Betulkan: Desktop Jauh Chrome tidak berfungsi

Google, mengikuti jejak gergasi teknologi lain, telah mengeluarkan utiliti bernama " Chrome Remote Desktop ". Ini seperti semua aplikasi desktop jauh yang lain di mana anda harus memasangkan dua komputer menggunakan PIN dan kemudian memulakan perkongsian. Inovasi dalam utiliti adalah bahawa anda tidak perlu memuat turun aplikasi penuh. Sebaliknya, utiliti ini terdapat di kedai Sambungan di Chrome dan membuat anda memuat turun aplikasi Chrome mini. Google juga melancarkan versi web utiliti baru-baru ini.

Namun, beberapa pengguna menghadapi masalah di mana mereka tidak dapat menyambung ke komputer lain menggunakan aplikasi desktop jauh. Ini biasanya berlaku pada aplikasi chrome. Sama ada utiliti gagal dimuat sama sekali atau beberapa klik atau skrol tidak dikenali dalam aplikasi. Dalam penyelesaian ini, kami akan menyelesaikan semua kemungkinan penyebab dan kaedah untuk memperbaikinya.

Apa yang menyebabkan Desktop Jauh Chrome tidak berfungsi?

Setelah melakukan tinjauan luas dan mengumpulkan laporan dari orang-orang, kami sampai pada kesimpulan bahawa masalah ini berlaku kerana beberapa sebab yang berbeza. Berikut adalah beberapa perkara yang disenaraikan dan kesemuanya mungkin tidak berlaku dalam kes anda:

  • Beberapa peranti dapat menyambung tanpa ciri PIN: Nampaknya ciri ini bertentangan dengan mekanik biasa aplikasi dan menyebabkan masalah yang pelik. Melumpuhkan pilihan ini biasanya menyelesaikan masalah dengan serta-merta.
  • Kemas kini OS Chrome: OS Chrome tersedia dalam Chromebook yang dibuat oleh Google. Oleh kerana masih dalam fasa pengembangan, ada beberapa keadaan di mana terdapat bug yang disebabkan. Mengemas kini ke perisian terkini biasanya dapat menyelesaikan masalah.
  • Kebenaran: Aplikasi mungkin tidak diberikan izin dari komputer anda. Perkara ini diperlukan agar aplikasi dapat berfungsi.

Sebelum anda beralih ke penyelesaian, pastikan anda log masuk sebagai pentadbir di komputer anda. Selain itu, anda juga harus mempunyai sambungan internet yang stabil dan terbuka . Desktop Jauh di Chrome tidak akan berfungsi jika anda mempunyai sambungan yang ketinggalan zaman atau tidak mempunyai lebar jalur yang mencukupi. Sekiranya anda mengalami masalah di mana tindakan anda mengalami kelewatan, pertimbangkan untuk menukar rangkaian anda dan cuba lagi.

Penyelesaian 1: Menonaktifkan ciri 'Beberapa peranti dapat disambungkan tanpa PIN'

Desktop Jauh di Chrome mempunyai ciri bagus di mana anda dapat mengakses komputer anda dari aplikasi mudah alih dari jauh. Ini membolehkan pengguna mengakses komputer kerja atau rumah mereka di mana sahaja tanpa gangguan tambahan. Untuk melakukan ini, anda harus mengaktifkan fitur " Beberapa peranti dapat menyambung tanpa PIN ". Ciri ini nampaknya disadap atau menimbulkan masalah dengan cara yang pelik. Dalam penyelesaian ini, kami akan mematikan ciri tersebut dan cuba menyambung lagi.

  1. Navigasi ke laman web rasmi Chrome Remote Desktop dari komputer hos anda. Sekarang, cari tajuk peranti ini .
  2. Klik pada pilihan Lihat / edit di depan baris " Komputer ini dikonfigurasi untuk memungkinkan satu atau lebih klien menyambung tanpa memasukkan PIN ."
  1. Sekarang klik pada pilihan Padam Semua . Ini akan mengeluarkan semua peranti yang disimpan yang dapat mengakses komputer tanpa kod pin.
  1. Sekarang navigasi kembali ke aplikasi desktop jauh dan klik pada Kongsi di bawah tajuk Bantuan Jauh .
  1. Sekarang, tetingkap baru akan muncul yang terdiri daripada kod PIN yang akan digunakan untuk menyambung ke peranti lain. Masukkan kod dan lihat apakah desktop jauh berfungsi dengan baik.

Penyelesaian 2: Memberi Kebenaran

Sebab lain mengapa pengguna mempunyai masalah menggunakan Desktop Jauh di Chrome adalah kerana tidak cukup izin yang diberikan kepada aplikasi tersebut. Setiap kali utiliti atau aplikasi cuba memberikan kawalan komputer kepada entiti lain, Windows secara automatik menghendaki anda memberikan kebenaran.

Sekiranya anda belum melihat tetingkap kebenaran, kemungkinan ia berada di latar belakang tetingkap semasa anda. Ini berlaku untuk beberapa pengguna di mana mereka tidak sengaja mengabaikan tingkap.

Penyelesaian 3: Menggunakan Aplikasi Web

Di atas aplikasi Chrome yang berdiri sendiri untuk sambungan Desktop Jauh, Google juga telah melancarkan laman web yang berfungsi melalui peluasan. Walaupun aplikasi ini sedang dalam tahap beta, aplikasi ini memberikan pengalaman yang lebih baik daripada aplikasi Chrome biasa. Ia mempunyai fungsi yang sama; satu-satunya perbezaan adalah medium utiliti (aplikasi Chrome dalam satu kes dan pelanjutan yang lain). Berikut adalah kaedah bagaimana menggunakan aplikasi web untuk sambungan.

  1. Navigasi ke laman web Chrome Remote Desktop rasmi. Sekarang klik pada butang muat turun di tab Siapkan akses jauh .
  1. Tetingkap baru akan muncul menavigasi anda ke kedai sambungan. Klik pada Tambah ke Chrome.
  1. Munculan kecil akan dibuka meminta pengesahan anda. Klik pada Tambah pelanjutan
  1. Setelah pelanjutan dipasang di komputer anda, navigasi kembali ke laman web atau klik ikon pelanjutan baru yang akan terdapat di dekat penanda halaman anda di Chrome.
  2. Sekarang anda boleh mengklik pada Sokongan Jauh dan mengakses komputer anda atau beberapa yang lain menggunakan terminologi PIN yang sama.

Penyelesaian 4: Memasang semula Chrome

Sekiranya semua kaedah di atas tidak berfungsi, kami boleh mencuba memasang semula Google Chrome sepenuhnya. Kami menemui beberapa kes di mana penyemak imbas tidak berfungsi seperti yang diharapkan kerana fail pemasangan rosak. Pastikan anda mempunyai kelayakan Akaun Google anda kerana anda akan diminta memasukkannya semula.

  1. Tekan Windows + R, ketik " appwiz.cpl " di kotak dialog dan tekan Enter.
  2. Setelah berada di pengurus aplikasi, cari Google Chrome , klik kanan padanya dan pilih Nyahpasang .
  1. Sekarang tekan Windows + R dan ketik " % appdata% " di alamat dan tekan Enter.
  2. Setelah berada dalam data Aplikasi, cari Google> Chrome . Padamkan folder Chrome dari direktori.
  1. Sekarang arahkan ke laman web Google Chrome rasmi dan muat turun versi terbaru ke lokasi yang dapat diakses.
  1. Jalankan yang boleh dilaksanakan dan pasang Chrome. Sekarang cuba mengakses utiliti Desktop Jauh dan lihat apakah masalahnya diselesaikan.