Betulkan: Skype Tidak Dapat Mengakses Kad Bunyi

Agar semua proses yang berkaitan dengan bunyi berfungsi di komputer anda, semua program dan perkhidmatan harus dapat berkomunikasi dengan kad suara anda. Hal yang sama dapat diterapkan pada Skype, aplikasi pemesejan dan panggilan cepat, yang sangat bergantung pada penggunaan suara on-board karena harus digunakan untuk rakaman mikrofon dan untuk memainkan suara masuk.

Apa yang menyebabkan Skype memaparkan ralat?

Kesalahan ini mungkin disebabkan oleh kemas kini Windows baru-baru ini atau dengan menaik taraf komputer anda ke Windows versi baru. Ini menyebabkan beberapa tetapan kebenaran menetapkan semula diri mereka dan Skype tidak lagi mempunyai izin untuk mengakses mikrofon.

Sebab utama kedua boleh didapati dengan pemacu kad suara lama yang tidak dapat mengikuti versi Windows atau Skype yang baru.

Sekiranya Skype tidak dapat mengakses kad suara anda, anda mungkin menghadapi cabaran tetapi harus diatasi dengan mudah jika anda mengikuti langkah-langkah yang telah kami siapkan dalam artikel ini. Kaedah ini disahkan berfungsi oleh pengguna, jadi pastikan anda memeriksa semuanya.

Penyelesaian 1: Biarkan Aplikasi Menggunakan Mikrofon Anda

Tetapan kecil yang tersembunyi ini mungkin selalu dihidupkan tetapi dapat berubah dengan program baru yang dipasang atau oleh Pembaruan Windows yang mungkin telah mematikannya untuk pelbagai alasan keselamatan. Penyelesaian ini paling mudah dan dapat menjimatkan berjam-jam usaha, jadi pastikan anda tidak melewatkan kaedah ini ketika menyelesaikan masalah "Skype tidak dapat mengakses kad suara".

Pengguna Windows 10:

  1. Klik ikon roda gigi di bahagian kiri bawah menu Mula untuk membuka aplikasi Tetapan. Anda juga boleh mencarinya.

  1. Tatal ke bawah sehingga anda melihat bahagian Privasi dan pastikan anda mengkliknya. Di sebelah kiri tetingkap, anda akan melihat bahagian kebenaran Aplikasi. Tatal ke bawah sehingga anda mencapai Mikrofon dan klik pada pilihan ini.
  2. Pertama sekali, periksa sama ada akses Mikrofon untuk pilihan peranti ini dihidupkan. Sekiranya tidak, klik pada Change dan tetapkan slaid ke hidup.

  1. Selepas itu, alihkan gelangsar di bawah pilihan "Benarkan aplikasi mengakses mikrofon anda" ke Hidup dan tatal ke bawah dalam senarai aplikasi yang terpasang di komputer anda untuk mencari Skype. Tukar gelangsar di sebelah entri Skype pada senarai menjadi hidup.
  2. Buka semula Skype dan periksa untuk melihat apakah masalah itu berlanjutan.

Versi Windows yang lebih lama:

  1. Klik kanan pada ikon kelantangan yang terdapat di bar tugas anda dan pilih pilihan Bunyi. Sekiranya ikon ini tidak berada di bar tugas anda, anda dapat mencari tetapan Suara dengan membuka Panel Kawalan, mengalihkan pandangan ke Kategori dan memilih Perkakasan dan Suara >> Suara.

  1. Periksa untuk mengetahui apakah mikrofon anda diaktifkan di bawah tab Rakaman. Tukar ke tab ini dengan mengklik di bahagian atas tetingkap dan cari Mikrofon yang anda gunakan. Ia mesti terletak di bahagian atas dan dipilih.
  2. Klik sekali dan klik butang Properties di bahagian kanan bawah tetingkap. Di tetingkap Properties yang terbuka, periksa di bawah Penggunaan perangkat dan tetapkan pilihan untuk Menggunakan perangkat ini (aktifkan) jika belum ada dan terapkan perubahan.

