharusnya menyelesaikan masalah pemberitahuan yang tidak berfungsi dengan mudah.
  8. Anda hanya boleh mengklik fail setiap kali pemberitahuan berhenti berfungsi dan ia akan menyelesaikan masalah secara automatik dengan memulakan semula Penjelajah Fail.

Kaedah 9: Menggunakan Alat Pihak Ketiga

Dalam beberapa kes, HDD atau SSD yang mungkin anda gunakan sebagai partition anda mungkin perlu di-defrag dan kerana kelewatan proses ini oleh defragger Windows lalai, anda mungkin mendapat masalah seperti Pemberitahuan Windows 10 tidak berfungsi dan lain-lain kesilapan.

Oleh itu, dalam langkah ini, kita akan menggunakan alat pihak ketiga yang disebut alat Penjagaan Sistem Lanjutan untuk melakukan Defrag Pintar pada partition kami dan semoga dapat menyingkirkan masalah ini. Namun, sebelum melakukannya, kita harus memuat turun dan memasangnya di komputer kita. Untuk itu:

  1. Muat turun Alat Penjagaan Sistem Lanjutan dari sini.
  2. Setelah muat turun selesai, jalankan yang boleh dilaksanakan untuk memasangnya di komputer anda.
  3. Ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan proses pemasangan.
  4. Setelah pemasangan selesai, jalankan yang dapat dijalankan di desktop untuk memulakan perisian.
  5. Setelah perisian dilancarkan, klik pada pilihan "Toolbox" dari atas dan pilih pilihan "Smart Defrag" dari senarai butang yang tersedia.
  6. Klik "Pasang" untuk memasang ciri ini dengan perisian dan kemudian ikuti arahan di layar untuk melakukan langkah ini di komputer anda.
  7. Setelah menyelesaikan ini, periksa untuk melihat apakah Pemberitahuan masih tidak berfungsi.

Kaedah 10: Optimumkan Pemacu Cakera

Dalam beberapa kes, partition root komputer anda di mana anda telah memasang sistem operasi Windows 10 mungkin telah memperoleh beberapa sektor yang buruk atau ia mesti dioptimumkan dengan teruk kerana anda mengalami pemberitahuan yang tidak berfungsi. Untuk memperbaikinya, kami akan menjalankan operasi yang dioptimumkan pada pemacu cakera melalui alat pengurusan cakera. Untuk itu:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "Diskmgmt.msc" dan tekan "enter" untuk melancarkan tetingkap pengurusan cakera.
  3. Di dalam tetingkap pengurusan cakera, partisi yang dipasang pada sistem akan disenaraikan.
  4. Klik kanan pada pemacu akar di mana anda telah memasang sistem operasi Windows dan pilih butang "Properties" .
  5. Di dalam sifat pemacu, klik pada tab "Alat" dari atas dan kemudian klik pada butang "Optimumkan" .
  6. Ini akan membuka tetingkap baru. Di tetingkap baru, pilih root drive sekali lagi dan klik pada butang "Optimalkan" .
  7. Tunggu proses defragmentasi selesai dan periksa untuk melihat apakah tindakan itu dapat menyelesaikan masalah.

Kaedah 11: Jalankan Penyelesai Masalah Akaun Microsoft

Ada kemungkinan dalam beberapa kes, mungkin ada beberapa masalah yang berkaitan dengan akaun yang Anda gunakan untuk masuk ke sistem operasi. Sama ada pangkalan datanya mungkin rosak atau mungkin terganggu kerana pemberitahuan tidak berfungsi. Untuk memperbaikinya, kita boleh menjalankan Penyelesai Masalah Akaun Microsoft untuk mengatasi masalah ini. Untuk itu:

  1. Buka penyemak imbas kegemaran anda dan klik pada pautan ini.
  2. Tunggu muat turun selesai dan jalankan fail yang dimuat turun selepas itu.
  3. Pada tetingkap yang terbuka, klik pada pilihan "Lanjutan" , dan kemudian pastikan bahawa "Terapkan Pembaikan Secara Otomatis" dicentang.
  4. Klik "Next" untuk meneruskan ke skrin seterusnya dan biarkan penyelesai masalah berjalan di komputer.
  5. Ikuti arahan di skrin untuk menerapkan lebih banyak perubahan yang harus dilakukan pada komputer anda.
  6. Periksa untuk mengetahui apakah masalah itu berlanjutan walaupun setelah menerapkan perubahan ini ke komputer anda.

