Betulkan: Aplikasi ini Menghalang Penutupan

Beberapa pengguna Windows melaporkan bahawa aplikasi mencegah penutupan. Sebagian besar pengguna yang terpengaruh melaporkan bahwa tidak ada nama yang terkait dengan aplikasi (hanya ikon) ketika kesalahan "Aplikasi ini mencegah penutupan" muncul. Mesej ralat ini muncul ketika anda cuba mematikan Windows dan ada aplikasi pihak ketiga yang berisi data yang belum disimpan. Tingkah laku ini dilaporkan berlaku pada Windows 7, Windows 8.1 dan Windows 10.

Apa yang menyebabkan pesan kesalahan "aplikasi mencegah penutupan"?

Kami menyiasat masalah ini dengan melihat pelbagai laporan pengguna dan strategi pembaikan yang berjaya digunakan oleh pengguna yang paling terjejas untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Sebab utama mengapa mesej ralat ini ("Aplikasi ini mencegah penutupan" muncul) ketika aplikasi dengan data yang belum disimpan masih dibuka di dalam sistem operasi anda. Berikut adalah senarai dengan penyebab biasa yang diketahui mencetuskan mesej ralat ini:

  • Penyunting Teks:  Notepad ++, Komodo, Kurungan
  • Suite pejabat: Microsoft Office, Libre Office, LibreOffice, Apache OpenOffice, SoftMaker FreeOffice, dll.
  • Penyunting Imej: Photoshop, Illustrator, Sumopaint, Pixlr, GIMP, PhotoScape, InPixio, dll.

Sekiranya anda mencari cara untuk menyelesaikan atau mengelakkan  ralat "Aplikasi ini mencegah penutupan" , artikel ini akan memberi anda beberapa langkah penyelesaian masalah. Di bawah, anda akan menemui beberapa kaedah yang telah digunakan oleh pengguna lain dalam situasi yang sama untuk mencegah munculnya mesej amaran (sama ada dengan mengendalikan aplikasi yang bertanggungjawab atau dengan mematikan arahan amaran sama sekali.

Kaedah disusun mengikut kecekapan dan keparahan. Sekiranya anda mahukan prosedur invasif minimum, gunakan kaedah 1 hingga 3. Jika anda mencari kaedah yang akan memastikan bahawa anda tidak akan melihat mesej ralat lagi, gunakan kaedah terakhir.

Kaedah 1: Menutup semua aplikasi dengan data yang belum disimpan

Sekiranya anda dapat mencari program yang dirujuk semasa amaran penutupan, anda dapat menyelesaikan pesanan amaran dengan membuka program yang berurusan dengan data yang belum disimpan dan menutupnya. Untuk melakukan ini, cukup klik Batal, kemudian buka program yang bertanggungjawab dan simpan perubahan sebelum mencuba prosedur Shut Down sekali lagi.

Sudah tentu, langkah-langkah ini tidak berlaku jika anda berurusan dengan aplikasi latar belakang atau anda tidak dapat mengetahui proses mana yang menyebabkan masalah tersebut.

Kemas kini: Sekiranya anda melihat mesej amaran ini dengan pencetak Brother atau mesin faks (milik Aplikasi Bantuan Pencetak Brother ), ini juga bermaksud kemas kini tersedia untuk pemacu. Dalam kes ini, anda akan dapat memperbaruinya melalui bar pemberitahuan.

Sekiranya kaedah ini tidak berlaku atau anda sedang mencari kaedah yang akan menghilangkan sepenuhnya mesej amaran, beralih ke kaedah seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Menamatkan tugas melalui Pengurus Tugas

Seperti yang dilaporkan oleh beberapa pengguna, masalah ini juga dapat terjadi dengan aplikasi latar belakang. Ini sukar kerana anda tidak mempunyai cara yang jelas untuk menangani data yang belum disimpan untuk memaksa mesej ralat hilang. Terdapat beberapa penyebab biasa yang diketahui mencetuskan tingkah laku ini - kebanyakan pemacu Brother Printer & Fax Machine dan pemacu pencetak serupa yang hanya beroperasi di latar belakang.

Beberapa pengguna yang terjejas berjaya menyelesaikan masalah dengan menggunakan Task Manager untuk menutup proses yang bertanggungjawab. Berikut adalah panduan ringkas mengenai cara melakukannya:

  1. Tekan Ctrl + Shift + Esc untuk membuka Pengurus Tugas. Kemudian, pergi ke tab Proses dan cari prosesnya dengan ikon yang sama dengan yang disebutkan dalam amaran.
  2. Klik kanan pada proses yang perlu anda tutup dan pilih End Task .
  3. Segera setelah proses respons dilumpuhkan, Anda seharusnya dapat menyelesaikan proses penutupan tanpa menghadapi peringatan "Aplikasi ini mencegah penutupan" .

Sekiranya kaedah ini tidak berlaku atau anda mencari kaedah tetap untuk mematikan mesej amaran, beralih ke kaedah seterusnya di bawah.