  1. Navigasi ke tab Lanjutan di tetingkap sifat yang sama dan periksa di bawah Mod eksklusif.
  2. Hapus centang kotak di sebelah "Benarkan aplikasi mengambil kawalan eksklusif peranti ini" dan "Beri keutamaan aplikasi mod eksklusif". Terapkan perubahan ini juga dan ulangi proses yang sama untuk peranti Speaker anda di tab Main balik sebelum anda menutup tetingkap ini. Buka semula Skype dan periksa untuk melihat apakah ralat itu berterusan.

Catatan : Walaupun anda pengguna Windows 10, anda masih harus mencuba set langkah kedua kerana mereka berjaya menyelesaikan masalah bagi beberapa pengguna Windows 10 apabila perkara di atas gagal.

Penyelesaian 2: Kemas kini Pemacu Kad Bunyi pada Komputer Anda

Sekiranya anda baru-baru ini mengemas kini perkara di komputer tetapi tidak mengemas kini pemacu anda, anda mungkin mengambil risiko pelbagai kesalahan dan BSOD pada komputer anda. Pemacu lama adalah salah satu masalah utama hampir semua ralat pada Windows, dan itu juga merangkumi masalah ini. Pastikan anda meluangkan masa dan mengemas kini pemacu kad suara.

  1. Pilih butang Mula, ketik Pengurus Peranti, dan pilih dari bahagian atas senarai hasil. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan kombinasi kekunci Windows Key + R dan ketik devmgmt.msc di kotak dialog Jalankan. Klik OK selepas itu.

  1. Kembangkan salah satu pengawal Suara, video dan permainan untuk mencari peranti yang akan dikemas kini, kemudian klik kanan (atau ketuk dan tahan) padanya, dan pilih Kemas kini Pemacu dari menu konteks.
  2. Mungkin terdapat beberapa peranti yang disenaraikan di sana tetapi pastikan anda mengemas kini kedua-dua peranti tersebut sekiranya berlaku. Prosesnya mungkin panjang tetapi penting untuk memastikan pemandu anda sentiasa dikemas kini.

  1. Pilih Cari secara automatik untuk perisian pemacu yang dikemas kini dari tetingkap baru. Sekiranya Windows tidak menemui pemacu baru, anda boleh mencarinya di laman web pengeluar peranti dan ikuti arahan mereka untuk memasang pemacu baru. Anda seharusnya dapat mencari dengan nama komputer riba atau PC anda juga.

Catatan : Sekiranya anda menggunakan Windows 10, pemacu terkini sering dipasang dengan kemas kini Windows, jadi pastikan anda memastikan sistem operasi komputer anda segar. Kemas kini Windows dijalankan secara automatik pada Windows 10 tetapi anda boleh memeriksa sama ada terdapat kemas kini baru dengan mengikuti arahan yang kami ada di bawah.

  1. Cari "Tetapan" dengan menggunakan bar carian yang terletak di bar tugas atau klik tombol gear yang akan muncul setelah mengklik butang Start menu.
  2. Cari dan buka bahagian "Kemas kini & keselamatan" di aplikasi Tetapan. Tetap di tab Kemas kini Windows dan klik butang Periksa kemas kini di bawah bahagian Status kemas kini tetingkap untuk memeriksa sama ada terdapat versi Windows baru yang tersedia.

  1. Sekiranya ada, Windows harus memulakan proses muat turun secara automatik. Harap bersabar untuk kemas kini yang dipasang dan periksa untuk melihat apakah Skype sekarang berfungsi dengan baik.

Penyelesaian 3: Lakukan Peningkatan Di Tempat

Ini adalah nama yang popular untuk kaedah di mana anda mengemas kini atau menyegarkan komputer menggunakan alat Penciptaan Media Windows 10 dan bukannya cara biasa melalui ciri kemas kini automatik. Ia sangat berguna dan kaedah yang digunakan oleh pegawai Microsoft untuk menyelesaikan masalah pada komputer pengguna. Lihat di bawah!

