Cara Mengunci Folder di Windows 8 / 8.1 dan 10

Privasi menjadi perhatian serius bagi sesetengah orang dan komputer adalah sebahagian daripada kehidupan bagi semua orang. Banyak pengguna bertanya tentang cara melindungi / mengunci data mereka di dalam folder dengan cara yang mudah sehingga hanya mereka yang dapat mengaksesnya. Sebilangan pengguna tidak boleh mengehadkan penggunaan PC mereka kepada ahli keluarga dan rakan mereka, atau rakan kerja dan mereka mungkin perlu melindungi data / folder mereka, di mana folder yang dilindungi, dikunci untuk semua orang kecuali anda berguna.

Dalam versi sebelum Windows 8, ini tidak mungkin dilakukan dan orang harus menggunakan alat pihak ketiga untuk mencapainya. Beruntunglah kita, hidup di zaman Windows 8 / 8.1 dan 10 - di mana ini sangat mudah.

Mengunci Folder di Windows 8 / 8.1 / 10:

Tidak diperlukan perisian pihak ketiga untuk mencapainya. Ikuti langkah mudah ini. Navigasi ke folder di mana fail yang ingin anda lindungi ada. Buka folder dan klik kanan di dalam ruang kosong untuk membuat dokumen teks baru . Untuk tujuan ini, arahkan ke Baru > Dokumen Teks di dalam menu kontekstual.

Hasilnya, fail teks baru akan dibuat. Anda tidak perlu menamakan fail ini buat masa ini.

Klik dua kali fail teks untuk membukanya di notepad dan  Tampal kod berikut yang disebutkan.

kl

@ECHO MATI

tajuk Folder Locker

jika ADA "Panel Kawalan. {21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}" ganti UNLOCK

jika TIDAK ADA Locker goto MDLOCKER

: SULIT

echo Adakah anda pasti mahu Mengunci folder (Y / N)

set / p “cho =>”

jika% cho% == Y goto LOCK

jika% cho% == y goto LOCK

jika% cho% == n goto TAMAT

jika% cho% == N goto TAMAT

echo Pilihan tidak sah.

goto CONFIRM

: KUNCI

ren Locker "Panel Kawalan. {21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"

attrib + h + s "Panel Kawalan. {21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"

Folder echo dikunci

goto Akhir

: UNLOCK

echo Masukkan kata laluan untuk Buka kunci folder

set / p “lulus =>”

jika TIDAK% lulus% == Tulis-Kata Laluan-Di sini, GILA GAGAL

attrib -h -s "Panel Kawalan. {21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}"

ren "Panel Kawalan. {21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}" Loker

Folder echo Tidak berjaya dibuka

goto Akhir

: GAGAL

echo Kata laluan tidak sah

goto akhir

: MDLOCKER

md Loker

echo Locker berjaya dibuat

goto Akhir

: Tamat

Setelah menempelkan kod di dalam fail teks, cari "Tulis-Kata Laluan-Di Sini" Untuk menjimatkan masa anda, anda dapat menekan kombinasi tombol pintasan CTRL + F pada papan kekunci dan ketik "Tulis-Kata Laluan-Di Sini" di dalam bidang carian. Klik pada butang Cari Seterusnya untuk membiarkannya mencari anda. Ini akan menyoroti teks yang anda cari. Ganti teks "Tulis Kata Laluan-Di Sini" ke kata laluan yang anda mahu gunakan untuk mengakses folder.

Setelah menaip kata laluan yang berkaitan, klik pada Fail di kiri atas aplikasi notepad dan pilih Save As . Pada tetingkap Simpan Sebagai yang muncul, pindah ke bahagian Jenis Simpan Sebagai dan pilih Semua Fail dari senarai. 

Tukar nama fail dengan navigasi ke bahagian Nama fail dan ketik "Folder Locker.bat" (tanpa tanda petik) . Kemudian klik Simpan. Klik dua kali fail bat dan ia akan menjalankan skrip untuk menghasilkan folder baru yang disebut Locker di dalam folder yang sama. Sekarang, anda boleh memindahkan fail yang ingin anda kunci ke folder Locker ini .

Sekarang, anda perlu membuka fail kelelawar sekali lagi. Hasilnya arahan akan dilancarkan. Taip Y di dalam command prompt dan tekan Enter . Ini akan mengunci folder dan juga mengurangkan folder terkunci dari skrin.

Untuk membuka kunci folder, klik dua kali pada fail kelawar sekali lagi dan taip kata laluan yang anda masukkan sebelumnya. Dalam kes saya, saya akan menaip appual dan menekan butang Enter untuk mendapatkan kembali folder terkunci saya.

Untuk mengunci folder sekali lagi, anda perlu mengulangi langkah-langkah dari menyimpan Folder Locker.bat.