Bagaimana Memperbaiki Kesalahan 'Windows Tidak Dapat Mencari Syarat Lesen Perisian Microsoft' pada Windows?

Kesalahan " Windows tidak dapat menemui Syarat Lesen Perisian Microsoft " biasanya muncul ketika cuba memasang Windows atau Windows Server di komputer anda. Ia muncul semasa proses pemasangan dan mencegah pemasangan Windows sepenuhnya.

Kesalahan itu kadang-kadang sukar ditangani kerana komputer yang disasarkan selalunya tidak mempunyai sistem operasi yang terpasang dan anda harus menyelesaikan masalah dengan cara lain. Nasib baik, banyak pengguna menemui kaedah terbaik untuk menyelesaikan masalah itu sendiri dan kami memutuskan untuk mengumpulkan kaedah ini dalam satu artikel. Lihat di bawah!

Apa yang menyebabkan ralat "Windows Tidak Dapat Mencari Syarat Lesen Perisian Microsoft" pada Windows?

Terdapat beberapa kemungkinan penyebab masalah ini dan menyelesaikannya lebih sukar kerana komputer mungkin tidak dapat boot ke Windows kerana ia belum dipasang. Namun, penyebabnya sangat penting dan kami mengesyorkan anda memeriksanya di bawah!

  • Fail rosak atau hilang dalam pemasangan - Sekiranya fail ISO belum dibuat dengan betul, beberapa fail penting mungkin hilang atau rosak yang menyebabkan pemasangan berhenti. Membuat fail ISO menggunakan Media Creation Tool atau Rufus dapat menyelesaikan masalah ini.
  • Pemacu belum disiapkan dengan betul - Mana-mana pemacu di mana anda ingin memasang Windows perlu disiapkan dengan betul. Penyediaannya merangkumi membuat partisi utama, membersihkan pemacu, dan memformatnya dalam sistem fail NTFS. Pastikan anda melakukan langkah-langkah ini.
  • Memori dinamik - Jika memori dinamik diaktifkan semasa memasang Windows pada Mesin Maya, ia boleh menyebabkan kesalahan ini dan cadangannya adalah untuk melumpuhkannya dan hanya menyediakan memori yang mencukupi dari awal.

Penyelesaian 1: Buat semula Gambar Windows 10

Dalam kebanyakan kes, masalahnya boleh disalahkan pada fail gambar yang anda gunakan untuk memasang Windows. Sebilangan fail mungkin tidak disalin dengan betul dan sebahagiannya mungkin hilang atau rosak. Walau bagaimana pun, membuat semula gambar menggunakan Alat Penciptaan Media adalah cara yang mudah dan berkesan untuk menyelesaikan masalah.

  1. Muat turun perisian Alat Pembuatan Media dari laman web Microsoft. Buka fail yang dimuat turun yang disebut exe untuk membuka permulaan pemasangan. Ketuk Terima untuk menyetujui terma dan syarat yang ditetapkan oleh Microsoft.
  2. Pilih Buat media pemasangan (pemacu kilat USB, DVD, atau fail ISO) untuk pilihan PC lain dari skrin awal.
  1. Bahasa, seni bina, dan edisi pemacu yang dapat di-boot akan dipilih berdasarkan tetapan komputer anda, tetapi anda harus menghapus centang Gunakan opsi yang disarankan untuk PC ini untuk memilih tetapan yang betul untuk PC anda yang menghadapi kesalahan (jika anda mencipta ini pada PC yang berbeza, tentu saja).
  2. Klik Seterusnya dan klik pada pemacu USB atau pilihan DVD apabila diminta memilih antara USB atau DVD, bergantung pada peranti mana yang ingin anda gunakan untuk menyimpan gambar ini.
  1. Klik Seterusnya dan pilih pemacu yang diperlukan dari senarai yang akan menunjukkan peranti storan yang disambungkan ke komputer anda pada masa ini.
  2. Klik Next dan Alat Pembuatan Media akan terus memuat turun fail yang diperlukan untuk memasang membuat peranti pemasangan. Tunggu proses selesai. Masukkan pemacu di komputer sasaran dan periksa untuk melihat apakah pemasangan selesai tanpa masalah!

Penyelesaian 2: Gunakan Rufus untuk Membuat Pemacu Bootable

Pengguna telah melaporkan bahawa, setelah gagal membuat peranti bootable USB menggunakan kaedah lain, mereka telah mencuba menggunakan alat sederhana yang disebut Rufus. Ia dapat melakukan proses yang sama dengan mudah dan anda tidak perlu memanjangkan prosesnya. Satu-satunya kekurangannya adalah reka bentuk yang indah tetapi mungkin itu bukan masalah semasa menyelesaikan masalah ini.

