Betulkan: Kedai Data Konfigurasi Boot Tidak Dapat Dibuka

Beberapa pengguna Windows melaporkan mendapat ralat ' Penyimpanan data konfigurasi boot tidak dapat dibuka' ketika mencoba menjalankan perintah bcdedit di dalam Command Prompt. Selalunya, kesalahan ini disertai oleh sub-ralat seperti 'Akses ditolak' atau 'Peranti sistem yang diminta tidak dapat dijumpai'. Masalahnya tidak eksklusif untuk versi Windows tertentu kerana disahkan berlaku pada Windows 7, Windows 8 / 8.1 dan Windows 10.

Apa itu BCDE dit?

BCDEdit adalah alat baris perintah yang digunakan untuk menguruskan Boot Configuration Data (BCD) . Ini berisi sebuah toko yang digunakan untuk menggambarkan aplikasi boot dan pengaturan aplikasi boot. Mengenai fungsinya, BCDEdit dapat digunakan untuk berbagai tujuan, termasuk menambahkan ramuan menu boot, mengubah suai kedai yang ada dan membuat yang baru dari awal.

Apa yang menyebabkan  ralat ' Penyimpanan data konfigurasi but tidak dapat dibuka' ?

Kami menyiasat masalah ini dengan melihat pelbagai laporan pengguna dan strategi pembaikan yang telah digunakan oleh pengguna yang terlibat untuk mencapai masalah ini. Ternyata, terdapat beberapa senario biasa di mana masalah ini akan muncul:

  • Prompt Perintah tidak mempunyai akses admin - Dalam kebanyakan kes di mana kesalahan ini dilaporkan, masalah sebenarnya terjadi kerana Prompt Perintah di mana utiliti BCDEdit cuba digunakan tidak memiliki akses admin. Secara semula jadi, jika senario ini berlaku, anda dapat menyelesaikan masalah dengan membuka tetingkap Prompt Perintah sebagai pentadbir.
  • Mod but berbeza daripada jenis partition - Kesalahan ini juga mungkin berlaku jika anda cuba boot dari partition yang pada awalnya dibuat dengan jenis partition yang berbeza. Agar BCDEdit berfungsi dengan betul, anda perlu melakukan boot dari jenis partisi yang sama dengan cakera keras.

Sekiranya anda sedang berusaha menyelesaikan  ralat 'Penyimpanan data konfigurasi but tidak dapat dibuka' , artikel ini akan membolehkan anda menyelesaikan masalah dengan memberikan anda beberapa panduan penyelesaian masalah yang berjaya digunakan oleh pengguna lain dalam situasi serupa.

Untuk hasil yang terbaik, ikuti kaedah mengikut urutan yang ditunjukkan, kerana ia disusun mengikut kecekapan dan keparahan.

Kaedah 1: Membuka Command Prompt sebagai pentadbir

Dalam kebanyakan kes, masalah ini berlaku kerana masalah hak istimewa. Kemungkinan besar, BCDEdit terpaksa melakukan operasi yang memerlukan hak istimewa yang tinggi (akses admin). Ini lebih mungkin berlaku jika sub-mesej yang berkaitan dengan 'Penyimpanan data konfigurasi boot tidak dapat dibuka' ralat adalah  'Akses ditolak'.

Beberapa pengguna yang menemui mesej ralat yang tepat ini berjaya menyelesaikan masalah dan menyelesaikan operasi BCDEdit dengan membuka Command Prompt dengan hak istimewa pentadbiran. Inilah cara untuk melakukan ini:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan.
  2. Seterusnya, ketik "cmd" dan tekan Ctrl + Shift + Enter untuk membuka Prompt Perintah yang ditinggikan.
  3. Apabila anda diminta oleh UAC (Kawalan Akaun Pengguna) , klik Ya untuk memberikan hak pentadbiran.
  4. Setelah anda berada di Prompt Perintah yang ditinggikan, lakukan operasi yang sama yang sebelumnya mencetuskan  ralat 'Penyimpanan data konfigurasi boot tidak dapat dibuka' dan melihatnya telah diselesaikan.

Sekiranya anda masih menemui mesej ralat yang sama, beralih ke kaedah seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Menukar Mod Boot

Seperti yang telah ditunjukkan oleh beberapa pengguna yang terjejas, ketika boot mesin, anda perlu memastikan bahawa anda melakukan boot dari partisi yang sama dengan hard disk yang dibuat agar BCDEdit dapat berfungsi seperti yang diharapkan. Cara paling cepat untuk melakukan ini adalah dengan menukar mod BIOS. Prosedur ini dilakukan dari tetapan BIOS tetapi akan berbeza dari komputer ke komputer mengikut pengeluar motherboard dan versi BIOS yang disertakan.

Inilah panduan generik yang boleh membantu anda ke sana tanpa mengira pengeluar papan induk anda:

  1. Mulakan komputer anda dan tekan kekunci Persediaan (but but) semasa urutan permulaan awal. Biasanya, id kunci persediaan dipaparkan di skrin awal, tetapi sekiranya anda tidak melihatnya, ia adalah salah satu kunci F (F2, F4, F6, F8 dll.) Kekunci Del (untuk komputer Dell) atau kunci Esc.

    Catatan: Anda juga boleh mencari secara dalam talian untuk kunci Persediaan khusus komputer anda.

  2. Sebaik sahaja anda masuk ke tetapan BIOS, cari tab Boot dan ubah Mode Boot ke jenis di mana partisi mula-mula dibuat. Dalam kes ini, ia adalah BIOS Warisan .
  3. Setelah mod but diubah, simpan konfigurasi semasa dan mulakan semula komputer anda.
  4. Cuba gunakan perintah BCDEdit sekali lagi dan lihat apakah anda masih mendapat  ralat ' Storan  data konfigurasi boot tidak dapat dibuka' .