USB 2.0 vs USB 3.0 vs USB 3.1: Yang mana yang anda mesti ada dan Mengapa?

Laman Utama / Pendapat / USB 2.0 vs USB 3.0 vs USB 3.1: Yang mana yang anda mesti ada dan Mengapa?

USB 2.0 vs USB 3.0 vs USB 3.1: Yang mana yang anda mesti ada dan Mengapa?

Oleh Bill Wilson 16 Oktober 2020 4 minit dibaca

Port USB telah menjadi standard industri untuk sambungan di hampir setiap peranti elektronik selama beberapa dekad. Pasti, ini bukan perkara paling menggembirakan di dunia yang berkaitan dengan komputer, tetapi ia adalah perkara penting. Port USB telah melalui begitu banyak perubahan faktor bentuk fizikal bersama dengan versi yang berbeza sehingga kadang-kadang sukar untuk membezakan antara setiap satu dari mereka. Sekiranya kita bercakap mengenai semua jenis port USB yang pernah dibuat dan setiap generasi USB, anda mungkin akan menutup artikel ini kerana berapa lama. Tujuan artikel ringkas ini adalah untuk memberitahu anda mengenai pelbagai jenis USB, generasi yang berlainan, dan cara menambahkan lebih banyak port USB ke PC anda.

  • Perkara Yang Perlu Diingati 
  • Petir 3
  • Jenis USB
Oleh itu, adakah anda perlu mengambil berat tentang kelajuan pemindahan dan penyampaian kuasa sepanjang generasi yang berbeza?

Bergantung pada kes penggunaan anda. Sekiranya anda jarang menyambungkan pemacu luaran untuk memindahkan data, anda masih boleh menggunakan USB 2.0 untuk menyambungkan peranti luaran anda. Kami tidak dapat menafikan peningkatan prestasi dari generasi ke generasi dan jika anda memindahkan sebilangan besar fail menggunakan peranti storan luaran, anda akan mendapat keuntungan dari USB 3.0 dan bahkan 3.1 Gen2. Sudah tentu, 3.1 Gen2 perlahan-lahan akan menjadi standard di kebanyakan komputer lebih awal daripada kemudian. Hanya topik lain yang ingin kita cepat keluar adalah Thunderbolt 3. USB-C adalah port yang sangat serba boleh. Ia dapat menggunakan USB 3.1 Gen1 dan Gen2 bersamaan dengan thunderbolt 3. Sekarang, setiap protokol ini mempunyai penghantaran kuasa dua arah yang bermaksud salah satu daripadanya dapat digunakan untuk mengisi komputer riba atau memberi kuasa pada paparan. Jelas ada batasan untuk ini dengan watt dan juga penyampaian tenaga.

Sekarang, mari kita bincangkan mengenai USB-C. Thunderbolt 3 adalah protokol, bukan port sehingga sering dilihat bahawa port USB-C dengan sokongan Gen2 juga berfungsi dengan Thunderbolt 3. Ia dipanggil port satu untuk menghubungkan semuanya.

Thunderbolt 3 adalah empat kali lebih pantas daripada USB 3.1 Gen2 maksimum 40 gigabit / s (5GB / s atau 5000MB / s). Apa yang boleh anda lakukan dengan kepantasan yang terik itu? Anda boleh menggunakannya untuk menyambungkan kad grafik luaran, paparan 4k dan bahkan mengecas komputer riba anda. Walaupun dalam pemindahan data yang sederhana, ia sangat mengagumkan. Anda boleh memindahkan filem 4k penuh dalam masa kurang dari satu minit. Ini adalah peningkatan besar.

Malangnya, Thunderbolt 3 masih jarang dan meluangkan masa untuk datang ke pasaran arus perdana.

Terdapat banyak faktor bentuk USB yang berbeza di luar sana. Terdapat tiga jenis utama. Jenis A, B, dan C. Sudah tentu, ini boleh dipecah menjadi lebih banyak port seperti mikro-A atau mikro-B (biasanya digunakan dalam telefon). Untuk menjadikan segalanya lebih mudah bagi kami dan pembaca, kami hanya akan mempertimbangkan dua perkara penting untuk PC.

USB Jenis-A

Jenis-A adalah pelabuhan yang biasa kita semua kenal. Ini adalah port segi empat tepat yang tidak boleh diterbalikkan yang kami gunakan untuk memasangkan segalanya dari tikus hingga pembesar suara. Sudah menjadi standard industri selama beberapa dekad dalam komputer dan peranti lain. Ia adalah pelabuhan yang biasa kita gunakan dalam kehidupan seharian kita.

