Kod Ralat 0xc0AA0301 (Mesej Tidak Ada)

The Ralat Kod 0xc0aa0301 muncul apabila pengguna Windows cuba menggunakan Movie Studio untuk mencetak CD atau DVD menggunakan CD atau DVD penulis disambungkan. Dalam kebanyakan kes, masalah ini dilaporkan berlaku pada Windows 7.

Ternyata, ada beberapa sebab berbeza yang mungkin menyebabkan ralat ini:

  • Kosongkan DVD tidak serasi dengan penulis DVD - Sekiranya anda menggunakan penulis DVD yang lebih lama, kemungkinan anda menggunakan DVD kosong (sama ada DVD-R atau DVD + R) yang tidak serasi dengan penulis DVD anda. Dalam kes ini, anda harus mencuba menggunakan kosong DVD hibrid yang menyokong kedua DVD-R dan DVD + R untuk mengelakkan ketidaksesuaian jenis ini.
  • Pemacu chipset usang - Ini mungkin kelihatan seperti pelakunya, tetapi pemacu chipset usang telah disahkan menyebabkan kod ralat ini. Masalah ini sering berlaku pada pemacu chipset untuk notebook, ultrabook, dan komputer riba. Sekiranya senario ini berlaku, anda perlu mengikuti saluran rasmi dan mengemas kini pemacu chipset ke versi terkini yang tersedia.
  • Kesalahan Common Movie Studio - Masalah ini telah muncul dengan Movie Studio selama bertahun-tahun, dan ini adalah salah satu sebab mengapa sebahagian besar pengguna asalnya akhirnya berhijrah ke alat pihak ketiga yang lain. Tidak ada penyelesaian untuk masalah ini selain menggunakan ImageBurn atau alat pembakar yang boleh dipercayai yang lain yang membolehkan anda mengatasi masalah ini.
  • Pemacu DVD yang tidak betul - Dalam keadaan tertentu, anda mungkin akan melihat ralat ini kerana terdapat ketidakkonsistenan dengan pemasang DVD anda. Kemungkinan besar, jangkitan malware atau penutupan yang tidak dijangka menyumbang kepada kemunculan masalah ini. Untuk menyelesaikan masalah ini, anda perlu menyahpasang pemacu DVD semasa melalui Pengurus Peranti untuk memaksa OS anda memasang setara generik.
  • Pemasangan iTunes rosak - Sekiranya anda melihat kod ralat semasa cuba membakar kandungan yang dilindungi DRM melalui iTunes, kemungkinan anda menghadapi pemasangan iTunes yang buruk. Dalam kes ini, anda boleh menyelesaikan masalah dengan memasang semula iTunes atau versi iTunes UWP.

Kaedah 1: Beralih ke DVD-R Bank

Penulis DVD / CD adalah teknologi yang agak ketinggalan zaman sekarang, tetapi ada kemungkinan anda melihat ralat 0xc0aa0301 kerana kenyataan bahawa pembakar DVD TIDAK menyokong format DVD + R yang lebih baru.

Perlu diingat bahawa terdapat 2 jenis DVD utama - DVD-R dan DVD + R .

DVD-R adalah teknologi awal yang dikembangkan pada tahun 1997 diikuti dengan format DVD-R yang lebih baru yang dipatenkan oleh Sony dan Philips dan dikeluarkan pada tahun 2002. Sementara DVD-R menggunakan tanda kecil di sepanjang alur cakera untuk menentukan lokasi sinar laser, DVD-R bergantung pada 'frekuensi goyangan' ketika laser bergerak untuk menentukan lokasinya.

Yang saya cuba sampaikan ialah, JIKA anda cuba membakar kandungan pada DVD + R kosong dengan penulis DVD yang tidak menyokong DVD + R, anda akan mendapat ralat 0xc0aa0301 ini . Perkara yang sama berlaku sebaliknya.

Penyelesaiannya, dalam kes ini, adalah dengan berpindah ke penulis DVD baru atau yang menyokong format DVD-R dan DVD-R (kebanyakan mereka melakukannya), atau keluar dan beli DVD kosong baru. Setiap DVD kosong yang anda dapat sekarang dibangunkan untuk menyokong kedua-dua teknologi.

Sekiranya anda menganggap bahawa kosong DVD yang anda gunakan tidak relevan dalam kes anda, beralih ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Kemas kini Pemacu Chipset

Pemacu chipset biasanya terkenal bertanggungjawab mengawal komunikasi antara pemproses, GPU, cakera keras, dan memori sistem. Tetapi pemacu chipset yang tidak betul boleh menyebabkan pelbagai masalah termasuk masalah dengan membakar DVD kosong melalui penulis DVD.

Dalam kebanyakan kes, masalah berkaitan chipset yang membawa kepada kemunculan ralat 0xc0aa0301 dilaporkan dengan notebook, ultrabook, dan komputer riba.