Kaedah 12: Memeriksa Kemas Kini

Pemberitahuan mungkin tidak didaftarkan dengan betul di komputer anda kerana sistem operasi anda telah memperoleh beberapa file konfigurasi palsu atau jika kemas kini belum dipasang dengan benar di atasnya. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan memeriksa kemas kini yang ada dan menerapkannya di komputer kami. Untuk melakukannya, ikuti panduan di bawah.

  1. Tekan "Windows" + "I" untuk membuka tetapan.
  2. Dalam tetapan, klik pada pilihan "Kemas kini dan Keselamatan" dan kemudian pilih butang "Pembaruan Windows" dari sebelah kiri.
  3. Klik pada pilihan "Periksa Pembaruan" dan biarkan sistem operasi memeriksa kemas kini yang hilang di komputer anda.
  4. Periksa untuk melihat apakah masalah itu diperbaiki setelah menggunakan kemas kini.

Kaedah 13: Melakukan Pemulihan

Dalam beberapa keadaan, perubahan baru-baru ini yang dibuat pada tetapan sistem atau konfigurasi mungkin mempengaruhi fitur ini dan mematahkannya di komputer anda. Ada kemungkinan juga bahawa pemacu atau pemasangan aplikasi baru-baru ini menyebabkannya. Oleh itu, dalam langkah ini, kita akan mengembalikan komputer ke titik semula pada masa lalu di mana ciri ini berfungsi. Untuk itu:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk melancarkan arahan Run.
  2. Ketik "rstrui" dan tekan "Enter" untuk memulakan tetingkap pengurusan pemulihan.
  3. Klik "Next" dan periksa pilihan "Show more Restore Points" .
  4. Klik pada titik pemulihan dari senarai yang sebelum tarikh mula timbulnya masalah ini.
  5. Pilih "Seterusnya" sekali lagi dan ikuti arahan di skrin untuk mengembalikan semuanya ke titik yang dipilih.
  6. Periksa untuk melihat apakah tindakan tersebut telah menyelesaikan masalah dengan pemberitahuan Windows 10

Kaedah 14: Mengeluarkan Pelanggan Akamai Netsession

Ada kemungkinan komputer anda telah memasang Akamai Netsession Client untuk menangani beberapa tugas yang berkaitan dengan rangkaian dan ia sebenarnya menghalang pemberitahuan Windows 10 daripada melalui. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan mengeluarkan klien ini dari ciri tambah atau hapus program dan yang seharusnya pemberitahuan kembali berfungsi. Untuk melakukan ini:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "appwiz.cpl" dan tekan "Enter" untuk membuka tetingkap pengurusan aplikasi.
  3. Di tetingkap pengurusan aplikasi, tatal ke bawah dan klik kanan pada aplikasi "Akamai Netsession Client" .
  4. Pilih "Nyahpasang" dari senarai dan kemudian ikuti arahan di skrin untuk membuang aplikasi dari komputer anda.
  5. Pastikan untuk mengulangi proses ini untuk setiap versi perisian yang mungkin telah dipasang di komputer anda.
  6. Periksa untuk mengetahui apakah tindakan tersebut telah menyelesaikan masalah pemberitahuan di komputer anda.