USB Jenis-C

Inilah sesuatu yang menarik untuk anda. Port USB-C sudah lama wujud, namun dipopularkan baru-baru ini pada tahun 2015 oleh Apple. Mereka membuat langkah berani untuk menghapus semua port USB-A dengan satu port USB-C dalam reka bentuk Macbook baru mereka. Sejak itu, kami melihat port USB-C semakin popular. USB-C adalah faktor bentuk baru yang merupakan penyambung terbalik berbentuk bujur, yang bermaksud ia boleh dipasang dengan cara apa pun. Ia kecil berbanding USB-A. Kelebihan utama di sini ialah ia boleh diterbalikkan dan kecil sehingga dapat digunakan di hampir setiap peranti. Bayangkan masa depan di mana anda hanya memerlukan satu kabel untuk semua peranti anda. USB-C akan memimpin masa depan itu. USB-C juga menyokong Thunderbolt 3 yang akan kita bincangkan di kemudian hari.

Sekiranya anda berminat untuk membeli pemacu kilat USB baru, jangan cari lagi!

# Pratonton Nama Teknologi Perincian
1 Turbo PNY USB 3.0

Semak Harga

2 SanDisk Cruzer USB 2.0

46,745 Ulasan

Semak Harga

3 Pengembara Data Digital Kingston USB 3.0

Semak Harga

4 Samsung BAR Plus USB 3.1

Semak Harga

5 PNY Elite-X Fit USB 3.0

Semak Harga

# 1
Pratonton
Nama Turbo PNY
Teknologi USB 3.0
Perincian

Semak Harga

# 2
Pratonton
Nama SanDisk Cruzer
Teknologi USB 2.0
Perincian

46,745 Ulasan

Semak Harga

# 3
Pratonton
Nama Pengembara Data Digital Kingston
Teknologi USB 3.0
Perincian

Semak Harga

# 4
Pratonton
Nama Samsung BAR Plus
Teknologi USB 3.1
Perincian

Semak Harga

# 5
Pratonton
Nama PNY Elite-X Fit
Teknologi USB 3.0
Perincian

Semak Harga

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 pada 19:32 / Pautan afiliasi / Imej dari Amazon Product Advertising API

USB 2.0 vs 3.0 vs 3 .1

Perubahan generasi dalam teknologi bermaksud peningkatan prestasi. Perkara yang sama berlaku untuk generasi USB. Terdapat USB 2.0, 3.0, 3.1 Gen1 dan 3.1 Gen2 terkini. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, perbezaan utama adalah dari segi kelajuan, mari kita cepat-cepat melalui semua itu.

# Piawai USB Kelajuan Pemindahan Maksimum Keluaran Kuasa Kadar Pemindahan Filem HD (25GB)
1 USB 3.1 10GB / s 100W 21 saat
2 USB 3.0 5GB / s Lebih kurang 4.5W 43 saat
3 USB 2.0 480Mb / s 2.5W Lebih kurang 7 minit dan 26 saat
# 1
Piawai USB USB 3.1
Kelajuan Pemindahan Maksimum 10GB / s
Keluaran Kuasa 100W
Kadar Pemindahan Filem HD (25GB) 21 saat
# 2
Piawai USB USB 3.0
Kelajuan Pemindahan Maksimum 5GB / s
Keluaran Kuasa Lebih kurang 4.5W
Kadar Pemindahan Filem HD (25GB) 43 saat
# 3
Piawai USB USB 2.0
Kelajuan Pemindahan Maksimum 480Mb / s
Keluaran Kuasa 2.5W Lebih kurang
Kadar Pemindahan Filem HD (25GB) 7 minit dan 26 saat

USB 3.1 (Gen1 dan Gen2)

USB 3.1 mula muncul sejak Januari 2013. Pelabuhan ini masih belum biasa seperti sekarang. Itu diumumkan bersama dengan faktor bentuk Type-C yang baru. Mula-mula mari kita keluar sedikit kekeliruan. USB 3.0 dan 3.1 Gen1 kedua-duanya adalah port yang sama. Kadar pemindahan yang sama, penghantaran kuasa, semuanya. 3.1 Gen1 hanyalah penjenamaan semula 3.0. Jadi, jika anda pernah melihat port Gen1 jangan sesat seolah-olah lebih pantas daripada USB 3.0. Dengan itu, mari kita bincangkan Gen2. USB 3.1 Gen2 dua kali lebih pantas daripada USB 3.0 dan 3.1 Gen1. Kelajuan pemindahan secara kasar diterjemahkan menjadi 10 Gigabit / s (1.25GB / s atau 1250MB / s). Ini adalah prestasi yang mengagumkan dari port USB memandangkan kebanyakan SSD SATA bahkan tidak dapat menggunakan kelajuan itu secara maksimum. Malangnya, ini masih memerlukan masa untuk datang ke pasaran arus perdana.Kami melihat peningkatannya di kawasan komputer riba jadi diharapkan, lebih banyak papan induk desktop akan keluar dengan port ini. Setiap port 3.1 serasi dengan 2.0 penyambung.

