Cara Mudah Memasang ROM Stok Android tanpa PC

Deodexing ROM stok Android anda membuka pelbagai ciri penyesuaian baru, terutamanya jika anda merancang untuk mengubah perkara seperti SystemUI.apk sendiri. Sudah tentu, jika anda ingin benar-benar menyesuaikan peranti Android anda, lebih baik memasang ROM khusus ( seperti LineageOS atau yang serupa) yang sudah mempunyai semua jenis ciri penyesuaian yang ada - tetapi itu tidak mungkin bagi banyak pemilik peranti di mana ROM tersuai yang popular belum dihantar ke jenama peranti khusus anda.

APK dibahaskan oleh pembangun untuk menjimatkan ruang dan masa boot - pada dasarnya, odexing bermaksud bahagian aplikasi dikumpulkan dan dioptimumkan sebelum boot, jadi aplikasi akan dimuatkan sebelumnya. Anggap saja, keseluruhan UI / tema sistem anda akan dimuatkan sebahagian dan dioptimumkan sebelum boot.

Apabila kami membuat APK sistem deodex , kami membuang faedahnya, tetapi menjadikannya lebih mudah untuk menyesuaikan dan memberi tema pada sumber daya sistem tersebut, kerana tidak ada potongan kod yang akan berasal dari lokasi luaran.

Panduan Appuals yang berkaitan

  • Cara UI Sistem Android Tema Secara Manual
  • Cara Menguraikan dan Tema APK Android

Keperluan

  • Peranti Android yang di-root
  • BusyBox dipasang pada peranti anda
  • Aplikasi Percuma Kotak Alat 3C

Langkah pertama adalah memasang aplikasi Kotak Alat 3C pada peranti Android anda, dan melancarkannya. Ia akan meminta izin root, jadi berikannya.

Di bahagian atas aplikasi Kotak Alat 3C, masuk ke tab "Kelola", lalu tekan tetapan Pengurus Peranti.

Sekarang di bahagian atas tetapan Pengurus Peranti, pergi ke tab "Satu Klik", tekan butang Deodex, dan ubah suis menjadi persis seperti yang digambarkan di bawah:

Tekan OK, terima amaran ( anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya 25% ruang kosong pada storan dalaman anda) , dan kemudian biarkan aplikasi 3C Toolbox melakukan perkara tersebut.

Setelah selesai, but semula peranti anda - but semula setelah menyahkod aplikasi anda akan memakan masa, ingat apa yang telah kita bicarakan pada awal panduan ini. Oleh itu, biarkan telefon anda sekurang-kurangnya 5 hingga 10 minit untuk melalui proses boot kerana "mengoptimumkan" semua aplikasi anda. Semestinya reboot lebih pantas selepas kali pertama ini.

Peranti Android anda kini harus dinodeks sepenuhnya!