Perbaiki: Persediaan Windows tidak dapat mengkonfigurasi Windows untuk berjalan pada perkakasan komputer ini

Terdapat beberapa kod ralat yang pasti akan mengganggu setiap pengguna. Walau bagaimanapun, ini berbeza dari yang lain kerana ia tidak akan membolehkan anda memasang Windows di komputer anda terlebih dahulu, seperti yang dapat difahami dari mesej ralat.

Kesalahan biasanya muncul ketika cuba menjalankan Persediaan Windows dan prosesnya berhenti dengan mesej di atas. Ini adalah tanda yang jelas bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada komputer anda, terutamanya jika anda memiliki PC yang dapat menyokong versi Windows yang anda cuba pasang. Ikuti langkah di bawah untuk mencuba dan menyelesaikan masalah dengan mudah.

Penyelesaian 1: Tweak Prompt Perintah

Tweak ini telah terbukti berguna bagi banyak pengguna yang berjuang dengan mesej ralat ini selama berbulan-bulan dan sangat mengagumkan bagaimana penyelesaiannya boleh menjadi begitu mudah tetapi sukar untuk difikirkan. Penyelesaiannya harus dilaksanakan pada kali pertama anda melihat ralat ketika hanya memulakan pemasangan Windows dan anda seharusnya dapat melalui proses pemasangan dengan jayanya.

  1. Sebaik sahaja anda menerima mesej ralat di PC anda semasa media pemasangan Windows masih disambungkan ke komputer anda, gunakan kombinasi kekunci Shift + F10 untuk memunculkan tetingkap Prompt Perintah.
  2. Ketik perintah berikut dan pastikan anda mengklik Enter setelah masing-masing:

CD C: \ windows \ system32 \ oobe

msoobe

  1. Periksa untuk mengetahui sama ada anda dapat meneruskan proses sekali lagi.

Penyelesaian 2: Tukar Beberapa Tetapan BIOS

Terdapat beberapa sebab untuk masalah ini, tetapi salah satunya adalah hakikat bahawa terdapat tetapan tertentu di BIOS yang berfungsi dengan baik untuk versi lama sistem operasi Windows tetapi mereka memperlihatkan pelaksanaan yang buruk pada Windows 10 dan sering kali menyebabkan ralat ini menjadi berlaku. Ikuti langkah di bawah untuk memperbaikinya.

  1. Matikan komputer anda dengan pergi ke Menu Mula >> Butang Kuasa >> Matikan.
  2. Hidupkan PC anda semula dan cuba masukkan susunan BIOS dengan menekan kekunci BIOS semasa sistem dimulakan. Kunci BIOS biasanya dipaparkan di layar boot, dengan mengatakan "Tekan ___ untuk memasuki Persiapan." Terdapat mesej umum lain seperti wel. Kekunci BIOS biasa ialah F1, F2, Del, Esc dan F10. Perhatikan bahawa anda harus cepat mengetahui perkara ini kerana mesejnya hilang dengan cepat yang bermaksud anda perlu memulakan semula untuk mencuba lagi.

  1. Pilihan SATA yang perlu anda ubah terletak di bawah pelbagai tab pada alat firmware BIOS yang dibuat oleh pengeluar yang berbeza dan ini bukan peraturan umum di mana tetapan harus berada. Ia biasanya terletak di bawah kemasukan peranti Onboard, Periferal Bersepadu, atau bahkan di bawah tab Advanced. Tidak kira apa, nama pilihannya adalah operasi SATA.

  1. Sebaik sahaja anda mencari tetapan yang betul, ubah dari AHCI atau RAID, ATA, atau IDE. ATA adalah pilihan yang paling masuk akal untuk proses memasang kemas kini atau peningkatan baru. Navigasi ke bahagian Keluar dan pilih Keluar Menyimpan Perubahan. Ini akan diteruskan dengan but. Pastikan anda cuba menjalankan kemas kini sekali lagi.