  1. Muat turun Alat Pembuatan Media yang dapat dilaksanakan dari laman web Microsoft dan tunggu muat turun selesai. Klik dua kali pada fail yang dimuat turun dalam folder Muat turun anda yang disebut MediaCreationTool.exe untuk membuka persediaan. Ketik Terima pada skrin pertama.
  2. Pilih pilihan "Tingkatkan PC ini sekarang" dengan mengaktifkan butang radio dan klik pada butang Next untuk meneruskan. Alat ini akan memuat turun fail tertentu, memeriksa kemas kini, dan mengimbas PC anda untuk melihat apakah sudah siap, jadi harap bersabar.

  1. Terima syarat lesen dari tetingkap seterusnya jika anda ingin meneruskan pemasangan dan tunggu lagi untuk berkomunikasi dengan Microsoft untuk kemas kini (sekali lagi).
  2. Selepas itu, anda sudah semestinya melihat skrin Siap untuk memasang dengan pilihan Pasang Windows dan Simpan fail dan aplikasi peribadi disenaraikan. Ini telah dipilih secara automatik kerana anda sudah menjalankan Windows 10 dan anda ingin menyimpan semuanya. Pemasangan sekarang harus diteruskan sehingga komputer anda harus dikemas kini setelah alat selesai dengan prosesnya dan Skype harus berfungsi dengan baik.

Penyelesaian 4: Lakukan Pemasangan Skype Bersih

Sekiranya kaedah di atas telah gagal, anda mesti mempertimbangkan untuk melakukan pemasangan yang bersih yang akan menetapkan semula aplikasi dari awal namun anda akan bangun dalam beberapa minit. Pemasangan bersih berbeza dengan pemasangan semula biasa kerana ia akan membuang semua fail yang tersisa dan entri pendaftaran yang tidak akan anda dapati secara normal dan ralat mungkin masih muncul tanpa anda mengetahui apa yang menyebabkannya. Semoga berjaya!

Idea yang baik adalah untuk menyimpan sejarah sembang anda jika anda ingin mendapat akses ke mesej sebelumnya yang telah anda hantar melalui Skype. Anda boleh melakukannya dengan mengikuti langkah berikut:

  1. Gunakan kombinasi kekunci Logo Windows + R untuk memunculkan kotak dialog Jalankan. Pastikan anda mengetik “% appdata% \ skype” di dalam kotak tanpa tanda petik dan klik OK untuk membuka lokasi ini.

  1. Setelah itu, cari folder bernama "My Skype Received Files", klik kanan padanya, dan pilih pilihan Salin dari menu konteks. Tampal folder di tempat lain di komputer anda, lebih baik di Desktop anda.

Kini tiba masanya untuk menyahpasang program dari komputer anda yang boleh dilakukan dengan menggunakan langkah-langkah di bawah. Sekiranya anda telah memasang Skype menggunakan Windows Store, disarankan anda mengikuti arahan mengenai aplikasi Tetapan pada Windows 10.

  1. Klik pada menu Mula dan buka Panel Kawalan dengan mencarinya. Cukup ketik dengan tetingkap menu Mula terbuka. Sebagai alternatif, anda boleh mengklik ikon roda gigi di bahagian kiri bawah menu Mula untuk membuka aplikasi Tetapan jika anda menggunakan Windows 10.
  2. Di Panel Kawalan, pilih pilihan Lihat sebagai: Kategori di sudut kanan atas Panel Kawalan dan klik pada Nyahpasang Program di bawah bahagian Program.

  1. Sekiranya anda menggunakan aplikasi Tetapan, mengklik pada Aplikasi akan segera membuka senarai semua program yang terpasang di PC anda, jadi tunggu sebentar agar aplikasi dimuat
  2. Cari Skype di Panel Kawalan atau Tetapan dan klik pada butang Nyahpasang yang terletak di tetingkap. Ikuti arahan yang muncul selepas itu untuk mencopot pemasangannya sepenuhnya.

