Cara Melengkapkan GPU Anda Untuk Mendapatkan Prestasi Dalam Permainan

Laman Utama / Pendapat / Cara Melengkapkan GPU Anda Untuk Mendapatkan Prestasi Dalam Permainan

Cara Melengkapkan GPU Anda Untuk Mendapatkan Prestasi Dalam Permainan

Oleh Aaron Michael 18 Julai 2020 4 minit dibaca

Industri permainan telah berubah secara drastik sejak beberapa tahun terakhir. Setiap tahun, permainan baru diumumkan yang menakjubkan baik secara visual, dan estetik tetapi memerlukan kekuatan GPU dan CPU yang tinggi. Dengan itu, peminat permainan dibiarkan dengan dua pilihan, sama ada meningkatkan perkakasan semasa mereka atau memilih untuk melakukan overclocking.

Walau bagaimanapun, overclocking atau bahkan GPU baru - jika didorong ke maksimum - boleh menyebabkan suhu tinggi. Ini boleh menyebabkan beberapa masalah, termasuk pengurangan jangka hayat perkakasan, ketidakstabilan prestasi, bunyi kuat kerana pendikit kipas pada kelajuan maksimum, dan pendikit terma.

Anda pasti tertanya-tanya, apa yang harus saya lakukan, bukan? Jawapannya mudah, " undervolting".

Dengan undervolting, anda memperoleh banyak faedah, tetapi persoalan utama timbul; bagaimana cara melemahkan GPU anda untuk memperoleh prestasi dalam permainan? Sekiranya anda adalah salah seorang peminat permainan yang ingin tahu, maka anda berada di tempat yang tepat. Jadi, tanpa basa-basi lagi, mari kita mulakan!

Apa itu Undervolting?

Untuk semua pemula di luar sana, undervolting adalah proses mudah untuk mengurangkan penggunaan voltan GPU anda. Voltan / kuasa tinggi membawa kepada peningkatan suhu, yang dapat menurunkan lagi prestasi ketika termal, dan dalam beberapa kes, malah dapat merosakkan kad grafik anda.

Walaupun undervolting adalah cara yang luar biasa untuk mengeluarkan jus dari kad anda, penyalahgunaannya boleh menyebabkan kerosakan serius pada perkakasan anda. Tapi hei, jangan risau, itu sebabnya kami ada di sini.

Bagaimana Melemahkan GPU anda?

Sekarang setelah kita membahas asas-asasnya, mari kita selami bagaimana anda dapat mengatasi GPU anda.

Prasyarat:

  1. MSI Afterburner (utiliti overclocking kegemaran peribadi saya) yang boleh anda muat turun dari sini: //www.msi.com/page/afterburner
  2. GPU-Z (Utiliti yang dikhaskan untuk memantau suhu dan penggunaan GPU, tetapi ini adalah pilihan kerana MSI Afterburner menyediakan ciri serupa). Anda boleh memuat turunnya dari sini: //www.techpowerup.com/download/gpu-z/

Setelah memuat turun perisian yang diperlukan, ikuti langkah-langkah untuk memastikan bahawa anda tidak melampaui GPU anda secara berlebihan.

Langkah 1: Permulaan

Langkah ini adalah yang paling asas. Yang mesti anda buat ialah buka MSI Afterburner dan tekan pada tetapan.

Setelah anda berada dalam tetapan, tetingkap kecil akan muncul. Tatal ke bawah sedikit sehingga anda melihat "Buka kunci pemantauan voltan", dan pilih pilihan itu.

Selepas itu, yang perlu anda lakukan ialah mengklik "OK". Sebaik sahaja anda melakukannya, penunjuk nilai voltan akan dapat dilihat, sebaik sahaja perisian dimulakan semula.

Setakat ini, sangat bagus, bukan?

Langkah 2: Bermain dengan Keluk Voltan / Kekerapan

Proses undervolting sebenar bermula dari sini. Di MSI Afterburner, anda boleh mengklik butang atau menekan butang CTRL + F untuk membuka kurva editor seperti yang ditunjukkan di bawah.

Di sini, paksi-x menunjukkan voltan dalam milivol (mV), dan frekuensi paparan paksi-y dalam megahertz (MHz). Sebaliknya, garis merah putus-putus menunjukkan voltan semasa dan nilai frekuensi GPU anda.