Penyelesaian 15: Nyahpasang Dropbox

Ada kemungkinan bahawa aplikasi Dropbox yang dipasang di komputer anda mungkin mengganggu beberapa fungsi sistem dan mungkin mencegah pemberitahuan anda melalui. Oleh itu, dalam langkah ini, kita akan membuang aplikasi Dropbox dari komputer kita melalui skrin pengurusan aplikasi di panel kawalan. Untuk itu:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "appwiz.cpl" dan tekan "Enter" untuk membuka Tetingkap Pengurus Aplikasi.
  3. Di dalam pengurus aplikasi, tatal ke bawah dan klik kanan pada aplikasi "Dropbox" .
  4. Pilih "Nyahpasang" dari senarai dan kemudian ikuti arahan di skrin untuk membuang aplikasi dari komputer anda.
  5. Periksa untuk mengetahui sama ada masalah pemberitahuan tetap berlaku.

Penyelesaian 16: Menyembunyikan Taskbar

Ada kemungkinan bar tugas Windows tidak berfungsi dan sebenarnya menghalang pemberitahuan Windows daripada ditampilkan. Oleh itu, dalam langkah ini, kita akan menyembunyikan bar tugas ketika tidak aktif dan yang seharusnya menyelesaikan masalah ini untuk beberapa pengguna. Untuk melakukan ini, kita harus mengkonfigurasi semula beberapa tetapan bar tugas. Untuk itu:

  1. Tutup semua aplikasi yang tidak diperlukan dan arahkan ke desktop anda.
  2. Klik kanan pada bar tugas dan pilih pilihan "Taskbar Settings" .
  3. Di tetingkap berikutnya, klik pada togol " Sembunyikan taskbar secara automatik dalam mod desktop " untuk menghidupkannya.
  4. Navigasi kembali ke desktop dan sahkan bahawa bar tugas menyembunyikan secara automatik.
  5. Periksa untuk mengetahui apakah tindakan tersebut telah menyelesaikan masalah pemberitahuan pada Windows 10.

Penyelesaian 17: Membuat Akaun Pengguna Baru

Ada kemungkinan bahawa akaun pengguna yang anda gunakan mungkin memperoleh pangkalan data yang rosak atau beberapa tetapannya mungkin tidak dikonfigurasi dengan betul. Ada kemungkinan ia juga tidak didaftarkan dengan betul dengan pelayan Microsoft kerana anda menghadapi masalah pemberitahuan di komputer anda. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan membuat akaun pengguna baru dari awal dan anda juga dapat mengimport data anda dari akaun sebelumnya ke akaun baru ini. Untuk melakukan ini:

  1. Tekan "Windows" + "I" untuk membuka tetapan dan klik pada pilihan "Akaun" .
  2. Dalam pilihan akaun, klik pada butang "Keluarga dan Pengguna Lain" dari sebelah kiri.
  3. Pilih pilihan " Tambah Seseorang Lain ke PC ini " dari menu.
  4. Klik pada butang " Saya tidak mempunyai maklumat masuk orang ini " di tetingkap seterusnya.
  5. Klik pada pilihan "Tambahkan pengguna tanpa Akaun Microsoft" dari tetingkap baru yang muncul.
  6. Selepas itu, masukkan nama pengguna akaun pengguna dan berikan kata laluan.
  7. Masukkan soalan keselamatan, jawabnya, dan kemudian klik pada pilihan "Seterusnya" .
  8. Setelah membuat akaun ini, klik di atasnya dan kemudian pilih pilihan "Ubah Jenis Akaun" .
  9. Klik pada dropdown "Jenis Akaun" dan kemudian pilih pilihan "Pentadbir" .
  10. Simpan perubahan anda dan log masuk ke akaun menggunakan kelayakan yang anda pilih.
  11. Setelah log masuk ke akaun, periksa untuk melihat apakah masalah itu berlanjutan.

Penyelesaian 18: Format Tahap Rendah pada HDD

Sebilangan besar pengguna yang tidak dapat menyelesaikan masalah ini dengan penyelesaian yang ada di internet kemungkinan besar mengalami masalah ini kerana HDD yang buruk yang tidak dapat memperbaiki dirinya sendiri melalui pemecahan atau bahkan melalui Pemasangan Windows yang bersih. Yang dimaksudkan dengan ini ialah Hard Drive yang anda gunakan rosak teruk sehingga format yang sederhana tidak dapat mengembalikannya ke keadaan normal.