Kini tiba masanya untuk membuang sebarang fail dan entri pendaftaran yang mungkin ditinggalkan oleh program. Ini adalah bagaimana anda memastikan bahawa tidak ada fail lama yang masuk ke pemasangan baru dan anda akan mengelakkan fail lama membuat kesalahan yang sama di Skype.

  1. Gunakan kombinasi kekunci Logo Windows + R untuk memunculkan kotak dialog Jalankan. Pastikan anda menaip “% appdata%” di dalam kotak tanpa tanda petik dan klik OK untuk membuka lokasi ini.

  1. Selepas itu, cari folder yang disebut "Skype", klik kanan padanya, dan pilih pilihan Hapus dari menu konteks.

Sekarang kita akan menghapus baki entri pendaftaran yang berkaitan dengan Skype. Memadam kunci pendaftaran adalah berbahaya jika anda tidak tahu apa yang anda lakukan. Tidak ada yang buruk akan berlaku sekiranya anda mengikuti arahan dengan teliti.

Oleh kerana anda akan menghapus beberapa kunci pendaftaran, kami mengesyorkan anda membaca artikel ini yang kami buat agar anda membuat sandaran pendaftaran dengan selamat untuk mengelakkan masalah lain di komputer anda. Namun, tidak ada yang salah akan berlaku sekiranya anda mengikuti langkah-langkah di bawah.

  1. Buka tetingkap Registry Editor dengan mengetik "regedit" di bar carian di sebelah Mula atau kotak dialog Jalankan yang dapat dibuka dengan kombinasi kunci Windows Key + R.

  1. Gunakan kombinasi kekunci Ctrl + F atau klik Edit pada menu yang terdapat di bahagian atas tetingkap dan klik Cari.
  2. Ketik "Skype" di bawah bar Cari apa dan klik cari seterusnya. Klik kanan pada setiap kekunci yang dijumpai dan pilih Padam dari menu konteks. Sahkan pilihan anda dan teruskan ke kekunci seterusnya dengan mengklik Edit >> Cari seterusnya.

Catatan : Sekiranya anda menghadapi masalah kebenaran semasa menghapus salah satu kunci, anda mungkin perlu menambahkan kebenaran yang cukup untuk dilakukan dengan mengikuti langkah mudah di bawah ini:

  1. Klik kanan kekunci bermasalah yang dihoskan ke kunci yang enggan dihapuskan di panel navigasi kiri dan pilih pilihan Properties.
  2. Di bawah pilihan Kumpulan atau nama pengguna, cuba cari nama pengguna komputer anda dalam senarai. Sekiranya anda tidak melihatnya di mana-mana, klik Tambah >> Lanjutan >> Cari Sekarang. Anda seharusnya dapat melihat akaun pengguna anda di bawah hasil Carian, jadi pilihlah dan klik OK dua kali sehingga anda kembali ke folder Kebenaran.

  1. Pilih akaun anda di bahagian Kumpulan atau nama pengguna, tandakan kotak centang Kawalan Penuh di bawah Permissions for (YourUsername) dan terapkan perubahan yang telah anda buat.
  2. Selepas itu, anda boleh mengklik kanan kekunci yang ingin anda alih keluar dan klik Padam untuk mencuba lagi.

Setelah melakukan langkah-langkah di atas, anda boleh memasang semula Skype dengan memuat turunnya dari laman web muat turun rasmi mereka, menjalankan fail yang anda muat turun, dan mengikuti petunjuk di layar untuk memasang Skype lagi. Periksa untuk melihat apakah masalah masih muncul.

Catatan : Sekiranya anda menggunakan aplikasi dari Store pada Windows 10, klik ikon Store dari bar tugas atau cari, dan ketik Skype di bar carian. Klik butang Muat turun dan tunggu aplikasi dipasang.