Kaedah 3: Menggunakan Event Viewer untuk mencari proses yang bertanggungjawab untuk mesej amaran

Sekiranya anda mengesyaki bahawa proses aplikasi bertanggungjawab untuk penangguhan tetapi anda tidak dapat mengetahui yang mana, ada satu cara yang membolehkan anda mengetahui dengan tepat aplikasi mana yang menyebabkan masalah tersebut.

Beberapa pengguna yang mendapati diri mereka berada dalam situasi yang sama telah melaporkan bahawa mereka dapat menggunakan Event Viewer untuk mengetahui aplikasi yang bertanggung jawab untuk pesan peringatan.

Berikut adalah panduan ringkas untuk menggunakan Event Viewer untuk mengetahui proses mana yang bertanggung jawab untuk  pesan amaran "Aplikasi ini mencegah penutupan"  :

  1. Mulakan penutupan seperti yang biasa anda lakukan.
  2. Ketika Anda melihat perintah  peringatan "Aplikasi ini mencegah penutupan"  , tekan butang Batal untuk menghentikan operasi penutupan.
  3. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan. Kemudian, ketik "eventvwr.msc" dan tekan Enter untuk membuka utiliti Event Viewer .
  4. Di dalam utiliti Event Viewer , gunakan menu sebelah kiri untuk memilih Log Windows . Kemudian, klik dua kali pada Aplikasi untuk memunculkan peristiwa Aplikasi di panel sebelah kanan.
  5. Di dalam bahagian Aplikasi , cari acara yang menyatakan "Aplikasi berikut berusaha memveto penutupan"  di tab Umum (di bawah daftar peristiwa). Oleh kerana anda baru sahaja memaksa mesej amaran muncul, ia harus menjadi salah satu senarai pertama kerana pesanan lalai adalah mengikut tarikh / waktu.
  6. Anda akan dapat mencari yang boleh dilaksanakan yang menyebabkan mesej amaran disenaraikan selepas titik dua. Sekiranya anda tidak mengenalinya, Google dan anda akan dapat mencari program yang berkaitan dengannya.
  7. Setelah anda berjaya mengenal pasti aplikasi yang bertanggungjawab, tekan Ctrl + Shift + Esc  untuk membuka Pengurus Tugas. Kemudian, pergi ke tab Proses dan tutup aplikasi yang bertanggungjawab.

    Sekiranya kaedah ini tidak berlaku dan anda sedang mencari kaedah yang akan menghalang  aplikasi peringatan aplikasi ini menghalang penutupan daripada muncul lagi, beralih ke kaedah seterusnya di bawah. Sekiranya anda tidak dapat mencari aplikasi apa pun, periksa apakah Anda memiliki aplikasi "Brother Printer Services" kerana diketahui menyebabkan masalah semasa penutupan. Cari dan nyahpasang / lumpuhkannya seperti yang ditunjukkan di atas.

Kaedah 4: Menggunakan Editor Registry untuk mengelakkan amaran

Ada satu cara tetap yang memungkinkan anda menyingkirkan pesan amaran "Aplikasi ini mencegah penutupan" . Kaedah ini melibatkan penggunaan hack Registry Editor untuk memprogram OS anda untuk memastikan bahawa semua perisian terbuka yang merangkumi data yang belum disimpan akan ditutup secara automatik sebaik sahaja anda memulakan prosedur penutupan di Windows. Sebelum meneruskan, pastikan untuk membuat sandaran pendaftaran anda sekiranya ada masalah yang buruk dan anda dapat menyandarkan pendaftaran.

Walaupun ini memastikan bahawa anda tidak akan menerima amaran lagi, ia juga berpotensi membuat anda kehilangan beberapa data yang belum disimpan jika anda secara salah memulakan prosedur penutupan sebelum anda bersedia.

Berikut adalah panduan ringkas untuk mencegah " Aplikasi ini mencegah penutupan " diubah dengan mengubah Pendaftaran:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan. Kemudian, ketik "regedit" dan tekan Enter untuk membuka Registry Editor.
  2. Di dalam Registry Editor, gunakan panel sebelah kiri untuk menavigasi ke lokasi berikut:
    Komputer \ HKEY_CURRENT_USER \ Control Panel \ Desktop

    Catatan: Anda boleh menavigasi ke lokasi ini secara langsung dengan menampal lokasi secara langsung di bar navigasi di bahagian atas skrin Registry Editor dan menekan Enter.

  3. Sebaik sahaja anda sampai di lokasi yang betul, pindah ke panel sebelah kanan dan klik kanan pada tempat kosong. Kemudian, pilih Baru> Nilai rentetan dan namakan AutoEndTasks .
  4. Klik dua kali pada nilai String yang baru dibuat (AutoEndTasks) dan tetapkan data nilai menjadi 1 . Kemudian, klik Ok untuk menyimpan perubahan.
  5. Tutup Editor Registry dan mulakan semula komputer anda untuk menyimpan perubahan.
  6. Pada permulaan seterusnya, nilai rentetan yang baru dibuat (AutoEndTask) akan memastikan semua perisian akan ditutup secara automatik sebaik sahaja anda mengklik butang Shutdown - walaupun mereka mengandungi data yang belum disimpan.