USB 2.0

USB 2.0 adalah versi standard USB yang paling biasa kita gunakan setiap hari. Kadar pemindahan sangat perlahan, maksimum 480 megabit / s (60MB / s). Sudah tentu, ini agak perlahan untuk pemindahan data tetapi untuk menyambungkan periferal seperti papan kekunci, tetikus atau set kepala, kelajuannya mencukupi. Perlahan-lahan, USB 2.0 digantikan oleh 3.0 di banyak motherboard kelas atas.

USB 3.0

USB 3.0 secara beransur-ansur menjadi standard baru untuk peranti USB dengan memberikan banyak peningkatan berbanding USB 2.0. Jenis USB ini dapat dibezakan dengan sisipan berwarna biru mereka dan biasanya dilengkapi dengan logo 3.0. USB 3.0 jauh lebih awal daripada 2.0 maksimum pada hampir 5 megabit / s (625MB / s) yang melebihi 10 kali lebih pantas. Ini cukup mengagumkan. 

Terjebak dengan USB 2.0? Tingkatkan Penyesuai USB PCIe

Oleh itu, papan induk lama anda hanya menyokong USB 2.0. Jangan risau anda tidak perlu menukar papan induk anda hanya untuk satu port. Cukup pilih penyesuai USB PCIe untuk papan anda dan nikmati serbaguna Type-C atau kelajuan USB 3.1. Ini pasangkan ke port PCIe pada papan induk anda dan biasanya menggunakan sambungan Molex untuk mendapatkan kuasa.

1. Kad Penyesuai SIIG Legacy and Beyond PCIe USB 3.0


Beli di Amazon

Sekiranya anda tidak memerlukan sokongan USB-C atau Thunderbolt 3 yang mewah, maka ini adalah penyesuai PCIe yang tidak masuk akal. Ia menggunakan kabel Molex untuk kuasa dan mempunyai 7 port USB 3.0 yang beroperasi pada standard 5 gigabit / s (625 MB / s). Ia menyokong kelajuan tinggi sehingga berkinerja hingga standard 3.0. Fungsi plug and play tersedia pada Windows 10, tidak diperlukan pemacu. Satu-satunya masalah yang kami dapati ialah yang mempunyai beberapa masalah keserasian dengan beberapa motherboard. Tetapi apabila ia mula beroperasi, ia adalah pakej kecil yang kemas yang memberi anda 7 port 3.0 yang pantas.

9.5 / 10

Memberi anda 7 port USB 3.0 Beberapa masalah keserasian dengan papan induk
Pasangkan dan mainkan dengan Windows 10

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 pada 19:32 menggunakan Amazon Product Advertising API SIIG Legacy and Beyond

Semak Harga 9.5 / 10

SIIG Legacy and Beyond

Memberi anda 7 port USB 3.0
Pasangkan dan mainkan dengan Windows 10
Beberapa masalah keserasian dengan papan induk

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan API Pengiklanan Produk Amazon

Semak Harga

Secara keseluruhan, ini adalah pakej yang cukup kemas dan mudah yang menambah 7 port berkelajuan tinggi di bahagian belakang PC anda. Dengan mengandaikan bahawa ia serasi dengan papan induk anda, ini adalah satu-satunya kad penyesuai yang sangat diperlukan oleh kebanyakan orang.

2. Kad pengembangan Asus Thunderbolt EX3


Beli di Amazon

Sekiranya anda memiliki motherboard LG1151 atau X99, kad pengembangan ini adalah perkara terbaik untuk memasangkannya. Ia merangkumi port USB 3.1 Type-A, port USB-C yang menyokong sokongan USB 3.1 Gen2 dan Thunderbolt 3. Ia juga merangkumi DisplayPort 1.2. Ia menghubungkan hanya dengan menggunakan sambungan PCIe x4 pada papan induk. Ia juga menyokong pengecasan output 12V / 3A dengan sokongan 36W.