Nasib baik, jika masalah ini berlaku, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah ini dengan mengemas kini pemacu chipset anda. Versi tepat yang anda perlukan dan langkah memasang kemas kini chipset akan berbeza bergantung pada pengeluar dan model papan induk anda.

Untuk mempermudah anda, kami telah membuat 2 panduan berasingan - satu untuk Intel dan satu untuk AMD.

A. Mengemas kini pemacu chipset AMD

  1. Buka penyemak imbas lalai anda dan lawati halaman Pemacu dan Sokongan AMD .
  2. Sebaik sahaja anda sampai ke halaman yang betul, tatal ke bawah ke bahagian  Cari Produk anda  .
  3. Seterusnya, pilih Chipsets dari lajur di sebelah kiri, kemudian pilih soket pemproses anda dari bahagian di sebelah kanan.
  4. Selepas anda memilih soket, pilih pemproses anda dari lajur yang baru muncul dan klik Kirim untuk mencari versi chipset yang betul.
  5. Dari senarai hasil, luaskan menu lungsur turun yang dikaitkan dengan versi Windows yang anda gunakan dan klik Muat turun dari menu yang baru muncul.
  6. Setelah muat turun selesai, klik dua kali pada pemasang, kemudian ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan pemasangan pemacu chipset terkini.
  7. Setelah pemasangan selesai, mulakan semula komputer anda dan lihat apakah masalahnya kini sudah selesai.

B. Mengemas kini pemacu chipset Intel

  1. Buka penyemak imbas lalai anda dan lawati halaman muat turun untuk Chipset INF Utility .
  2. Sebaik sahaja anda sampai di halaman yang betul, klik pada butang Muat turun di sudut kiri atas skrin.
  3. Pada skrin seterusnya, klik pada  Saya menerima syarat dalam perjanjian lesen  untuk bersetuju dengan ToS.
  4. Tunggu sehingga muat turun selesai, kemudian gunakan utiliti seperti 7zip, WinZip atau Winrar untuk mengekstrak kandungan arkib.
  5. Seterusnya, klik dua kali pada SetupChipset.exe yang boleh dilaksanakan, kemudian ikuti arahan di skrin untuk memasang pemacu chipset terkini.
  6. Setelah pemasangan selesai, mulakan semula komputer anda dan lihat apakah masalahnya diselesaikan pada permulaan komputer seterusnya.

Kaedah 3: Menggunakan ImageBurn

Sekiranya anda menghadapi ralat ini semasa mencuba kandungan melalui Movie Studio, kemungkinan anda menggunakan versi percubaan atau menghadapi masalah biasa yang mempengaruhi alat ini selama bertahun-tahun.

Beberapa pengguna yang terjejas yang menghadapi masalah yang sama akhirnya berjaya menyelesaikan masalah ini dengan berpindah ke alat pihak ketiga yang diterima secara meluas sebagai pembakar DVD bertujuan umum terbaik - ImgBurn .

Sekiranya anda tidak keberatan menggunakan alat pihak ketiga untuk mengelakkan ralat 0xc0aa0301 , teruskan dan nyahpasang versi terbaru ImgBurn dan cuba lagi usaha pembakaran setelah pemasangan selesai.

Sekiranya anda sudah mencuba menggunakan alat yang berbeza untuk menulis pada DVD kosong dan anda masih melihat ralat yang sama, beralih ke kemungkinan perbaikan seterusnya di bawah.

Kaedah 4: Memasang semula pemacu DVD Writer

Sekiranya tiada penyelesaian di atas yang sesuai untuk anda, anda harus mula mempertimbangkan hakikat bahawa anda mungkin menghadapi pemacu penulis DVD yang tidak betul atau rosak. Ternyata, pemadaman mesin yang tidak dijangka semasa pemasangan kemas kini, jangkitan malware, atau percubaan peningkatan yang salah mungkin merosakkan pemacu DVD yang mungkin akhirnya menyebabkan kesalahan 0xc0aa0301 .

Sekiranya senario ini sepertinya dapat dilaksanakan, anda harus mencuba menyahpasang pemacu DVD semasa, memaksa sistem operasi anda memasang setara generik yang diketahui berfungsi dengan baik.

Beberapa pengguna yang terjejas telah mengesahkan bahawa masalah itu telah diperbaiki setelah mereka menggunakan Device Manager untuk menyahpasang pemacu DVD semasa. Ikuti arahan di bawah untuk memasang semula pemacu penulis DVD:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik 'devmgmt.msc' dan tekan Enter untuk membuka Pengurus Peranti . Sekiranya anda diminta oleh UAC (Kawalan Akaun Pengguna) , klik Ya untuk memberikan hak pentadbiran.
  2. Setelah anda berada di dalam Pengurus Peranti , luaskan menu lungsur turun yang berkaitan dengan pemacu DVD / CD-ROM dan lihat apakah anda dapat melihat tanda seru kuning yang dikaitkan dengan pemacu DVD anda. Sekiranya anda melihatnya, ini adalah pengesahan bahawa anda menghadapi masalah pemacu DVD.
  3. Teruskan dan nyahpasang pemacu DVD semasa dengan mengklik kanan pada entri DVD dan memilih Nyahpasang dari menu konteks yang baru muncul.
  4. Sahkan penyahpasangan pada arahan seterusnya, kemudian tunggu proses selesai.
  5. Mulakan semula komputer anda untuk membolehkan sistem operasi anda memasang pemacu generik pada permulaan sistem seterusnya.
  6. Ulangi tindakan yang sebelumnya menyebabkan ralat 0xc0aa0301 dan lihat apakah masalahnya kini telah diperbaiki.