  1. Anda boleh memuat turun Rufus dari laman web ini . Tatal ke bawah ke arah butang Muat turun dan muat turun versi terkini. Buka fail yang anda muat turun dan anda boleh membukanya tanpa pemasangan.
  2. Di bawah bahagian Peranti , klik pada menu lungsur turun dan pilih peranti USB anda dari senarai. Kali ini, anda tidak seharusnya menghadapi masalah mengenai peranti USB.
  1. Di bawah Skema partisi dan jenis sistem sasaran , pastikan anda memilih skema partition GPT untuk UEFI dan meninggalkan pilihan Sistem fail sebagai FAT32 . Biarkan saiz Kluster menjadi lalai.
  2. Periksa pilihan Buat cakera bootable dan tinggalkan butang radio di sebelah pemasangan Windows Standard . Di bahagian kanan pilihan ini, klik pada ikon cakera dan pilih fail .iso anda yang mengandungi pemasangan Windows 10.
  1. Selepas itu, klik Mula , dan tunggu prosesnya selesai. Setelah selesai, kini peranti USB anda akan siap digunakan dengan Windows 10 di dalamnya! Cuba masukkan dan lihat apakah ralat "Windows tidak dapat menemui Syarat Lesen Perisian Microsoft" muncul lagi!

Penyelesaian 3: Siapkan Pemacu Anda Dengan Betul

Kemungkinan pemacu tempat anda ingin memasang Windows belum disiapkan dengan betul. Ini adalah sesuatu yang biasanya anda boleh lakukan dalam utiliti Pengurusan Cakera tetapi anda harus menggunakan Command Prompt kerana anda mungkin tidak dapat memasukkan apa-apa. Ikuti langkah di bawah untuk menyiapkan pemacu anda sepenuhnya untuk pemasangan Windows.

  1. Sekiranya sistem komputer anda tidak dipasang, anda harus menggunakan media pemasangan yang digunakan untuk memasang tingkap untuk proses ini (yang sama menyebabkan masalah). Masukkan pemacu pemasangan dan but komputer anda.
  2. Anda akan melihat skrin Pilih susun atur papan kekunci anda jadi pilih yang anda mahu gunakan. Selepas itu, pastikan anda menavigasi ke Penyelesaian Masalah >> Pilihan Lanjutan >> Prompt Perintah.
  1. Pada tetingkap command prompt, ketik hanya " diskpart " di baris baru dan klik tombol Enter untuk menjalankan perintah ini.
  2. Ini akan mengubah tetingkap Prompt Perintah untuk membolehkan anda menjalankan pelbagai Diskpart Yang pertama yang anda jalankan adalah yang membolehkan anda melihat senarai lengkap semua pemacu yang ada. Ketik ini dan pastikan anda mengklik Enter selepas itu:
DISKPART> disk list
  1. Pastikan anda memilih pemacu anda dengan berhati-hati, bergantung pada nombor yang diberikan kepadanya dalam senarai jilid. Ini adalah pemacu tempat anda ingin memasang Windows. Katakan bahawa nombornya adalah 1. Sekarang jalankan arahan berikut untuk memilih pemacu yang anda perlukan :
DISKPART> pilih disk 1
  1. Mesej akan muncul mengatakan sesuatu seperti " Disk 1 adalah disk yang dipilih ".

Catatan : Sekiranya anda tidak pasti nombor pemacu milik pemacu anda, cara termudah untuk melakukannya adalah dengan memeriksa ukurannya di panel sebelah kanan.

  1. Untuk membersihkan kelantangan ini, yang perlu anda lakukan adalah mengetik perintah yang ditunjukkan di bawah, klik butang Enter selepas itu, dan tetap sabar untuk prosesnya selesai. Prosesnya sekarang harus berjaya untuk perubahan. Set perintah ini juga akan membuat Partisi Utama dan menjadikannya aktif sehingga anda dapat memformatnya tanpa masalah.
Bersih Buat Partition Aktif Utama
  1. Akhirnya, arahan terakhir ini akan memformat pemacu dalam sistem fail yang anda pilih. Semasa mempertimbangkan sistem fail, anda perlu memilih NTFS untuk pemasangan Windows. Ketik perintah berikut dan ketik Enter selepas itu:
format fs = ntfs cepat
  1. Keluar dari Prompt Perintah dan periksa untuk mengetahui apakah anda sekarang dapat menjalankan pemasangan tanpa masalah!

Penyelesaian 4: Lumpuhkan RAM Dinamik (pengguna VM sahaja)

Sekiranya anda cuba memasang Windows atau Windows Server pada Mesin Maya menggunakan Hyper-V, disarankan anda melumpuhkan memori dinamik dari Hyper-V Manager. Banyak pengguna dapat menyelesaikan masalah dengan cara ini, jadi pastikan anda mengikuti langkah-langkah di bawah ini dengan teliti.

  1. Buka pengurus Hyper-V dengan mengklik dua kali ikonnya di Desktop atau dengan mencarinya di Menu Mula dan mengklik pilihan pertama yang muncul.
  2. Dari menu navigasi sebelah kiri, pilih simpul anda dan senarai mesin maya akan muncul di sebelah kanan. Klik kanan di mana masalah berlaku dan pilih Tetapan dari menu konteks yang akan muncul.
  1. Navigasi ke tab Memori dari menu navigasi sebelah kanan. Dari sebelah kanan, hapus centang kotak di sebelah pilihan Enable Dynamic Memory . Pastikan anda menetapkan RAM statik yang mencukupi untuk Mesin Maya.
  2. Terapkan perubahan yang telah anda buat dan cuba pasangkan Windows ke Mesin Maya sekali lagi. Periksa untuk melihat apakah masalah masih muncul.