Betulkan: Fail Dibuka di Program lain

Kesalahan "Fail terbuka di program lain" berlaku ketika anda melakukan operasi pada file tetapi kerana file tersebut diakses oleh program lain, Anda tidak dapat menjalankan tugas atau operasi di atasnya. Ini adalah prinsip yang sangat asas yang telah lama ada dalam pengkomputeran untuk masa yang lama. Ini dilakukan terutamanya untuk mengurangkan ketidakkonsistenan data.

Namun, jika fail tersebut tidak digunakan oleh salah satu aplikasi di komputer anda, ini boleh menjadi kesalahan yang menyusahkan. Aplikasi mungkin digunakan oleh perkhidmatan tersembunyi, atau mungkin ada bug yang tidak akan membiarkan anda melakukan operasi. Kami telah menyenaraikan panduan untuk anda ikuti. Mulakan dengan yang pertama dan jalankan ke bawah.

Penyelesaian 1: Menggunakan Pengurus Tugas

Sekiranya anda ingin beroperasi pada fail tetapi anda mendapat arahan 'fail terbuka dalam program lain', anda boleh membuka pengurus tugas dan melihat apakah ada contoh file yang terbuka. Terdapat beberapa kes di mana aplikasi lain memunculkan fail untuk tujuan operasi mereka sendiri atau di mana fail itu dibuka tetapi tersembunyi dari pandangan. Mengakhiri contoh fail dari pengurus tugas akan membebaskannya membolehkan anda beroperasi tanpa masalah.

  1. Tekan Windows + R, ketik " taskmgr " di kotak dialog dan tekan Enter.
  2. Setelah berada di task manager, cari fail yang memberikan kesalahan. Klik kanan dan pilih " Tamatkan tugas ".

  1. Tutup pengurus tugas dan cuba lakukan operasi yang anda mahukan.

Penyelesaian 2: Menukar pilihan Penjelajah Fail

Penyelesaian lain untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan mematikan 'Lancarkan tetingkap folder dalam proses yang berasingan'. Ini akan memastikan bahawa tetingkap folder dilancarkan dengan betul dan tidak ada konflik antara proses yang berbeza. Anda selalu boleh mengembalikan perubahan jika penyelesaian ini tidak berjaya dalam kes anda.

  1. Tekan Windows + E untuk melancarkan penjelajah fail. Pilih tab ' View' , tekan ' Options' dan pilih ' Change folder and search options '.

 

  1. Setelah Pilihan Folder dibuka, klik pada tab ' Lihat '. Tatal ke bawah senarai pilihan sehingga anda menjumpai ' Lancarkan tetingkap folder dalam proses yang berasingan '. Nyahtanda pilihan.

  1. Tekan Terapkan untuk menyimpan perubahan dan periksa apakah masalah yang dihadapi dapat diselesaikan.

Catatan: Jika masalah tidak hilang setelah mematikan pilihan, anda juga boleh mencubanya dan periksa apakah masalah yang dihadapi telah diselesaikan.

Penyelesaian 3: Menghapus fail menggunakan Prompt Perintah

Penyelesaian lain yang mudah adalah dengan menghapus fail yang anda cuba gunakan pada command prompt. Anda harus menavigasi ke direktori di mana fail anda berada. Setelah kita mencari fail, kita akan mengakhiri penjelajah fail, menghapus fail dan memulakan semula penjelajah fail. Perhatikan bahawa anda mungkin memerlukan hak pentadbiran untuk melaksanakan operasi ini.

  1. Tekan Windows + E untuk melancarkan penjelajah fail. Cari jalan fail dari direktori di mana fail anda berada. Salin fail menggunakan bar alamat yang terdapat di bahagian atas skrin.

  1. Setelah anda mencari fail, tekan Windows + S, ketik " command prompt " di kotak dialog, klik kanan pada aplikasi dan pilih "Run as administrator".
  2. Setelah berada di command prompt yang dinaikkan, ketik " cd " diikuti dengan ruang dan jalur fail dari direktori di mana fail anda berada. Ia mesti kelihatan seperti ini:

cd C: \ Users \ Strix \ Desktop

  1. Tekan Windows + R, ketik " taskmgr " di kotak dialog dan tekan Enter. Cari " Windows Explorer " dari prosesnya. Klik kanan padanya dan pilih " Tamatkan tugas ".

  1. Penjelajah anda akan hilang dari skrin anda meninggalkan aplikasi yang masih berjalan. Jangan risau, kami mahu ini berlaku. Buka command prompt (jika ada di latar belakang, gunakan Alt + Tab untuk menavigasi aplikasi). Setelah di command prompt, jalankan perintah berikut. Di sini nama fail sebenar harus disebutkan bersama dengan pelanjutannya. Perhatikan jika fail mempunyai ruang di antaranya, arahan ini tidak akan berfungsi (contohnya 'memo.txt saya' tidak akan berfungsi). Anda harus menamakan semula fail tersebut sebelum sebarang operasi dapat dilakukan di dalam command prompt.

del Appuals.txt

  1. Fail itu kini dipadamkan. Kembalikan Pengurus Tugas di latar depan, pilih Fail dan klik ' Jalankan tugas baru '.

  1. Ketik " explorer " di kotak dialog dan tekan OK. Penjelajah Windows secara automatik akan dilahirkan. Periksa sama ada operasi yang diperlukan selesai. Anda juga boleh menggunakan "explorer.exe" jika tugas di atas tidak berfungsi.

Penyelesaian 4: Menyahdayakan Panel Pratonton

Panel pratonton adalah pilihan yang terdapat di Windows Explorer yang membolehkan aplikasi dipratonton secara berasingan di sebelah. Ia memberikan gambaran ringkas mengenai fail yang terdapat di dalamnya. Ini boleh berguna bagi banyak pengguna dalam banyak kes, tetapi, terbukti menjadi masalah yang menyebabkan mesej ralat sedang dibincangkan. Ikuti langkah di bawah untuk mematikan panel pratonton.

  1. Tekan Windows + E, klik tab ' Lihat ' dari bahagian atas skrin dan hapus centang pilihan panel pratonton. Ia mesti terdapat di pita di sebelah kiri dekat.

  1. Tutup Windows dan lancarkannya semula. Sekarang periksa sama ada anda berjaya menjalankan operasi.

Penyelesaian 5: Menggunakan Monitor Sumber

Sekiranya semua kaedah di atas tidak berfungsi, kemungkinan besar fail yang anda coba jalankan dibuka atau diakses oleh aplikasi lain. Kami boleh mencuba melancarkan monitor sumber, mencari proses mengakses fail, mengakhirinya dan mencuba melakukan operasi semula. Perhatikan bahawa anda mungkin memerlukan hak pentadbir untuk melakukan tindakan ini.

  1. Tekan Windows + R, ketik " resmon.exe " di kotak dialog dan tekan Enter.
  2. Setelah berada di Resource Monitor, klik pada ' CPU' Sekarang pilih ' Associated handle '. Ketik nama fail di kotak dialog dan tekan Enter. Dari hasilnya, klik kanan pada setiap proses dan pilih ' End Task '.

  1. Sekarang periksa apakah masalah yang ada dapat diselesaikan.

Catatan: Sekiranya semua kaedah di atas tidak berfungsi, anda harus menghidupkan semula komputer anda. Memulakan semula komputer akan memuat semula semua fail dan aksesnya yang mungkin dapat menyelesaikan masalahnya. Selain itu, anda juga boleh menggunakan aplikasi pihak ketiga seperti ' Unlocker' .