9/10

Menambah port Thunderbolt 3 Keserasian Terhad
Paparan 1.2
203 Ulasan

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan API Pengiklanan Produk Amazon Asus Thunderbolt EX3

Semak Harga 9/10

Asus Thunderbolt EX3

Menambah port Thunderbolt 3
Paparan 1.2
Keserasian Terhad
203 Ulasan

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan API Pengiklanan Produk Amazon

Semak Harga

Nampaknya ini adalah pakej yang sempurna untuk menambah port Thunderbolt 3 ke papan induk anda. Port Type A 3.1 Gen2 dan Displayport 1.2 yang ditambahkan hanyalah bonus. Masalah utama di sini adalah bahawa ia hanya serasi dengan beberapa papan induk yang disenaraikan di halaman produk. Sekiranya anda mempunyai motherboard yang serasi, ini adalah pilihan yang bagus.

3. Kad PCIe USB 3.1 StarTech


Beli di Amazon

Sekiranya anda tidak memerlukan USB-C tetapi memerlukan beberapa port 3.1 Gen2 yang pantas maka ini adalah alat tambahan yang sempurna untuk sistem anda. Sama seperti kad lain dalam senarai ini, ia dipasang melalui PCIe dan menggunakan kabel Molex untuk mendapatkan kuasa. Kuasa SATA juga pilihan untuk prestasi yang lebih pantas

8.5 / 10

4 port 3.1 Gen2 pantas Tanpa USB-C
Keserasian hebat

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan Amazon Product Advertising API StarTech USB 3.1 PCIe Card

Semak Harga 8.5 / 10

Kad PCIe USB 3.1 StarTech

4 port 3.1 Gen2 pantas
Keserasian hebat
Tanpa USB-C

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan API Pengiklanan Produk Amazon

Semak Harga

Sebenarnya tidak ada kompromi dengan kad ini. Ia adalah kad yang tidak masuk akal yang berfungsi seperti yang diiklankan. 3.0 Gen2 memberikan prestasi yang sangat pantas seperti yang diharapkan dan secara keseluruhan ini adalah cadangan mudah walaupun pada harga yang lebih tinggi daripada yang lain. Perkara itu diharapkan kerana ini adalah kad 3.1 Gen2.

4. Rosewill RC-509


Beli di Amazon

Ini semudah yang diperoleh. Semua yang dilakukan oleh kad Rosewill ini ialah menambah port USB 3.0 Gen2 bersama dengan port Gen2 USB-C. Ia tidak menambah sokongan Thunderbolt atau sesuatu yang mewah. Ini kad asas hanya dengan port Type-A dan Type-C. Ia digerakkan hanya melalui port PCIe dan kabel Molex.

8/10

Superfast 3.1 Gen2 Hanya 2 port
Jenis USB C

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 pukul 19:32 menggunakan Amazon Product Advertising API Rosewill RC-509

Semak Harga 8/10

Rosewill RC-509

Superfast 3.1 Gen2
Jenis USB C
Hanya 2 port

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan API Pengiklanan Produk Amazon

Semak Harga

Satu-satunya keburukan yang dapat kita dapati dengan kad ini adalah port terhad. Selain itu, ini berfungsi seperti yang diiklankan dan merupakan kad asas yang hebat hanya untuk menambahkan port Type-C dengan kelajuan Gen2.

5. Kad Pengembangan Pelabuhan QNINE 5


Beli di Amazon

Terakhir dalam senarai kami adalah pilihan anggaran yang kukuh. Ia mempunyai fungsi plug and play yang berfungsi dengan Windows XP-10. Sukan ini 5 port Type-A 3.0. Ia dapat menambahkan hingga 7 port dengan perpanjangan 2 port yang dapat ditambahkan ke depan casing. Ia digerakkan melalui Molex dan disambungkan ke slot PCIe pada papan induk anda.

8/10

5 port USB 3.0 Gen2 Tiada sokongan 3.1 atau USB-C
Nilai yang baik

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan Kad USB API Iklan Iklan Produk QNINE

Semak Harga 8/10

Kad USB QNINE

5 port USB 3.0 Gen2
Nilai yang baik
Tiada sokongan 3.1 atau USB-C

Kemas kini Terakhir pada 2020-12-22 jam 19:32 menggunakan API Pengiklanan Produk Amazon

Semak Harga

Secara keseluruhan, ini adalah pilihan nilai yang bagus dan kami pasti mengesyorkannya untuk peningkatan sederhana ke 5 port USB 3.0.