Betulkan: Windows Tidak Dapat Menyiapkan Komputer untuk Memulakan Fasa Pemasangan seterusnya

Beberapa pengguna mengalami kesalahan "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan berikutnya" ketika mencoba memasang Windows atau berusaha meningkatkan versi yang ada. Masalahnya tidak eksklusif untuk versi Windows tertentu dan dilaporkan berlaku dengan pemasangan Windows 7, Windows 8.1 dan Windows 10.

Apa yang menyebabkan ralat "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan seterusnya"?

Kami menyiasat masalah ini dengan melihat pelbagai laporan pengguna dan strategi pembaikan yang mereka gunakan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Berdasarkan apa yang kami kumpulkan, terdapat beberapa senario biasa yang akhirnya akan mencetuskan mesej ralat ini:

  • Terlalu banyak peranti tidak penting yang dipasang - Versi BIOS tertentu diketahui berfungsi apabila terlalu banyak perkakasan yang tidak diperlukan dipasang semasa proses pemasangan / peningkatan. Sebilangan besar pengguna yang terjejas berjaya menyelesaikan masalah dengan membuang atau mematikan setiap perkakasan yang tidak diperlukan.
  • Media pemasangan tidak disediakan dengan betul - Sebilangan pengguna yang terjejas telah mengesahkan bahawa ralat ini berlaku kerana media pemasangan yang dibuat dengan tidak betul. Setelah membuatnya dengan betul, kebanyakan pengguna telah melaporkan bahawa masalah tersebut telah diselesaikan.
  •  BIOS tidak menyokong versi Windows - Masalah ini sering dihadapi dengan Mini-PC dan komputer yang serupa. Sebilangan besar model motherboard yang lebih kecil yang baru dilancarkan mempunyai versi BIOS yang tidak menyokong Windows 7 atau yang lebih rendah.
  • Kerosakan fail sistem menyebabkan ralat - Kemungkinan juga kerosakan sistem fail inilah yang menyebabkan kesalahan ini. Pengguna dalam situasi yang serupa telah melaporkan bahawa masalah tersebut diselesaikan setelah mereka menghapus semua partisi dan melakukan pemasangan yang bersih.

Sekiranya anda sedang mencari pembaikan yang akan membolehkan anda melewati  ralat "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan seterusnya" , artikel ini akan memberi anda beberapa strategi pembaikan yang berpotensi.

Di bawah, anda akan menemui beberapa pembaikan yang telah digunakan oleh pengguna lain dalam situasi yang sama untuk menyelesaikan masalah ini. Oleh kerana kaedah di bawah ini disusun mengikut kecekapan dan keparahan, kami menasihati anda untuk mengikutinya mengikut urutan yang disajikan.

Kaedah 1: Melumpuhkan semua perkakasan yang tidak diperlukan

Pembaikan yang paling berkesan ketika menghadapi  ralat "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan berikutnya" adalah membuang / mematikan sebarang perkakasan yang tidak diperlukan. Ini amat berkesan dalam keadaan di mana pengguna cuba menaik taraf pemasangan Windows yang ada.

Beberapa pengguna berspekulasi bahawa masalah ini dipicu oleh versi BIOS yang disadap pada komputer lama. Ini hanya dilaporkan berlaku apabila terdapat banyak periferal dan peranti luaran yang disambungkan ke komputer.

Dengan ini, keluarkan perkakasan yang tidak kritikal seperti peranti Universal Serial Bus (USB), penyesuai rangkaian, kad suara, kad bersiri dan lain-lain. Sekiranya anda mempunyai banyak HDD atau SDD, putuskan sambungan yang tidak diperlukan semasa pemasangan. Juga, keluarkan pemacu optik yang sedang aktif di komputer anda.

Setelah komputer anda berjalan dengan perkakasan minimum, mulakan semula komputer anda dan mulakan pemasangan semula. Kemungkinan anda akan dapat menyelesaikan proses tanpa melihat ralat lagi.

Kaedah 2: Sediakan media pemasangan dengan betul

Penyebab lain yang mungkin menimbulkan masalah ini ialah media pemasangan yang ditulis dengan teruk. Oleh kerana disahkan bahawa  ralat "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan seterusnya" mungkin berlaku jika media tidak disiapkan dengan betul, anda mungkin dapat menyelesaikan masalah dengan memulakan prosesnya lagi dari pemasangan lain media.

Berikut adalah dua kaedah berbeza yang boleh anda ikuti untuk membuat media pemasangan Windows. Ikuti mana yang kelihatan lebih sesuai dengan keadaan anda sekarang:

  • Membuat DVD atau USB Windows 7
  • Membuat pemacu USB Bootable dengan Rufus atau MediaCreation Tool

Ulangi proses dengan media yang baru dibuat dan lihat apakah anda masih menghadapi  ralat "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan seterusnya" .

Sekiranya ralat masih berlaku walaupun dengan media pemasangan baru, beralih ke kaedah seterusnya di bawah.

Kaedah 3: Sahkan sama ada BIOS menyokong versi Windows 

Sekiranya anda cuba memasang versi Windows yang lebih lama pada komputer riba atau desktop yang lebih baru, ada kemungkinan model BIOS anda tidak menyokong versi Windows yang anda cuba pasang. Terdapat banyak kes yang dilaporkan dengan ini berlaku pada model Mini-PC. Hampir semua model yang lebih baru tidak akan menyokong versi Windows yang lebih lama daripada 8.1.

Sekiranya anda fikir senario ini mungkin berlaku untuk keadaan semasa anda, hubungi perkhidmatan jaminan anda atau cari dalam talian untuk melihat apakah model BIOS yang ada di PC anda menyokong versi Windows yang anda cuba pasang.

Sebagai alternatif, cuba pasang versi Windows yang lebih baru dan lihat apakah   ralat "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan seterusnya" masih berlaku.

Kaedah 4: Memadam semua partisi

Beberapa pengguna yang terjejas telah melaporkan bahawa mereka akhirnya dapat menjalani pemasangan dan menyelesaikan proses tanpa  ralat "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan berikutnya" hanya setelah mereka menghapus semua partisi dan memulakan pemasangan OS proses dari awal.

Sudah tentu, ini boleh menjadi kesulitan besar jika anda hanya ingin menaik taraf pemasangan Windows yang ada, tetapi jika anda telah sampai sejauh ini tanpa hasil anda tidak benar-benar mempunyai pilihan lain.

Tetapi sekiranya berlaku masalah, kami menasihatkan anda untuk membuat sandaran Imej Sistem Windows sebelum anda meneruskan penghapusan semua partisi yang ada. Anda boleh mengikuti artikel ini ( di sini ) untuk mengetahui cara membuat sandaran Imej Sistem.

Setelah sandaran di tempat, mulakan semula komputer anda dan paksa komputer anda untuk boot dari media pemasangan. Apabila anda sampai di skrin di mana anda boleh memilih tempat untuk memasang OS, hapus setiap partisi yang ada dan buat yang baru dari ruang Tidak Diagihkan.

Seterusnya, lanjutkan dengan pemasangan Windows secara normal dan anda tidak lagi menghadapi  kesalahan "Windows tidak dapat mempersiapkan komputer untuk boot ke fasa pemasangan seterusnya" .