Sebagai contoh, pada 825 mV, GTX 1080 saya akan beroperasi pada 1664 Mhz. Sekiranya anda meningkatkan voltan, GPU anda akan menggunakan lebih banyak tenaga, sehingga menyebabkan peningkatan suhu dan potensi pendikit terma.

Sekiranya anda melihat lebih dekat, anda dapat melihat kotak perak berbentuk persegi. Untuk menukar nilai dan frekuensi voltan, klik pada salah satu kotak perak dengan tetikus anda dan seret ke atas atau ke bawah untuk menyesuaikan tetapan. Anda boleh menurunkan voltan dengan memilih kotak berbentuk segi empat, dan menurunkan frekuensi pada voltan tersebut dengan menyeret kotak itu ke atas atau ke bawah.

Ingat, tidak digalakkan untuk meningkatkan frekuensi GPU terlalu tinggi atau menurunkan voltan di bawah 200 mV. Tetapan ini berpotensi merosakkan kad anda atau merosakkan aplikasi anda.

Untuk kestabilan dan keselamatan kad grafik saya, voltan saya akan kekal pada 812 mV.

Langkah 3: Penalaan Halus

Setelah memahami bagaimana keluk Voltan / Frekuensi berfungsi, inilah masanya untuk anda menyesuaikan nilai voltan anda dari titik ke titik.

Sebagai contoh, GTX 1080 saya menjalankan 1664MHz @ 825mV. Sekiranya kita melangkah ke tahap rendah, GPU saya akan berjalan 1657MHz @ 812mV. Sebagai alternatif, anda boleh menukar tahap frekuensi 1657Mhz @ 812mV menjadi 1667MHz @ 812mV, atau anda boleh menurunkan frekuensi dari 1657Mhz @ 812mV menjadi 1645Mhz @ 812mV. Dengan cara ini, GPU anda tidak akan menyia-nyiakan tenaga tanpa peningkatan frekuensi.

Setelah memilih voltan dan frekuensi yang diingini, tutup lekukan dan teruskan ke langkah keempat, untuk menguji kestabilan GPU. Sekiranya semuanya diatur, anda boleh beralih ke titik voltan seterusnya, yang pada GTX 1080 saya ialah 800mV.

Sekiranya anda menghadapi masalah, kembali ke lekukan, dan turunkan frekuensi. Contohnya, jika anda menghadapi masalah dengan 1657MHz @ 812mV, anda boleh menurunkan frekuensi sebanyak 10Mhz 1647Mhz @ 812mV. Dengan cara ini, anda dapat memeriksa tetapan voltan dan frekuensi mana yang paling sesuai untuk GPU anda.

Langkah 4: Memeriksa Kestabilan

Setelah anda memilih voltan yang lebih rendah dan menyesuaikan frekuensi pada voltan tersebut, tutup "Editor keluk voltan / frekuensi" anda dan tekan pada tanda semak yang terdapat pada MSI Afterburner.

Sekarang, jalankan sebarang penanda aras dan periksa kestabilan GPU anda.

Sebaik-baiknya, anda dikehendaki menjalankan penanda aras selama lebih dari 5 minit untuk menilai kestabilan sepenuhnya. Sekiranya permainan anda rosak, kembali ke langkah 3.

Langkah 5: Pulihkan Tetapan (pilihan)

Langkah ini adalah pilihan. Sekiranya anda ingin kembali ke tetapan voltan GPU lalai anda, anda boleh mengklik butang ini untuk menetapkan semula semuanya.

Keputusan Akhir

Sekarang setelah anda mengetahui bagaimana melemahkan GPU anda, anda dapat memperoleh prestasi maksimum pada tahap voltan yang lebih rendah. Walaupun frekuensi yang lebih tinggi bermaksud prestasi keseluruhan yang lebih baik, pertukaran tidak begitu berbaloi jika menyebabkan GPU anda terlalu panas.

Titik manis adalah di mana anda boleh mendapatkan frekuensi maksimum pada voltan yang lebih rendah. Dengan cara ini, GPU anda akan berjalan dengan lebih pantas semasa menggunakan voltan yang lebih rendah.

Jadi, tunggu apa lagi? Tekankan GPU anda ke dalam isi hati anda dan mainkan permainan atau jika GPU anda tidak memenuhi harapan anda walaupun setelah melakukan undervolting, maka pertimbangkan untuk mendapatkan GPU yang baru seperti GPU RX 5700XT ini dari AMD.