Namun, kami memikirkan untuk memperbaiki penyelesaian ini melalui format tingkat rendah yang menyingkirkan semua data ke ruang lingkup sehingga sangat sukar untuk mengenal pasti atau memulihkannya melalui kaedah apa pun. Selain membuat data tidak dapat dipulihkan, pada dasarnya meningkatkan kesihatan HDD dan menyingkirkan sektor terburuk. Untuk melakukan ini, anda perlu memasang semula Windows di komputer anda selepas prosesnya.

  1. Buat USB pemulihan untuk komputer anda menggunakan kaedah ini.
  2. Boot dari pemacu pemulihan dan setelah anda sampai ke layar "Pilih Pilihan" , klik pada butang "Selesaikan Masalah" .
  3. Di tetingkap berikutnya, klik pada layar "Advanced Options" dan setelah itu, pilih "Command Prompt" pilihan.
  4. Sekarang sebelum kita memasukkan perintah yang akan melaksanakan format ini, anda harus memastikan bahawa anda mempunyai stik USB yang boleh anda gunakan di kemudian hari untuk memasang semula Windows dan juga bahawa anda telah membuat sandaran  semua data penting anda.
  5. Masukkan perintah berikut di command prompt dan tekan "Enter".
    Format C: / P: 4

    Catatan:  Sangat penting bahawa anda memahami apa yang dilakukan oleh perintah ini kepada HDD anda. Pada dasarnya, ia menulis HDD dengan 0s dan nombor rawak, dan setiap kali mengisi HDD dengan rentetan rawak ini, ia dipanggil satu pas. Dalam perintah di atas, kami telah mengkonfigurasi command prompt untuk memformat Hard Disk dan melakukan 4 pass padanya agar data yang tidak dapat dipulihkan ke HDD lebih dioptimumkan. Anda boleh memilih jumlah hantaran yang anda ingin lakukan dan kami mengesyorkan agar anda pergi sekurang-kurangnya 4. Juga, pastikan anda mengganti “C” dengan huruf pemacu partisi di mana Windows telah dipasang.

  6. Setelah arahan ini selesai, pasang semula Windows di komputer anda dan periksa untuk melihat apakah tindakan tersebut telah menyelesaikan masalah.

Penyelesaian 19: Melakukan Penutupan Bersih

Dalam beberapa kes, anda mungkin dapat menyelesaikan masalah ini dengan melakukan penutupan bersih. Namun, anda mungkin tidak dapat melakukan ini dengan hanya mengklik butang “Shutdown” di menu mula. Anda boleh mencuba sekali dan jika itu tidak berjaya, anda boleh berusaha melakukan penutupan yang lebih terperinci yang dalam beberapa kes dapat menyelesaikan masalah ini.

Pada asasnya, kebanyakan komputer secara lalai pada Windows 10 dikonfigurasikan untuk melakukan "Fast Startup". Apa ini bermaksud bahawa fail ditulis ke RAM yang mengandungi beberapa arahan permulaan asas dan ini tidak perlu dimuat dari RAM tetapi kami akan melakukan penutupan sepenuhnya dengan mematikan Fast Startup dan kemudian mematikan mesin. Untuk itu:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik "Control Panel" dan tekan "enter" untuk melancarkan antara muka Panel Kawalan klasik.
  3. Di dalam panel kawalan, klik pada pilihan "Perkakasan dan Suara" dan kemudian pilih butang "Pilihan Daya" .
  4. Di dalam pilihan kuasa, klik pada "Pilih apa yang dilakukan oleh butang kuasa" dari sebelah kiri.
  5. Klik pada pilihan "Ubah Tetapan" jika pilihan permulaan cepat berwarna kelabu.
  6. Pastikan untuk menghapus centang pilihan "Hidupkan Permulaan Cepat" dan simpan perubahan anda.
  7. Tutup tetingkap dan hentikan aplikasi yang tidak perlu.
  8. Klik pada "Start Menu", klik pada "Power Options" dan pilih "Shutdown" dari senarai.
  9. Ini akan mematikan komputer anda sepenuhnya.
  10. Hidupkannya semula dan periksa untuk melihat apakah tindakan itu dapat menyelesaikan masalah.