    Catatan : Sekiranya permulaannya bukan AHCI, cubalah mengubahnya menjadi yang lain tidak kira apa kerana terdapat kes di mana perubahan menghasilkan hasil yang hebat!

  2. Jangan lupa untuk menukar tetapan kembali ke keadaan semula setelah anda selesai dengan proses dan berjaya memasang Windows 10 di komputer anda.

Penyelesaian 3: Hentikan Overclocking CPU anda

Overclocking pemproses anda biasanya menyebabkan kesalahan ini dan disahkan oleh banyak pengguna bahawa masalah itu terjadi ketika mereka mulai melakukan overclock PC mereka.

Overclocking adalah proses di mana anda mengubah frekuensi dan kelajuan pemproses anda ke nilai yang lebih besar dan melebihi pengaturan kilang yang disyorkan. Ini dapat memberi PC anda kelebihan kelajuan yang signifikan tetapi anda harus berhati-hati kerana terdapat situasi di mana seluruh PC terbakar setelah pengguna terlalu banyak menggunakannya atau kerana mereka cuai.

Mengembalikan kadar dan frekuensi CPU anda ke keadaan asalnya bergantung pada perisian mana yang biasa anda gunakan untuk melakukan overclock. Intel dan AMD mempunyai aplikasi mereka sendiri untuk diunduh yang memungkinkan pengguna melakukan overclocking CPU mereka tetapi ada puluhan program yang tersedia untuk dipilih sehingga menggunakannya untuk menghentikan overclocking.

Berhenti melakukan overclocking PC anda dan periksa untuk mengetahui apakah ralat muncul lagi.

Penyelesaian 4: Mengalami Masalah dengan Peranti Tertentu

Untuk bersedia menggunakan penyelesaian ini, pertama anda perlu memastikan bahawa ini memang menimbulkan masalah. Anda boleh menyemaknya dengan memutuskan atau mematikan pelbagai peranti di komputer anda melalui Pengurus Peranti >> Klik kanan pada peranti >> Lumpuhkan Peranti. Dengan cara ini, anda boleh memulakan semula proses dan memeriksa untuk mengetahui bila ralat tidak muncul -> peranti itu menyebabkan masalah.

Anda harus melihat mesej berikut apabila anda memilih pilihan pemasangan jika anda benar-benar menghadapi masalah dengan pemacu anda di tempat pertama:

"Untuk meneruskan pemasangan, gunakan pilihan Load Driver untuk memasang pemacu 64-bit 32-bit dan ditandatangani. Memasang pemacu peranti 64-bit yang tidak ditandatangani tidak disokong dan boleh mengakibatkan pemasangan tetingkap yang tidak dapat digunakan "

Ini biasanya bermaksud bahawa pemacu untuk peranti tertentu tidak dipasang dengan betul dan anda mungkin perlu memuatkannya secara manual. Ikuti langkah di bawah untuk mencuba dan melakukannya sendiri.

  1. Muat turun pemacu untuk peranti yang menyebabkan masalah dan ekstrak. Anda perlu menggunakan fail .sys dan .inf agar prosesnya berjaya.
  2. Salin fail ini ke peranti media luaran seperti pemacu USB, DVD, atau CD, sambungkan peranti ke komputer anda, dan mulakan persediaan Windows dengan memuatkan media pemasangan Windows dan mulakan semula komputer anda. Kali ini, penting untuk anda tidak memilih pemasangan. Pilih pilihan Pembaikan dan pilih pilihan Pemacu muat.

  1. Arahkan ke pemacu yang tidak ditandatangani anda yang seharusnya terletak di folder root peranti yang anda gunakan untuk menyimpan pemacu. Tunggu pengimbas mencari pemandu dan klik butang x untuk menutup tetingkap Pembaikan.
  2. Sekarang anda boleh memilih pilihan pemasangan dan meneruskan pemasangan Windows biasa.