Sekiranya senario ini tidak berlaku dan anda menghadapi masalah ini dengan iTunes, beralih ke kemungkinan perbaikan seterusnya di bawah.

Kaedah 5: Memasang semula iTunes (jika ada)

Sekiranya anda akhirnya melihat ralat 0xc0aa0301 semasa cuba membakar DVD menggunakan iTunes, kemungkinan anda sebenarnya menghadapi pemasangan iTunes yang tidak betul. Beberapa pengguna yang terjejas yang menghadapi masalah yang sama telah mengesahkan bahawa masalah tersebut telah diselesaikan dan mereka dapat membakar DVD tanpa masalah setelah mereka menyahpasang versi iTunes semasa dan kemudian versi terbaru melalui saluran rasmi.

Ternyata, salah satu penyebab paling umum yang akhirnya menyebabkan kesalahan ini adalah imbasan AV yang akhirnya mengkuarantin beberapa item atau pergantungan yang dihubungkan ke iTunes atau Bonjour.

Walaupun Anda sudah diberi penjelasan mengenai penyelesaiannya, ingatlah bahawa bergantung pada versi iTunes yang anda gunakan, langkah-langkah tepat memasang semula iTunes akan berbeza. Sekiranya anda menggunakan iTunes versi desktop, penyahpasangan akan ditangani oleh infrastruktur Program dan Ciri . Tetapi jika anda menggunakan iTunes versi UWP (Universal Windows Platform) untuk Windows 10, anda perlu mengambil pendekatan yang berbeza.

Untuk menampung kedua-dua senario yang berpotensi, kami telah membuat 2 panduan berasingan, jadi jangan ikut yang sesuai dengan senario tertentu.

A. Memasang semula iTunes untuk Desktop

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik 'appwiz.cpl' di dalam kotak teks dan tekan Enter untuk membuka tetingkap Program dan Ciri .
  2. Setelah anda masuk ke dalam layar Program dan Ciri , tatal ke bawah senarai aplikasi yang terpasang dan cari aplikasi iTunes. Klik kanan pada aplikasi iTunes dan pilih Nyahpasang dari menu konteks yang baru muncul.
  3. Di dalam skrin nyahpasang, ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan prosesnya, kemudian mulakan semula komputer anda.
  4. Seterusnya, klik pada ruangan Publisher untuk memesan setiap perisian yang dipasang melalui penerbitnya sehingga lebih mudah untuk mencopot pemasangan setiap perisian sokongan Apple yang tersisa.
  5. Selepas anda melakukan ini, pergi ke depan dan segala-galanya uninstall yang yang ditandatangani oleh Apple Inc . Selepas anda melakukan ini, mulakan semula komputer anda dan tunggu sehingga permulaan seterusnya selesai.
  6. Setelah permulaan berikutnya selesai, muat turun versi iTunes terkini dengan menatal ke bahagian  Mencari versi lain  dan klik pada Windows untuk memuat turun versi terbaru iTunes untuk desktop.
  7. Setelah muat turun selesai, buka yang dapat dilaksanakan dan ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan pemasangan iTunes.
  8. Ulangi tindakan yang sebelumnya menyebabkan  ralat 0xc0aa0301  dan lihat apakah masalahnya kini telah diperbaiki.

B. Memasang semula iTunes UWP

  1. Membuka Run kotak dialog dengan menekan kekunci Windows + R . Seterusnya, jenis "ms-tetapan: appsfeatures"  dan tekan Masukkan untuk membuka  yang  Apps & Ciri-ciri  tab daripada Tetapan aplikasi.
  2. Di dalam  menu Aplikasi & Ciri , gunakan fungsi carian di bahagian kanan atas untuk mencari 'iTunes'. Dari senarai hasil, klik pada Itunes dan kemudian klik pada menu Hyperlink Lanjutan yang berkaitan dengannya.
  3. Di dalam menu Advanced Options , tatal ke bawah ke sub-menu Reset dan klik pada butang Reset .
  4. Pada arahan pengesahan akhir, klik pada Tetapkan semula sekali lagi, kemudian tunggu proses selesai.
  5. Setelah iTunes UWP diset semula, buka lagi, sambungkan dengan akaun Apple anda dan lihat apakah masalahnya kini sudah selesai.
Teg Windows