Penyelesaian 20: Nyahpasang Kemas kini

Pemberitahuan yang tidak berfungsi bug agak biasa tetapi kerana tidak ada yang mengesyaki, kadangkala ia disebabkan oleh Pembaruan Windows itu sendiri. Microsoft secara praktikal terkenal kerana melepaskan kemas kini yang salah dan tidak dioptimumkan dengan betul untuk semua perkakasan dan akhirnya mereka melanggar ciri-ciri Windows tertentu. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan menyahpasang semua kemas kini dan kemudian memeriksa untuk melihat apakah tindakan itu dapat menyelesaikan masalah ini.

  1. Tekan butang "Windows" + "I" untuk membuka tetapan.
  2. Dalam tetapan, klik pada pilihan "Kemas kini dan Keselamatan" dan kemudian pilih butang "Pembaruan Windows" dari panel kiri.
  3. Dalam Kemas kini Windows, klik pada pilihan "Lihat Sejarah Pembaruan" .
  4. Dalam Sejarah kemas kini, klik pada pilihan "Nyahpasang Kemas Kini" dan itu akan membawa anda ke layar penyahpasangan di mana semua kemas kini yang baru dipasang akan disenaraikan.
  5. Dari senarai, klik kanan pada kemas kini yang dipasang baru-baru ini dan akhirnya melanggar pemberitahuan pada Windows 10.
  6. Klik kanan pada kemas kini ini dan pilih butang "Nyahpasang" untuk menghapusnya sepenuhnya dari komputer.
  7. Ikuti dengan arahan di skrin dan periksa untuk melihat apakah menyahpasang memperbaiki masalah ini.

Penyelesaian 21: Menamakan semula Fail UsrClass.dat

Dalam beberapa situasi, ada kemungkinan data akaun pengguna telah rosak kerana masalah ini dicetuskan. Oleh itu, sebagai ubat, kita boleh mencuba menamakan semula fail yang mengandungi sebahagian besar data ini dan fail baru harus dihasilkan di tempatnya yang jelas tidak akan rosak. Ini mungkin membuat beberapa konfigurasi dikembalikan ke lalai tetapi Data dan Akaun anda harus selamat. Untuk melakukan ini:

  1. Tekan "Windows" + "R" untuk membuka arahan Run.
  2. Ketik alamat berikut dan tekan "Enter" untuk membukanya secara automatik.
    % LocalData% \ Microsoft \ Windows
  3. Klik pada butang "Lihat" di bahagian atas dan kemudian pastikan untuk mencentang kotak "Item Tersembunyi" untuk memastikan bahawa anda dapat melihat semua item yang tersembunyi.
  4. Anda akan melihat fail "UsrClass.Dat" dalam senarai fail setelah beberapa tatal.
  5. Sekiranya anda tidak dapat mencarinya, cari sahaja dari bar carian di sebelah kanan atas.
  6. Klik kanan pada fail ini dan pilih pilihan "Ganti nama" .
  7. Tukar namanya menjadi yang lain, simpan perubahan anda, dan keluar dari folder.
  8. Setelah menyelesaikan langkah ini, periksa untuk melihat apakah tindakan tersebut telah menyelesaikan masalah anda.

    Catatan:  Jika Anda tidak dapat mengubah nama file karena menunjukkan file tersebut sedang digunakan, disarankan agar anda mencoba menukar namanya dari akun pengguna yang lain dan menavigasi ke " C: \ Users \\ AppData \ Laluan \ Microsoft \ Windows tempatan untuk menukar namanya.