Betulkan: Suara Keliling Saluran Tidak Berfungsi di Windows 10

Peningkatan Windows 10 dari versi Windows sebelumnya adalah percuma dan banyak pengguna memilih untuk menaik taraf, setiap kali anda menaik taraf kemungkinan terdapat konflik dan masalah keserasian yang paling biasa dengan pemacu yang anda miliki sebelumnya yang dirancang dan dikembangkan untuk sistem operasi anda sebelumnya.

Windows 10 menyokong sebahagian besar aplikasi dan pemacu yang anda pasang sebelumnya tetapi anda mungkin perlu meningkatkannya. Suara surround Channel tidak berfungsi di Windows 10 adalah salah satu masalah yang dihadapi oleh pengguna yang menaik tarafnya ke Windows 10. Pengguna mendapat suara asas dari pembesar suara depan; namun, mereka tidak mendapat suara dari pembesar suara belakang.

Biasanya, masalah ini berlaku dalam sistem yang mempunyai kad suara 5.1 Realtek. Kerana kad suara 5.1 Realtek berfungsi dengan baik di Windows 7 dan 8.x, pengguna mencari Microsoft untuk penyelesaian masalah ini. Kakitangan sokongan Microsoft mengumumkan bahawa mereka sedang menangani masalah ini. Walau bagaimanapun, Microsoft masih belum memberikan penyelesaian.

Kemas kini: Setelah lebih dari dua tahun, bunyi surround masih rosak sebahagiannya di Windows 10. Walaupun pembaikan dilaksanakan pada binaan 10586.1 dan binaan 10586.3 , masalahnya masih sebahagiannya masih ada. Buat masa ini, masalah ini hanya mempengaruhi bunyi surround yang dikodkan dalam masa nyata seperti permainan atau DTS Live . Trek sekeliling yang dirakam seperti yang terdapat pada DVD dan Blu Rays kini berfungsi dengan baik di bawah Windows 10. Dengan teknologi bunyi baru seperti Dolby Atmos dan Sonic, Microsoft tidak mungkin akan melepaskan tampalan rasmi untuk edisi 5.1 surround untuk Windows 10 Microsoft sekali lagi menggunakan usang yang dirancang untuk memaksa pengguna berpindah ke Sonic dan Atmos.

Sementara kami menunggu Microsoft dengan bersungguh-sungguh untuk melepaskan penyelesaian rasmi untuk masalah ini, mari kita lihat beberapa penyelesaian yang membolehkan pengguna memperbaiki masalah sekeliling saluran mereka pada Windows 10. Ikuti setiap kaedah agar anda dapat menemui penyelesaian yang sesuai untuk anda.

Kaedah 1: Mengaktifkan Pengisian Speaker

Salah satu penyelesaian yang nampaknya sangat berkesan bagi pengguna yang menghadapi masalah saluran 5.1 adalah dengan membolehkan peningkatan dan Pengisian Speaker. Walaupun ini akan membolehkan anda menggunakan semua pembesar suara semasa menjalankan Windows 10, kualiti suara keseluruhan akan diturunkan. Daripada mendapatkan spektrum audio sepenuhnya mungkin melalui semua saluran, pembesar suara belakang akan menggunakan virtualisasi untuk memberikan kesan seperti sekeliling. Inilah yang perlu anda lakukan untuk mengaktifkan penceramah:

  1. Tekan kekunci Windows + R dan ketik  "mmsys.cpl" . Tekan Enter untuk membuka kotak dialog Suara.

  2. Pergi ke tab Main balik , pilih pembesar suara surround 5.1 anda dan klik pada Properties.

  3. Dalam Properties Speaker , pergi ke tab Peningkatan dan hapus centang kotak di sebelah Nonaktifkan semua kesan bunyi . Kemudian, Tatal ke menu di bawah dan tandakan kotak di sebelah Speaker Fill . Tekan Terapkan untuk menyimpan konfigurasi anda.

  4. Nyalakan semula peranti anda dan lihat sama ada anda dapat mendengar suara dari pembesar suara belakang anda. Sekiranya anda mempunyai masalah yang sama, beralih ke kaedah seterusnya.

Kaedah 2: Menukar Format Audio menjadi 24/96

Kaedah berikut ini sangat berkesan jika audio anda dikeluarkan melalui S / PDIF. Beberapa pengguna berjaya mengaktifkan suara surround 5.1 setelah menukar format audio menjadi 24 bit, 96000 Hz. Ini juga terbukti berkesan bagi pengguna yang menghadapi masalah untuk mengaktifkan Dolby Direct Live . Ikuti langkah di bawah ini untuk menukar format audio menjadi 24/96:

  1. Tekan kekunci Windows + R dan ketik  "mmsys.cpl" . Tekan Enter untuk membuka kotak dialog Suara.

  2. Pergi ke tab Main balik , pilih pembesar suara surround 5.1 anda dan klik pada Properties.

  3. Seterusnya, pergi ke tab Advanced dan gunakan menu drop-down di bawah Default Format untuk menukar format audio menjadi 24 bit, 96000 Hz (Kualiti Studio). Tekan Terapkan untuk menyimpan pengubahsuaian anda.

  4. Nyalakan semula sistem anda dan lihat apakah surround saluran 5.1 kini berfungsi. Sekiranya tidak ada yang berubah menjadi lebih baik, beralih ke kaedah seterusnya.

Kaedah 3: Nyahpasang Pemacu Audio Windows

Sebilangan pengguna telah menyelesaikan masalah ini dengan menyahpasang pemacu suara dari Pengurus Peranti. Ini akan memaksa Windows memasang semula pemacu dan selalunya ia akan memasang versi yang lebih baru secara automatik. Inilah yang perlu anda lakukan:

  1. Pegang Kekunci Windows dan Tekan X dan pilih Pengurus Peranti .
  2. Klik dua kali input dan output Audio untuk menunjukkan sub-item. Klik kanan pada peranti yang dipasang satu persatu, dan klik Nyahpasang . Klik OK dalam dialog Confirm Device Uninstall.
  3. Selepas menyahpasang pemacu peranti lama, klik pada Imbas perubahan perkakasan  dari  tab Tindakan.

Windows 10 akan cuba memasang pemacu untuk peranti audio anda secara automatik pada reboot seterusnya. Sekiranya diminta, klik Cari secara automatik untuk perisian pemacu yang dikemas kini , dan biarkan Windows 10 memasang pemacu. Dalam kebanyakan kes, anda akan dapat mendapatkan bunyi surround 5.1 anda semula setelah anda memasang semula pemacu audio.

Catatan: Sekiranya Windows tidak memuat turun dan memasang pemacu audio secara automatik, anda perlu pergi ke laman web pengeluar kad suara onboard anda dan memuat turun pemacu secara manual (untuk Realtek onboard, muat turun Pemacu Audio Definisi Tinggi dari sini). Selepas itu, periksa audio anda dan lihat apakah bunyi surround 5.1 berfungsi.

Sekiranya anda masih tidak mendapat isyarat kepada pembesar suara belakang, anda tidak perlu berbuat apa-apa selain membeli pembesar suara dengan teknologi terbaru (dikuasakan oleh Atmos atau Sonic) atau membeli kad suara 5.1 khusus yang diketahui berfungsi dengan baik di bawah Windows 10 ( tidak banyak). Penyelesaian yang lebih terdesak adalah untuk kembali ke Windows 8.1 atau Windows 7, hingga 5.1 saluran surround yang disokong sepenuhnya.